سینمای داستانی نمی‌تواند به اندازه مستند جسورانه عمل کند

به گزارش رکنا، به نقل از ستاد خبری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، کتایون ریاحی که در پنجمین روز سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت برای تماشای مستند «همه چیز درباره آرزو» به کارگردانی کتایون جهانگیری به پردیس چارسو آمده بود پس از تماشای این مستند گفت: سینما و فیلم‌های مستند برای من ارزش ویژه‌ای دارند و من با علاقه پیگیر تولیدات این حوزه هستم و حتی مستندهای روز دنیا را هم دنبال می‌کنم. به نظر من سینمای مستند و تکنیک‌هایی که در این حوزه استفاده می‌شود همیشه جذاب هستند. در کنار اینها من عقیده دارم سینمای مستند شریف‌تر از سینمای داستانی است.

ریاحی ادامه داد: من هر سال برای تماشای حتی یک اثر هم که شده به جشنواره سینماحقیقت می‌آیم، چون دوستان مستندسازی دارم که از من برای دیدن فیلم‌شان دعوت می‌کنند و من با میل خودم دوست دارم که آثار آنها و این حوزه را دنبال کنم.

این بازیگر در بخش دیگری از صحبت‌هایش ضمن اشاره به جسارتی که در سینمای مستند وجود دارد بیان کرد: در سینمای ایران که خیلی اوقات به برخی مسائل با صداقت پرداخته نمی‌شود سینمای مستند با شفافیت و شجاعت بیشتری مسائل و موضوعات مختلف را روایت می‌کند. سینمای داستانی هیچ وقت نمی‌تواند به اندازه سینمای مستند ماجراجویانه به مسائل مختلف بپردازد. خوشحالم فیلم‌های مستند همیشه در همه جشنواره‌ها خوش درخشیده‌اند و حضور پررنگی در این رویدادها دارند، برای مثال در جشنواره پرواز که مربوط به معلولان است و من داور چند دوره آن بودم، بخش فیلم‌های مستند قوی ظاهر شد، فیلم‌های این جشنواره آنقدر جذاب و تامل برانگیز بودند که من دوست داشتم چندین بار آنها را تماشا کنم.

ریاحی در ادامه اضافه کرد: نکته جالب دیگر درباره فیلم‌های مستند تاثیرگذاری‌شان روی مخاطب است، در واقع این آثار به دلیل واقعی بودن، مخاطب را هم بیشتر با خودشان درگیر می‌کنند. بسیاری از حقایقی که در جامعه اتفاق می‌افتند و در فیلم‌های مستند به تصویر کشیده می‌شوند آنقدر تکان‌دهنده هستند که هیچ اثر داستانی نمی‌تواند به این زیبایی آنها را روایت کند و هیچ بازیگری هم نمی‌تواند احساس کسانی که در فیلم قصه‌ای را روایت می‌کنند به تصویر بکشد.

وی درباره مستند «همه چیز درباره آرزو» نیز گفت: من تا حدی در جریان ساخته شدن مستند «همه چیز درباره آرزو» بودم، همیشه هم زاویه نگاه کتایون جهانگیری به موضوعات محیط زیستی را دوست داشتم. ایشان در حال حاضر نیز در حال ساخت یک مستند درباره بنیاد نیکوکاری کمک که در زمینه کاشت حلزونی فعالیت می کند و اتفاقاتی که در آنجا می افتد هستند که برای من جای خوشحالی دارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟