حاشیه جدید برای عجیب‌ترین فیلم توقیفی

پس از رونمایی از فیلم تازه گیلیام در آخرین روز هفتاد و یکمین جشنواره کن، به نظر می‌رسید فیلمساز انگلیسی دیگر مشکلی برای اکران عمومی «دن کیشوت» نخواهد داشت اما چند روز پیش قاضی Judge دادگاه تجدید نظر پاریس بر اساس متن قرارداد سال 2016 بین تهیه‌کننده و کارگردان، اعلام کرد تمام حقوق مادی و معنوی فیلم همچنان در اختیار پائولو برانکو است. ضمن اینکه گیلیام باید 10 هزار یورو هزینه اقامه دعوا در دادگاه را به شرکت تولید فیلم برانکو بپردازد.

این در حالی است که گیلیام همچنان معتقد است شرکت فیلمسازی آلفاما فیلمز هیچ کمکی به تولید «دن کیشوت» نکرده و به این ترتیب قرارداد همکاری میان آنها اعتبار ندارد. رای دادگاه تجدید نظر تازه‌ترین چرخش در پرونده دعوای 18 ماهه میان برانکو و گیلیام برای در اختیار گرفتن حق پخش «مردی که دن کیشوت را کشت» است. تهیه‌کننده پرتغالی ابتدا می‌خواست مانع ادامه تولید شود و پس از آن تلاش خود را معطوف جلوگیری از رونمایی در اختتامیه کن کرد. حالا هم قصد دارد جلوی ادامه اکران عمومی فیلم در فرانسه را بگیرد.

برانکو درباره رای دادگاه به اسکرین گفت: «می‌خواهم زیان‌های ناشی از تولید و نمایش فیلم بدون رضایت تهیه‌کننده و شرکت آلفاما فیلمز را از تمام طرف‌های درگیر بگیرم. همه کارهایی که تا امروز برای به پایان رساندن پروژه انجام شده غیرقانونی بوده و ما در آلفاما قصد داریم علاوه بر گیلیام، از شرکت فرانسوی کینولوژی هم خسارت دریافت کنیم. حتی آنها که برای نمایش فیلم در جشنواره کن و فراهم آوردن زمینه اکران در فرانسه همکاری کردند، در این قانون‌شکنی سهیم هستند.»

خوان برانکو، فرزند تهیه‌کننده پرتغالی که وکالت پدرش را در این پرونده بر عهده داشت، خبر پیروزی در دادگاه را روز جمعه در توییتر اعلام کرد. این در حالی است که حدود پنج هفته از اکران عمومی «مردی که دن کیشوت را کشت» در فرانسه می‌گذرد و در این مدت 110 هزار نفر در سینما Cinema به تماشای آن نشسته‌اند. به این ترتیب، پرونده دعوا میان گیلیام و برانکو همچنان در دادگاه‌های فرانسه ادامه خواهد داشت؛ پروژه‌ای که تولید آن از حدود 20 سال پیش آغاز شده است.

 

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟