نقش عجیب محلل برای عروس های 3 طلاقه ! / دامادی که شوهر نیست !

به گزارش رکنا، بعد از طلاق سوّم، زن و مرد باید براى همیشه از هم جدا شوند، مگر در صورتى که زن همسر دیگرى انتخاب کند و پس از آمیزش جنسى از او طلاق گیرد در این صورت اگر بخواهد با شوهر اول آشتى کند مانعى ندارد.

هرگاه مردی سه مرتبه متوالی همسر خود را طلاق دهد آن زن بر او حرام می گردد و برای اینکه مجددا بتواند با همسر سابقش ازدواج نماید می بایست به عقد دائم مرد دیگری درآید و پس از نزدیکی با آن مرد از او جدا شود تا بتواند با شوهر سابقش ازدواج نماید. به این مرد که باعث حلال شدن زن به شوهر سابقش می گردد محلل (حلال کننده) می گویند . پس در جواب به این سوال که آیا می توان بعد از ۳ بار طلاق مجدداً با همسر سابق ازدواج کرد یا خیر، باید گفت که در صورت وجود محلل این امر امکان پذیر است.

فلسفه این دستور اسلامى چیست؟

‌ طلاق در شرایط خاصّى همانند ازدواج یک امر حیاتى و ضرورى به شمار مى رود، و لذا آنرا اسلام جایز شمرده است، ولى چون از هم پاشیدن خانواده ها نیز ضربه هاى جبران ناپذیرى به فرد و اجتماع وارد مى سازد از عوامل گوناگونى براى جلوگیرى از طلاق تا آنجا که ممکن است استفاده شده.

موضوع ازدواج مجدد یا «محلل» یکى از آن عوامل است زیرا ازدواج رسمى زن، بعد از سه طلاق با مرد دیگر، سد بزرگى براى ادامه طلاق و طلاق کشى خواهد بود، کسى که مى خواهد دست به طلاق سوم بزند با توجه به اینکه یقین دارد با این طلاق، همسرش براى همیشه از آن دیگرى خواهد بود، این عمل وجدان او را جریحه دار ساخته و تا مجبور نشود معمولاً دست به چنین کارى نخواهد زد.

در حقیقت موضوع محلل و یا صحیح تر، ازدواج دائمى مجدد زن با همسر دیگر مانعى است که بر سر راه مردان بوالهوس و فریبکار گذارده شده است، تا زن را بازیچه هوسهاى سرکش خود نسازند، و به طور نامحدود از قانون طلاق و رجوع استفاده نکنند:

شرایطى که در این ازدواج گذارده شده مانند: دائمى بودن آن، مى فهماند هدف این پیوند جدید این نبوده که راهى براى به هم رسیدن زن و شوهر اوّل بوده باشد، و بنابراین نمى توان از این قانون سوء استفاده کرد و با انجام یک ازدواج موقّت مانع را از سر راه برداشت.

روایتى که بعضى مفسران اسلام در این زمینه نقل کرده اند بسیار مطلب را روشن مى کند، طبق این روایت: افرادى که صورت انحرافى این مسئله را انجام مى دهند یعنى دست به زناشوئى مى زنند بقصد اینکه زن بتواند به شوهر اوّل برگردد از رحمت خدا دورند.

منبع: عصر اسلام / پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله مکارم شیرازی

کدخبر: 813033 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟