آثار مستند نادیده گرفته شد

غلامرضا کتال پیرامون حضور دو اثر مستند در جشنواره فیلم فجر گفت: در حوزه سینمای مستند فیلم‌های خوبی تولید شده‌اند که در بسیاری از موارد ساختار و موضوع بهتری نسبت به سینمای داستانی دارند.

وی ادامه داد: مشکل اصلی نوع نگاه به سینمای مستند است که آن را سینمایی درجه دو می‌بینند در حالی که فیلم‌ کوتاه، انیمیشن، مستند و داستانی در سینمای ملی همگی در یک سطح قرار دارند و نمی‌توان آن‌ها را درجه‌بندی کرد.

این مستندساز با تأکید بر این که آثار مستند با بودجه کمتری ساخته می‌شوند، تصریح کرد: فیلمی که با ۳۰ یا ۴۰ میلیون ساخته می‌شود قابل رقابت با اثر میلیاردی نیست. باید حمایت‌های دولت از بخش مستند و فیلم های مستقل افزایش یابد تا آثار مستند بهتر و بیشتر دیده شوند و بتوانند از چرخه تولید ، اکران و فروش بهره‌ای ببرند و به رقابت با دیگر آثار بپردازند.

وی افزود: به نظر من حضور بخشی مجزا با عنوان مستند در جشنواره فیلم فجر بهتر از حضور دو اثر مستند در سودای سیمرغ بود چرا که در آن شکل آثار دیده و داوری می‌شدند. شرایط برای رقابت فیلم مستند با آثار داستانی که شرایط بودجه و تولید متفاوتی دارند، هنوز به وجود نیامده است و با این اوصاف حضور بخشی مجزا در فجر برای آثار مستند لازم و بهتر از حضور آن‌ها در بخش سودای سیمرغ است.

کتال با بیان این‌ که ما نباید محدود به فضای چند روزه جشنواره فیلم فجر شویم، خاطرنشان کرد: باید توجه و حمایت‌ها از فیلم و سینمای مستند در محدوده زمانی فراتر از جشنوارهها و از هنگام پژوهش، تولید و پس از تولید فیلمها هم ادامه یابد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟