جشن خانه سینما به چه فیلم‌هایی شانس دیده شدن می‌دهد؟

این دوره از جشن خانه سینما Cinema که احتمالا به دلیل همزمانی روز ملی سینما با دهه اول محرم و روزهای تاسوعا و عاشورا زودتر از ۲۱ شهریورماه برگزار خواهد شد، آخرین دوره‌ای است که با آیین‌نامه سالانه برپا می‌شود یعنی طبق گفته‌های تورج منصوری، دبیر هیات موسس انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی، شاهد آخرین سال اجرای آیین‌نامه‌ای جشن خواهیم بود و از سال آینده جشن وارد دوره جدیدی می‌شود به طوری که نه تنها شیوه برگزاری آن براساس آنچه آکادمی تعیین می‌کند خواهد بود، بلکه رییس جشن هم خارج از هیات رییسه انجمن انتخاب نخواهد شد.

در ۱۹ دوره‌ای که این جشن صنفی با مشارکت خود سینمایی‌ها برگزار شده، در دوره های مختلف از روش‌های‌ متعددی برای داوری آثار بهره گرفته شده است؛ در ابتدا قرار بر این بود که فقط آثاری که در جشنواره فیلم فجر حضور دارند در جشن داوری شوند. سپس از دوره‌ای دیگر تصمیم براین شد که فیلم‌های دارای پروانه ساخت بررسی شوند و بعد از یک دوره‌ای با مخالفت مدیران نظارتی اعلام شد که فیلم‌ها باید دارای پروانه نمایش باشند تا امکان شرکت دادن و داوری آن‌ها در جشن خانه سینما باشد. این نکته ریشه بسیاری از اختلافات سازمان سینمایی دوران شمقدری با خانه سینما بود که منجر به تعطیلی خانه سینما شد با این حال پس از بازگشایی مجدد خانه سینما شرایط به خواست سازمان سینمایی تغییر کرد.

از زمان بازگشایی مجدد خانه سینما تاکنون هم پروانه نمایشِ‌ها، برای شرکت در جشن کفایت نکرده و همین شده که در این سال‌ها فیلم‌هایی که به دلایل مختلف و با وجود داشتن پروانه نمایش موفق به اکران نشده بودند، هم امکان شرکت در جشن را پیدا نکردند و فقط فیلم‌های که اکران عمومی شدند در جشن شرکت کردند.

این همان نکته‌ای است که حالا کانون کارگردانان خانه سینمای ایران خواستار تغییر آن است. این نهاد صنفی می‌خواهد که شرط حضور فیلم‌ها در جشن خانه سینما همان پروانه ساخت باشد تا تمام آثار سینمای ایران مورد بررسی قرار بگیرند و شانس لااقل یک بار دیده شدن را داشته باشند.

برهمین اساس کانون کارگردانان سینمای ایران در نامه‌ای به دست‌اندرکاران برگزاری جشن بیستم که به ریاست علی نصیریان است، خواستار این شده‌ که در آخرین دوره‌ اجرای جشن براساس آیین‌نامه‌ سالانه، شرایط برای داوری فیلم‌هایی که پروانه ساخت گرفته‌ ولی اکران نشده‌اند نیز فراهم شود.

در این باره تورج منصوری دبیر هیات رییسه انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی با تایید این خبر به ایسنا گفت که باید این مساله در هیات رییسه بررسی شود و هنوز چیزی مشخص نیست.

 

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟