بیش از ظرفیت سینماها فیلم تولید می‌کنیم

این خبری است که روز گذشته شورای پروانه نمایش اعلام کرد؛ فیلمی که سال گذشته در میان آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر به نمایش گذاشته نشد و در نهایت سهمی از حضور در جشنواره جهانی فجر نیز نصیبش نشد. فرزاد مؤتمن سال گذشته در گفت‌وگویی با برنامه «سینما دو» در ارتباط با عدم حضور فیلمش در جشنواره گفت: «نه‌تنها در مورد فیلم من، بلکه در سایر موارد نیز اتفاقات بدی افتاده است. «سراسر شب» یازدهمین فیلم من است و از بین فیلم‌های قبلی، هشت فیلمم در بخش مسابقه شرکت داشته و پنج‌بار کاندیدای سیمرغ شده‌ام و هیچ‌وقت اعتراض نکردم. احساس می‌کنم «سراسر شب» فیلم خاصی است و برایم عجیب است که این فیلم در بخش مسابقه پذیرفته نشد. وقتی به فهرست فیلم‌های انتخاب‌شده نگاه کردم، متوجه شدم انگار نوعی مهندسی در انتخاب فیلم‌ها وجود داشته است».

با همه اینها، «سراسر شب» با وجود خبرهایی که مبنی‌بر حضورش در جشنواره جهانی فجر منتشر شد، به دلیل ناتمام‌ماندن مراحل فنی از رقابت در این رویداد هنری هم بازماند و در نهایت در میان انبوهی از فیلم‌های در صف اکران‌مانده منتظر زمان مناسب برای اکران است. فرزاد مؤتمن در ارتباط با اکران فیلمش در سینماها و اینکه آیا اصلاحاتی به فیلم وارد شده است یا خیر؟ گفت: «اصلاحات فیلم آن‌قدر بزرگ نیست که درباره‌اش صحبت کنیم؛ دو، سه مورد کوچک است، اما آن‌قدر بزرگ و اساسی نیست که لطمه‌ای به فیلم وارد کند، اما در مورد زمان نمایش فیلم اطلاعات زیادی ندارم و این ماجرا تماما در حوزه اختیارات تهیه‌کننده است». او ادامه داد: «فیلم مدت‌زمان زیادی است که مراحل فنی‌اش تمام شده و اردیبهشت‌ماه بود که برای دریافت پروانه نمایش ارائه شد و ظاهرا تعداد زیاد فیلم‌ها برای دریافت پروانه نمایش، کمی باعث وقفه در این ماجرا شد».

کارگردان فیلم سینمایی Movie «شب‌های روشن» در پاسخ به این پرسش که در ماه‌های گذشته شرایط اکران دچار افت‌وخیزهایی شده و سینما Cinema به نسبت سال گذشته ماه‌های پررونقی را سپری نکرده است و نگاه او به اکران فیلمش در این شرایط چیست؟ گفت: «قطعا برای من هم نگرانی‌هایی از این بابت وجود دارد. مشکل اساسی اینجاست که ما بیش از ظرفیت سینماها فیلم تولید می‌کنیم و قطعا فیلم‌های تولیدشده در طول سال باید کمتر از چیزی باشد که در حال حاضر داریم، به همین دلیل مشکل اساسی ما این است که بین تولید و اکران فیلم‌هایمان فاصله‌های بسیار زیادی داریم».

او ادامه داد: «متأسفانه در ایران نسبت به اکران فیلم‌ها کور حرکت می‌کنیم و برنامه‌ریزی درستی در این زمینه وجود ندارد و با توجه به این شرایط من هم نگران زمان اکران فیلم هستم، اما «سراسر شب» فیلم متفاوتی است و امیدوارم مخاطبان هم از فیلم لذت ببرند».

مؤتمن در پاسخ به این پرسش که طبق صحبت‌هایی که درمورد فیلم صورت گرفته است بسیاری این فیلم را نزدیک به «شب‌های روشن» توصیف می‌کنند، گفت: «نمی‌توان این دو فیلم را شبیه هم دانست، اما اشاره‌هایی از «شب‌های روشن»را می‌توان در «سراسر شب» دید».

او ادامه داد: «خوشبختانه «سراسر شب» پشت‌صحنه خوبی داشت و یقین دارم فیلمی که پشت‌صحنه خوبی دارد، این انرژی به مقابل دوربین هم منتقل می‌شود. امیدوارم فیلم در شرایط مناسب اکران شود و مخاطبان هم از دیدنش لذت ببرند».

 

 

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟