احمقانه‌ترین تصمیمات تاریخ که همه چیز را به هم ریخت!

به گزارش رکنا، راستش را بخواهید تاریخ در حقیقت مرور اشتباهات است و با این حال انسان‌ها در طول تاریخ گاه تصمیماتی گرفته‌اند که با شنیدنش ناخودآگاه به عبارت بدترین تصمیم تاریخ انسان فکر کنیم. در این مقاله قرار است برخی از همین تصمیم‌ها را باهم مرور کنیم، تصمیماتی که با اطلاعاتی که امروز داریم فقط و فقط احمقانه به نظر می‌رسد.

دِکا رکوردز؛ نامی که تا ابد با این تصمیم به یاد خواهد ماند

در تاریخ موسیقی، گروه‌های کمی می‌توانند ادعا کنند از نظر محبوبیت جهانی، قروش آثار و اثرگذاری حتی به گرد پای گروه بریتانیایی Beatles رسیده‌اند. جالب است بدانید کمپانی ضبط و پخش آثار موسیقی دِکا رکوردزدر بهارِ 1962 شانس امضای قرارداد با این گروه را داشت و با این توجیه عجیب که "گروه‌های گیتار محور به پایان راهِ خود رسیده‌اند" از امضای قرارداد با این گروه افسانه‌ای سرباز زد.

احمقانه‌ترین تصمیمات تاریخ که همه چیز را به هم ریخت

تنها یک سال و سه ماه بعد از این اتفاق، فب فور(Fab Four یا 4 شگفت انگیز، لقبی که به 4 عضوِ بیتلز داده شده بود) موفق شد اولین تِرکِ شماره یک در بازار موسیقی بریتانیا را به ثبت برساند (آهنگ From Me to You) و این تازه شروعی برای یک دورانِ طلایی بود.


وقتی می‌توانستی با ۶۰ میلیون دلار مایکروسافت را بخری

4 ، 5 دهه پیش راس پرو یکی از میلیاردهای خودساخته و البته شناخته شده آمریکا به حساب می‌آمد. در آن زمان او بنیان‌گذار و البته رییس اجرایی کمپانی الکترونیک دیتا سیستمز بود و بعدها حتی نامزد ریاست جمهوری آمریکا هم شد. داستان این تصمیمِ فاجعه از نظر اقتصادی زمانی آغاز شد که به راس پرو پیشنهاد خرید شرکتِ نوپای مایکروسافت داده شد، آن‌هم با رقمی که امروز برای ما عجیب و باورنکردنی به نظر خواهد رسید.

احمقانه‌ترین تصمیمات تاریخ که همه چیز را به هم ریخت

راس پرو شاید در مهم‌ترین لحظه زندگیِ حرفه‌ایش با این استدلال که مایکروسافت و بنیان‌گذار 23 ساله‌اش یعنی بیل گیتس هنوز جای پیشرفت زیادی دارد، از خرید این شرکت با رقم ناقابل 60 میلیون دلار انصراف داد. تنها برای مقایسه بهتر برایتان جالب خواهد بود اگر بدانید ارزش مایکروسافت در سال 2021 در حدود 2 هزار میلیارد دلار تخمین زده شد.


وقتی جرج لوکاسی و بهتر از هر کسی می‌دانی در حال خلق چه فیلمی هستی

در سال 1973 کمپانی فیلم‌سازی فاکس قرن بیستم که تهیه کننده اصلی اولین فیلم از سری جنگ ستارگان بود، به توافقی با جرج لوکاس دست یافت که حتما در آن زمان باعث خوشحالی روسای این کمپانی شده است. جرج لوکاس در آستانه تاریخ سازی با خلق اولین فیلم از سری جنگ ستارگان، طی توافقی در آن زمان باورنکردنی پذیرفت از بخش بزرگی از حقوق کارگردانی این اثر بگذرد و در عوض درصد قابل توجهی از فروش فیلم و البته بیشتر حق درامدزایی با فروش محصولات مختلف مرتبط با این فیلم را از آن خود کرد.

احمقانه‌ترین تصمیمات تاریخ که همه چیز را به هم ریخت

اندکی بعد جنگ ستارگان روانه سینماها شد و به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما تبدیل شد. برای ساده کردن داستان باید برایتان بگویم بر اساس آن توافق لوکاس از درآمد 350 هزار دلاریِ کارگردانیِ این فیلم گذشت و در عوض تا به امروز در حدود 5 میلیارد دلار از فروش مستقیم فیلم، دنباله‌ها، سریال و محصولات مرتبط درامد کسب کرده است.


وقتی بخت در خانه‌ات را می‌زند و خب در را باز نمی‌کنی

حتما قبول دارید امروز درصد کمی از جمعیت کره زمین نامی از سری کتاب‌های هری پاتر و نویسنده‌اش نشنیده است ولی خب زمانِ انتشار اولین نسخه از این کتاب داستان شکل دیگری داشت. جالب است بدانید جی کی رولینگ برای چاپ کتاب Harry Potter and the Philosopher’s Stone به 12 ناشر مختلف درخواست داد و همه این کتاب را رد کردند.

احمقانه‌ترین تصمیمات تاریخ که همه چیز را به هم ریخت

در نهایت نشر بلومزبری حاضر شد تنها در تیراژ اندک 500 نسخه این کتاب را با طراحی جلدی که مشاهده می‌کنید، روانه بازار کند. در حال حاضر نسخه‌هایی از این اولین چاپ کتاب هری پاتر در حراجی‌های معتبر دنیا با قیمت‌های پایه چند ده هزار دلاری به حراج گذاشته می‌شود.


وقتی قبول نمی‌کنی ای‌تی طعمِ شکلاتت را بچشد

اگر یکی از طرفداران سینه‌چاک بلاک باسترِ استیون اسپیلبرگ در سال 1982 یعنی E.T.The Extra-Terrestrial به حساب بیایید حتما سکانسی از این فیلم که موجود فضایی از دست پسرک یک شکلاتِ برند هِرشی را گرفته و با لذت می‌خورد را به یاد می‌آورید.

احمقانه‌ترین تصمیمات تاریخ که همه چیز را به هم ریخت

ظاهرا اسپیلبرگ و تهیه کننده این فیلم برای این شکلات اول سراغ شرکت مارس رفتند و مسئولان این شرکت حاضر نشدند به هیچ قیمتی شکلاتِ برندشان غذای این موجود فضایی بامزه شود. جالب است بدانید شرکت هرشی حسابی بابت این تبلیغ سود کرد و تنها فروش شکلات‌های بادام زمینی این شرکت پس از اکران فیلم رشدی 65 درصدی داشت.


وقتی حسابی در تخمین پیامدِ تصمیمت دچار اشتباه می‌شوی

صرف نظر از این‌که دستور استفاده از بمب اتم در جنگ جهانی دوم توسط آمریکا به نظرتان درست باشد یا نه( حمله‌ای که تلفات فراوانی داشت و هیچ فرد بشردوستی نمی‌تواند نگاه مثبتی به آن داشته باشد)، حتما می‌پذیرید که دلیل این حمله یعنی بمباران بندر پرل هاربر توسط ژاپنی‌ها یکی از بدترین تصمیمات تاریخ بوده است.

احمقانه‌ترین تصمیمات تاریخ که همه چیز را به هم ریخت

تا پیش از حمله ژاپن، آمریکا تحرک نظامیِ مرتبطِ خاصی نداشت و به دلیل مکان جغرافیایی تا حد زیادی تنها یک نظاره‌گر بود. در روز هفتم دسامبر سال 1941 فرماندهان ارشد ارتش ژاپن یکی از بدترین تصمیمات نظامیِ تاریخ را گرفتند و نقطه‌ای از خاک آمریکا را بمباران کردند. تصمیمی که یک غول خفته را بیدار کرد و موجبات استفاده از بمب هسته‌ای در بمباران دو شهر ژاپن را برای آمریکا ایجاد کرد. از سنگدلانه بودن این حمله که بگذریم بسیاری از کارشناسان بمباران هیروشیما و ناگاساکی را یکی از مهم‌ترین نقاط عطف جنگ جهانی دوم و یکی از دلایل شکست ارتش هیتلر و متحدانش می‌دانند.


این بازیگر بلد نبود تصمیمات درستی بگیرد

حدس می‌زنم بیشتر شما مانند من تابحال نام برت رینولدز را نشنیده‌اید و این موضوع دلیلی جز تصمیمات اشتباه برت ندارد. این بازیگرِ آمریکایی که در دهه 60 و 70 میلادی حسابی معروف و محبوب بود در اولین تصمیم به شدت اشتباه حرفه‌ایش شانس بازی در سری فیلم‌های جیمز باند را رد کرد. نقشی که پس از انصراف رینولدز به شان کانری رسید و باعث شد کانری حسابی مورد توجه قرار بگیرد.

احمقانه‌ترین تصمیمات تاریخ که همه چیز را به هم ریخت

برت رینولدز ولی قصد درس گرفتن از اشتباهش را نداشت و در دومین تصمیم بد زندگیش به درخواست تیم سازنده برای نقش اصلیِ سری فیلم‌های ایندیانا جونز هم جواب منفی داد تا ثابت کند در گرفتن تصمیمات بد حسابی بااستعداد است. برت در سال 2015 در مصاحبه‌ای اعتراف کرد حسابی بابت این دو تصمیم پشیمان است.


وقتی سودجویی یک شرکت داروسازی به قیمت سلامتی ده‌ها هزار کودک تمام شد

در دهه 50 و 60 میلادی دارویی به نامِ تالیدوماید با تبلیغات فراوان وارد بازار شد. عمده تبلیغات این دارو روی این موضوع تمرکز داشت که مصرف این دارو به زنان باردار کمک می‌کند تا با عوارض بارداری مانند بدحالیِ صبح و حالت تهوع دائمی راحت‌تر کنار بیایند و خیلی زود در آمریکا و سراسر دنیا تالیدوماید توسط پزشکان برای صدها هزار زنِ باردار تجویز شد.

احمقانه‌ترین تصمیمات تاریخ که همه چیز را به هم ریخت

در نهایت و البته خیلی دیر مشخص شد مصرف این دارو توسط مادر باعث بروز ناهنجاری‌های فراوانی برای جنین می‌شود و در نهایت تولید و عرضه این دارو متوقف شد. در همین مدت در سراسر دنیا تعداد فراوان و نامشخصی نوزاد( دست کم ده هزار نوزاد) به دلیل اثر تالیدوماید با معلولیت‌های متفاوتی پا به دنیا گذاشتند. حتما می‌پذیرید عرضه این دارو بدون بررسی کافی و در نهایت اثرپذیریِ ده‌ها هزار خانواده از این عرضه، یکی از بدترین تصمیم‌های تاریخ بشریت است.

کدخبر: 802984 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟