کارگردان جن گیر و ارتباط فرانسوی اش

به نقل از ورایتی، ویلیام فریدکین کارگردان فیلم «ارتباط فرانسوی» و «جن گیر» در مسترکلاسی که در جشنواره فیلم لومیر فرانسه برگزار شد، قدرت داستان‌سرایی خودش را به مخاطبان ثابت کرد.

در این نشست فریدکین با ذکر تجربه‌ای از ساخت اولین فیلمش در قالب یک مستند که به اثری تاثیرگذار بدل شد سخن گفت و این که با وجود ساخت این مستند و درک قدرت مستند نمی‌دانست که می‌تواند از تکنیک‌های مستند در فیلم داستانی نیز استفاده کند تا این که فیلم «Z» ساخته کوستا گاوراس را دید.

وی سپس به صحبت درباره فیلم «ارتباط فرانسوی» پرداخت و گفت خدای فیلم به من کمک کرد تا جین هکمن و فرناندو ری و خیلی‌های دیگر را که تا پیش از آن اصلا نمی‌شناختم، پیدا کنم.

این کارگردان افزود: جین هکمن اصلا در فهرست بازیگرانی که می‌خواستم به سراغشان بروم تا در این نقش بازی کنند، وجود نداشت و اولین فردی که ما در نظر داشتیم پیتر بویل بود.

اما بویل در فیلم «جو» در سال ۱۹۷۰ در نقش یک قاتل نژادپرست بازی کرده بود و به فریدکین گفته شد که او فقط می‌خواهد از آن پس در کمدی رمانتیک‌ها بازی کند و دیگر به سراغ نقش‌های خشن نمی‌رود.

فریدکین گفت بعد به کری گرانت فکر کردیم اما مل بروکس گفت با دیدن او یاد فرانکشتین جوان می‌افتد.

کارگردان برنده اسکار درباره انتخاب هکمن گفت: وقتی اولین بار این بازیگر را دیدم فکر کردم او یکی از آن آدم‌های مشتاقی است که هرگز ندیده‌ بودم به همین دلیل به تهیه کننده‌ام گفتم راهی نیست تا این مرد بتواند در نقش پاپای در «ارتباط فرانسوی» بازی کند؟

استاد مسترکلاس جشنواره فیلم لومیر درباره انتخاب فرناندو ری که بازیگر فیلم «ویریدیانا» لوییس بونوئل بود نیز گفت این انتخاب بر اثر یک اشتباه صورت گرفت زیرا او به مسئول انتخاب بازیگرانش گفته بود فرانسیسکو رابال اسپانیایی را برای این فیلم می‌خواهد و او به جای وی این بازیگر را انتخاب کرد که به عنوان یک بازیگر فرهیخته و بین‌المللی ‌شناخته شده بود و خیلی به یک گانگستر تمام عیار نمی خورد.

فردیکین همچنین اقرار کرد که در ساخت فیلم‌هایش خیلی بی‌پروا عمل می‌کرد.

وی در این نشست به فیلم استیو مک‌کویین در سال ۱۹۶۸ یعنی تریلر «بولیت» ساخته پیتر ییتس هم اشاره کرد که عبور ماشین از خیابان‌های خالی سانفرانسیسکو در آن خیلی موفقیت‌آمیز بود و گفت تصمیم گرفته در «ارتباط فرانسوی» این حرکت سریع را در خیابان‌های شلوغ نشان دهد.

«ارتباط فرانسوی» محصول ۱۹۷۱، جایزه اسکار بهترین کارگردانی را برد و جایزه گلدن گلوب بهترین کارگردانی را نیز دریافت کرد. این فیلم نامزد بفتا برای همین بخش شد.

 

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟