کیارستمی شروع کننده مستند داستانی بود

به گزارش رکنا، به نقل از ستاد خبری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، وتون نورکولاری از داوران جشنواره امسال عنوان کرد: سینمای مستند ایران وضعیت بسیار خوبی دارد، من به تازگی از جشنواره فیلم مستند آمستردام ( ایدفا) بازگشته ام که در آن سه فیلم ایرانی جایزه های مهمی را از آن خود کردند.

وی که اشاره اش به مستندهای «سایه‌های بی‌خورشید» ساخته مهرداد اسکویی، «خلاف جهت عقربه‌های ساعت» ساخته جلال وفایی و مستند «آشو» ساخته جعفر نجفی بود که در جشنواره معتبر ایدفا توانستند جوایز ارزنده ای را از آن خود کنند، گفت: مستندهایی که در جشنواره سینماحقیقت به عنوان دیده ام تا اینجا خوب بوده اند، موضوعات متنوعی داشته اند، محدود به فضاهای شهری نشده اند و جوامع حاشیه ای و روستایی را هم به تصویر کشیده اند.

وتون نورکولاری مدیر جشنواره مستند کوزوو درباره علت اصلی ساخت مستند توضیح داد: ما انسان ها اصولا احتیاج به ثبت واقعیت در شکل های مختلف داریم، برای همین در زندگی شخصی عکس و فیلم می گیریم و یا خبر تهیه می کنیم،آگهی و فیلم و ... می سازیم تا واقعیت را در گونه های مختلف ببینیم، مستند هم جدای از این موارد نیست.

مدیر جشنواره مستند کوزوو شروع سینما را با ساخت فیلم های مستند دانست و ادامه داد: میل به مستند سازی بود که سینما را شکل داد و با تکامل آن شیوه های دیگر هم پیدا شد. حالا هم اگر می بینید که برنامه سازان، ریالیتی شو-نمایش های واقعی- می سازند به همین دلیل است. آنها می دانند که مردم دوست دارند زندگی افراد واقعی را ببینند و تهیه کننده های باهوشی بودند که از این فرصت استفاده و این میل افراد را ارضا کرده اند.

وی مستندسازی و عکاسی را دارای دو دنیای مشابه همدیگر دانست و گفت: نمی توان به داده های فیلم داستانی خیلی اعتماد داشت اما مستند واقعی تر و نزدیک تر به ثبت آن چیزی است که اتفاق افتاده است.

وتون نورکولاری در ادامه تاکید کرد: من به مرزبندی در دنیای مستند معتقد نیستم و با اینکه حرف ها و بحث های زیادی در این مورد این روزها می شنویم که مرز داستانی و مستند کجاست اما من بر این باور هستم که دنیای مستند در حال تغییر و تکامل است. در پنجاه سال قبل داستانی شدن یک مستند، ایده ای کفر آمیز بود و می گفتند، نباید در تماشاگر این شک را ایجاد کنید که دارد فیلم مستند می بیند و یا داستانی؟! اما امروز گونه ای از مستند وجود دارد که با آن هیبرید –دوگانه- گفته می شود و بسیار محبوب است.

مدیر جشنواره مستند کوزوو داستانی شدن مستند ها را ایده ای دانست که خیلی سال قبل در سینمای ایران با فیلم های کیارستمی به وجود آمد و گفت: نباید نگران باشیم که مخاطب چه برخوردی با شیوه بیان ما در فیلم دارد چراکه بعد از مدتی آن ها هم به شیوه های جدید عادت می کنند.

وتون نورکولاری با بیان این مطلب که هنر باید مدام مشغول تکامل باشد، گفت: واژه سینمای مستند- documentary- ریشه ای یونانی دارد که به نظرم با به وجود آمدن شیوه های مختلف و تغییر سینمای مستند کاربردش را از دست می دهد و دور از ذهن نیست که روزی با واژه ای دیگر جایگزین شود.

نورکلای در پایان، حضور و استقبال مخاطبان و رسانه ها را خارج از تصور دانست و گفت: در جشنواره های مستند شاهد تعداد کمی مخاطب و همچنین رسانه هستیم و شاید در نهایت سه یا چهار رسانه در جشنواره حضور داشته باشند اما در جشنواره سینماحقیقت تعداد زیادی خبرنگار و دوربین های شبکه های مختلف حضور دارند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟