آزادی۲۱ نفر محکوم به قصاص و ۱۰۰۰ زندانی جرایم غیرعمد استان تهران

به گزارش رکنا به نقل از روابط عمومی و اطلاع رسانی شورای حل اختلاف استان تهران، مراسم گلریزان آزادسازی زندانیان نیازمند با تلاش‌های بسیار شورای حل اختلاف استان تهران، کمک های خیرین گرانقدر و مددکاری سازمان زندان‌ها با حضور حجت الاسلام والمسلمین صادقی معاون قضائیه و رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور و معاونین ایشان، ستایشی قائم مقام دادگستری کل استان تهران، مهدوی معاون قضایی رئیس کل دادگستری و رئیس شورای حل اختلاف استان تهران، حجت الاسلام والمسلمین فیروزجایی معاون دادستان استان تهران در امور زندان‌ها، حیات الغیب مدیرکل زندان‌های استان تهران، میرزایی مطلق معاون قضایی رئیس کل دادگستری در امور زندان‌ها، فتحی رئیس ندامتگاه تهران بزرگ و دیگر مقامات و مسئولین قضایی در محل ندامتگاه تهران بزرگ برگزار گردید.

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین صادقی طی سخنانی از بشارت‌های شریعت اسلام برای خیرینی که گرفتاری‌های مومنین را رفع می‌کنند گفت و از کمک خیرین که بدهی ۳۰ نفر از محکومین را در گلریزان امروز پرداخت کردند تشکر کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه گام اول ما مانع زدایی از پیش پای مردم برای کمک به آزادی زندانیان است اظهار کرد: در خصوص مقادیر کم بدهی افرادی که بار اولشان است به زندان افتاده‌اند یا از سر تنگی معیشت به چاه افتاده‌اند بیشتر تلاش شود و با همکاری دادگستری و سازمان زندان‌ها و شورای حل اختلاف و دادسراها بسیار موانع رفع می‌شود و باعث تسهیل کار مردم می‌شود که خیلی عالی است و استقرار دادرسان در زندان‌ها خیلی با ارزش است.

وی افزود: دیدن قضات و دادیاران باعث می‌شود از شرایط زندان و زندانی آگاه شوند و از نزدیک شرایط را لمس کنند و باعث پذیرفتن درخواست اعسار و درک شرایط خواهد شد.

معاون قوه قضائیه در ادامه با بیان آنکه حل مسئله با روش‌های عادی اداری ممکن نیست بلکه کار جهادی می‌خواهد، گفت: از شورای حل اختلاف زندان هم تشکر می‌کنم و از خیرین محترم که اصل این جلسه برای آنهاست تشکر می‌کنم و از خدا می‌خواهیم توفیقات دنیا و آخرتشان را زیاد کند.

در ادامه مراسم مهدوی معاون قضایی رئیس کل دادگستری و رئیس شورای حل اختلاف استان تهران ضمن عرض تشکر از مسئولین قضایی و خیرین طی سخنان ارزشمندی با بیان فلسفه اصلی شوراهای حل اختلاف که صلح و سازش است، اظهار کرد: سازش در سطح استان تهران مغفول مانده بود و میزان سازش در آن ۹.۴۲ درصد بود. در سال ۱۳۹۸ ریاست معزز قوه قضائیه بخشنامه‌ای در خصوص تأسیس شعب صلح و سازش صادر کردند و تلاش کردیم صلح و سازش را در سطح استان تهران احیاء کنیم. تا حالا ۱۱۰ شعبه صلح و سازش در دادسراها، زندان‌ها، شهرک‌های صنعتی، تعدادی از امامزادگان و اتحادیه‌ها و اصناف این شعب صلح و سازش را مستقر کردیم و ۵۰ شعبه هم در دادسراها و دادگاه‌های شهرستان‌ها و بخش‌های تابعه مستقر گردیده است.

هر ماه قریب به ۶۰۰۰ فقره با سازش در دادسراها مختومه می‌شود

وی افزود: در دادسراها هر ماه قریب به ۶۰۰۰ فقره با سازش مختومه می‌شود یعنی قریب ۶۰ درصد و دادسراها اظهار می‌دارند کاهش چشمگیری در ورودی پرونده‌ها داشته‌اند.

مهدوی خاطرنشان کرد: در ۲۱ دادسرای تهران ۴۹ شعبه ویژه داریم و یک دادسرا ۶ شعبه ویژه در مجتمع شهید سلیمانی. ما یک مجتمع به اسم زندان داشتیم که در هیچ زندانی مستقر نبود و به جهت‌های مختلفی مشکل داشت. شاید در ماه ۸۰ فقره ورودی نداشت. همچنین در سال ۱۳۹۹ تعداد ۳۶ فقره قصاص رضایت گرفته شد.

۲۱ نفر محکوم به قصاص در سه ماه اول سال جاری رضایت گرفتند

وی گفت: در سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۱ نفر برای قصاص رضایت گرفته شده و ۱۲ نفر هم مراحل نهایی را طی می‌کنند که در مجموع ۳۳ نفر می‌شود. در سه ماهه اول به مجتمع‌های ۶۰‌گانه استان تهران ابلاغ کردیم در سه ماهه اول سال سازش به ۴۰ درصد برسد و نیمه اول سال به بالای ۴۰ درصد برسیم.

مهدوی یادآور شد: بازرسی‌های مستمر این تلاش‌های گسترده را تأیید می‌کند. آقای قربانیان به صورت بازرسی ویژه بررسی کردند و تأیید می‌کنند ۱۳۰۰ نفر در شورای حل اختلاف زندان آزادی مالی و جرایم غیرعمد داشتیم. در سال ۱۳۹۹، ۳۰ هزار فقره کاهش موجودی داشتیم. ما پرونده معوقه در سطح شورای حل اختلاف استان تهران بالای سه ماه نداریم. در خصوص فرمایش مقام معظم رهبری در۴ مرحله هر مرحله ۲۰۰ بسته کمک مؤمنانه کردیم. در اوایل کرونا تعدادی از مجتمع‌های جنوب شهر ما کارگاه ماسک دوزی زدند و بین مردم محروم پخش کردند که از حمایت‌های بی دریغ عزیزان تشکر دارم.

مهدوی گفت: حضور خیرین تظاهر نیست بلکه فرهنگ سازی است تا دیگران هم به کار خیر تشویق شوند. در حال حاضر در یک مجموعه با تعامل بالا کار می‌کنیم. شورای حل اختلاف و مجموعه زندان و خیرین عزیز و هر کاری از دست ما بر بیاید انجام میدهیم. به این حد هم راضی نیستم و با کمال گرایی که داریم تلاش می‌کنیم میزان سازش را به بالای ۵۰ درصد برسانیم. از همه عزیزان تقدیر و تشکر دارم به ویژه سه شعبه شورای حل اختلاف مستقر در زندان تهران بزرگ تقدیر و تشکر می‌کنم.

حیات الغیب مدیرکل زندان‌های استان تهران طی سخنان کوتاهی ضمن عرض خیر مقدم خدمت مدعوین محترم در خصوص ضرورت نیاز به زندان در موضوع افراد هنجارشکن و مخل نظم جامعه و همچنین اصلاح زندانی و تربیت او که با هدف بازگشت آنها به جامعه می‌باشد مطالب مهمی بیان کردند.

۱۰۰۰ زندانی جرایم غیرعمد با تلاش شورای حل اختلاف آزاد شدند

وی در ادامه با بیان اینکه ترویج فرهنگ و آموزه‌های دینی با محوریت نماز و قرآن، مهارت آموزشی و اشتغال کارگاهی مولد را در دستور کار داریم گفت: امیدواریم تا پایان سال جاری اشتغال ۸۰ درصدی از زندانیان را داشته باشیم. در ایام کرونا بیش از ۵۰ هزار بسته کمک‌های مؤمنانه توزیع شده و ۵۰۰۰ خانواده زندانیان نیازمند تحت پوشش هستند. در خصوص آزاد سازی زندانیان جرایم غیرعمد بیش از ۱۰۰۰ نفر آزاد شدند و در طرح پایش زمینه آزاد سازی ۷۰۰۰ نفر از زندانیان فراهم شده است. با تلاش‌های روحانیون استان قم در شورای حل اختلاف زندان ۱۲۸۷ پرونده در این سه ماه مورد بررسی قرار گرفته که از میان آنها ۸۴۷ پرونده منتهی به صلح و سازش شده است.

در ادامه، حجت الاسلام و المسلمین فیروزجایی معاون دادستان در امور زندان‌ها ضمن عرض تبریک ایام ولادت حضرت امام رضا (علیه السلام) و هفته قوه قضائیه از تلاش‌های دکتر مهدوی در جهت استقرار شورای حل اختلاف در زندان‌های استان تهران از جمله در زندان تهران بزرگ تقدیر و سپاسگزاری کرد و گفت: با راه اندازی شورای حل اختلاف در داخل زندان‌ها تعداد زیادی از زندانیان نیازمند که به خاطر مبالغ مختلف بدهی و شرایط مختلف در زندان بودند زمینه آزادی آنها فراهم آمد که ان‌شاءالله در همین هفته قوه قضائیه حدود ۱۰۰ نفر با کمک خیرین آزاد خواهند شد.

وی در ادامه افزود: ما در سطح زندان‌های استان تهران ۲۲ نفر دادیار دائم مستقر داریم که ثمر آن را می‌بینیم. امیدواریم با همکاری محاکم استان تهران برای پذیرش دادخواست‌های اعسار توسط مجموعه آقای میرزایی مطلق و کمک خیرین محترم تعداد بیشتری از زندانیان نیازمند و معسر را آزاد کنیم.

در ادامه مراسم احد از خیرین طی سخنان کوتاهی با بیان آنکه از دعای مادرم است که امروز می‌توانم زندانیان را آزاد کنم گفت: از مردم می‌خواهم به جای مهمانی آنچنانی، عروسی آنچنانی و ولیمه آنچنانی زندانی آزاد کنند و زندانیانی که مهارت و توانایی دارند معرفی شوند تا در اولویت قرار گیرند.

در این مراسم همچنین، ستایشی قائم مقام دادگستری کل استان تهران طی سخنان کوتاهی رسالت دادگستری استان تهران را استفاده حداکثری از تمام فرصت‌های قابل بهره برداری برای آزادی زندانیان مربوط به استان تهران دانسته و گفت: تمام تلاش‌ها و کارهای تمام مسئولین قضایی برای کاهش جمعیت کیفری که از اصلی ترین دغدغه‌های ریاست معزز قوه قضائیه است می‌باشد تا میزان کاهش جمعیت کیفری در شأن استان تهران باشد. علاوه بر آن کارگروهی داریم تا در زمینه استخلاص زندانیان راهکارهای جدید ارائه دهند و در کنار حرکت ضابطه مند، شفاف و قابل دفاع شورای حل اختلاف قرار گیرد.

وی افزود: این اعتقاد ما است که تنها ستاد دیه نباید در میدان باشد بلکه تمام نهادهای مردمی و مدیریت مرکز توسعه حل اختلاف هم کمک نمایند تا این مهم به انجام رسد.

در پایان برنامه کارگاه خیاطی در ندامتگاه شماره ۴ زندان تهران بزرگ با حضور مقامات و مسئولین قضایی افتتاح شد.

کدخبر: 700330 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟