اکران 2 فیلم مستند‌ با حضور هنرمندان مطح سینما +عکس

آیین دیدار مستندهای «لیلا» و «پیرمرد‌ و دریا» به کارگردانی ناهید رضایی با حضور فاطمه معتمدآریا و رضا کیانیان، شنبه، ۲۸ بهمن‌، در موزه‌ سینما Cinema برگزار شد.
در ابتدای این مراسم پوستر فیلم از سوی جمعی از هنرمندان و تعدادی از عوامل فیلم امضا شد. بعد از ورود مخاطبان به سالن نمایش نیز ناهید رضایی و عوامل فیلمش روی صحنه حاضر شدند. رضایی در ابتدا ضمن خوشامدگویی به حضار عنوان کرد: «از دیدن دوستانم در اینجا بسیار هیجان‌زده هستم. برایم بسیار جالب است که مخاطبانی از طیف‌های مختلف به دیدن فیلم آمده‌اند».

اکران مستند‌های پیرمرد و دریا و لیلا با حضور هنرمندان
او به ایده ابتدایی برای ساخت مستند «پیرمرد و دریا» اشاره کرد: «دوستم، فاطمه ولیانی، اولین کسی بود که به من پیشنهاد داد فیلمی درباره ترجمه بسازم. ابتدا برایم عجیب بود و فکر کردم چطور می‌شود راجع به موضوعی انتزاعی یک فیلم ساخت و آن را به شکل تصویری – و نه با استفاده صرف از گفت‌وگوهای مصاحبه‌محور- ارائه کرد. زمان زیادی برای ساخت این مستند گذاشتم، ولی بااین‌حال هنوز مترجمان زیادی هستند که در فیلم من حضور ندارند. حیطه ترجمه بسیار گسترده است. کاش تلویزیون و رسانه‌هایی از این دست، روی این موضوع تمرکز و درباره مترجمان برنامه تولید کنند». رضایی ادامه داد: «بسیاری از مترجمان با‌ارزشی که همه ما ممکن است ترجمه‌های آنها را خوانده باشیم، الان دیگر در قید حیات نیستند و در زمان حیاتشان آن‌طور که باید به آنها توجه نشده است. دلیل اصلی من برای اینکه اسم فیلمم را «پیرمرد و دریا» گذاشتم این بود که احساس می‌کردم خودم هم مثل ماهیگیر داستان پیرمرد و دریا از این دریای بزرگ استخوانی بیشتر به ساحل نیاورده‌ام. دوست دارم دیگران را دعوت کنم که به موضوع مترجمان به شکل جدی بپردازند».
سپس رضایی از صفدر تقی‌زاده که استاد قدیمی او در دوران دانشجویی‌اش بوده است، خواست تا روی صحنه حاضر شود. تقی‌زاده با تشویق حضار روی صحنه آمد و اظهار کرد: «جای خوشحالی دارد که ناهید رضایی با پشتکاری که دارد، فیلمی باارزش و جذاب ساخته که در تاریخ ماندگار خواهد بود». در ادامه، اردوان جیهوری که صدابرداری این مستند را برعهده داشته است، روی صحنه حاضر شد و گفت: «برایم جای خوشحالی دارد که در اولین تجربه‌ام در کنار خانم رضایی کار کردم».
ناهید رضایی در ادامه درباره مستند «لیلا» توضیح داد: «این فیلم برای ۲۰ سال پیش بوده است و گروه هنروتجربه این لطف را داشت که هر دوی این کارهایم را با هم اکران کند. «لیلا» درباره کاراکتر لیلا حکیم‌الهی است. او درحال‌حاضر به شهرت زیادی رسیده و در حوزه ادبیات کودکان چندین کتاب منتشر کرده است، ولی زمانی که این مستند را ساختم، هنوز به این اندازه معروف نشده بود. مستند «لیلا» به سالی برمی‌گردد که من، پیروز کلانتری و صفی یزدانیان تصمیم گرفتیم درباره آدم‌های عادی و به‌خصوص زنان فیلم بسازیم. من «لیلا» را بر اساس کاراکتر لیلا حکیم‌الهی ساختم، پیروز کلانتری مستندی درباره بهناز جعفری ساخت – آن‌موقع هنوز بهناز جعفری هم به شهرت نرسیده بود – و صفی یزدانیان نیز مستندی درباره زنی به نام نسرین ساخت که از همسرش جدا شده و با پسرش زندگی می‌کرد. امیدوارم شرایطی فراهم شود که بتوانیم هر سه این مستندها را با هم اکران کنیم».
در ادامه، ناهید رضایی از لیلا حکیم‌الهی که به بهانه اکران این فیلم به ایران سفر کرده بود، خواست روی صحنه حاضر شود. حکیم‌الهی عنوان کرد: «دیدی که ناهید به دنیا دارد را بسیار دوست دارم. او نوعی خط داستانی را در فیلم‌هایش دنبال می‌کند. چیزی که ناهید در مستند «لیلا» از من تصویر کرده ممکن است آنی نباشد که من بودم، ولی خیلی قشنگ آن را به تصویر کشیده است».

اکران مستند‌های پیرمرد و دریا و لیلا با حضور هنرمندان
در پایان نیز ناهید رضایی از همسرش، همایون پایور که در همه این سال‌ها همراه و حامی او بوده، تشکر کرد و سپس دو فیلم «لیلا» و «پیرمرد و دریا» برای حاضران به نمایش گذاشته شد. در این مراسم هنرمندان و نویسندگانی مانند فاطمه معتمدآریا، رضا کیانیان، علیرضا شجاع‌نوری، کاوه میرعباسی، کریستف رضاعی، صفی یزدانیان، صفدر تقی‌زاده، پیروز سیار، فاطمه ولیانی، محمد شریفی، داود موسایی، خانم دکتر حق‌شناس، ارد زند، سیمین فلاح‌زاده، مینا زرپور، بهزاد میرزایی، رضا عسگرپور، نغمه قاسملو، حمید جعفری، حسن شبانکاره، ارسطو گیوی، سعید رشتیان، امید بلاغتی، مونا زاهد، مونا زندی، مینا کشاورز، میلاد خالقی‌منش، سعید خاموش، محمود و حسین کاظمی، همایون پایور و ایرج رامین‌فر حضور داشتند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟