اظهارات قاضی زاده هاشمی در مورد وظایف دولت هوشمند و انتخابات 1400

انتخابات 1400 در 28 خرداد برگزار می شود.

به گزارش رکنا، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در برنامه تلویزیونی امروز (سه‌شنبه) خود گفت: بازار سرمایه یک بازار مالی شفاف است به خصوص اگر درست مدیریت بشود حزو بازارهایی است که می‌تواند حوزه تولید و اشتغال و کسب و کار را تامین و پشتیبانی بکند. از این نظر که تمام معاملات واضح است باز جزو بازارهایی است که کمترین بخش پنهان اقتصاد در آن شکل می‌گیرد که فساد آور است خود پنهانکاری در اقتصاد منجر به رانت و فساد می‌شود.

وی افزود: یک دولت هوشمند باید کاری بکند که جریان مالی و نقدینگی در کشور حتی‌الامکان به سمت شفافیت پیش برود و باید کاری بکند که حتی‌الامکان به سمت تولید و سرمایه‌گذاری و توسعه اشتغال بود نه به سمت بازارهای موازی که جزو دلالی و سفته‌بازی محسوب‌شود. ما متاسفانه به دلیل تورم مزمنی که در کشور داریم و گاها حالت نوسانی شدید پیدا می‌کند تمایل به سرمایه‌گذاری در کشور ما به صورت دراز مدت کاهش یافته است.

قاضی‌زاده هاشمی یادآور شد: از یک طرف سرمایه‌گذاران نمی‌توانند پول را نگه دارند از یک طرف نمی‌توانند وارد سرمایه‌گذاری‌های بلند مد بشوند مثلا کارخانه یا کارگاه تولیدی راه بیندازیند. چون وقتی سرمایه‌گذاری بکنند متوسط برگشت سرمایه‌شان ده سال طول می‌کشد بنابراین تمایل پیدا می‌کنند به سمت بازارهای نقدشونده و دوما بتوانند منابع مالیشان را تبدیل به یک کالایی بکنند که آن کالا ارزشش با تورم رشد پیدا بکند و طبیعتا می روند سمت بازار سرمایه، طلا و مسکن.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: بازار سرمایه الان دو مشکل دارد یک مشکل حاد دارد ما تشکیل پرونده دادیم در قوه قضائیه 130 میلیارد دلار باید برگردانند که این باید در راستای فعال کردن بازار سرمایه‌ باشد. بازار سرمایه ما کاملا دولتی است ما باید کاملا این بازار را مردمی کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: ما یک تئوری به نام تئوری مردم خلق کردیم. حاکمیت مردم وقتی قرار است مستقر بشود یعنی مردم باید بتوانند حاکمیت کنند. وقتی دولت می‌خواهد تصمیم بگیرد باید حتما آن تصمیمات را مردم بپذیرند. این مردم نهادسازی مدنی لازم دارد. ما برای امری که حضرت امیر فرمودند برای ان سازوکار تعیین کردیم و تبدیل به مدلش کردیم که بشود اجرایش کرد. وقتی تصمیمی می‌گیریم نماینده ذینفعان باید در آن دخیل باشند. باید نهادسازی مدنی کرده باشیم. مثلا نمایندگان بخش روستایی زیر تصمیم جهاد کشاورزی را امضا بکنند نمایندگان دامداران و مرغداران امضا بکنند بعد این تصمیم اجرا می‌شود. اگر یک جمعی از مردم بیشتر از یک سوم مردم با یک تصمیمی مخالفت کردند باید بازنگری شود و اگر در خصوص مدیری این مسئله باشد باید عوض بشود.

قاضی زاده هاشمی خاطرنشان کرد: مسئله این است که جامعه مدنی قدرتمند است اگر دولت با او همراهی نکند مقاومت می‌کند و تصمیمات دولت به جایی نمی‌رسد مثل تصمیمات و پروژه‌هایی که دولت خواسته انجام بدهد به دلیل عدم همراهی جامعه مدنی با شکست مواجه شده است.

وی با بیان اینکه با دغدغه جلوگیری از خام‌فروشی موافق است گفت: ما بهشت معادن دنیا هستیم هفت درصد منابع طبیعی دنیا و بیش از 9 درصد مجموعه منابع دنیا را در اختیار داریم با احتساب زیرساخت‌ها و نیروی انسانی. خداوند رحمان به ما 10 برابر نیازمان امکان داده ما میزان برداشتمان از منابع معدنی‌مان بسیار کم است. یک جایی هم مقام معظم رهبری فرمودند بهترین چیزی را که جایگزین نفت بکنیم معدن است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما مزیت‌های شهرستان‌ها را تعیین و برای دانه دانه اینها طرح آمایشی تعیین کردیم. تمام مزیت‌های شغلی و مزیت شهرها را تعیین کردیم و بر اساس آن آموزش تخصصی و دانشگاه‌ها را بر اساس آن تعیین می‌کنیم مثلا فلان شهر سنگ زینتی دارد رشته‌های مرتبط با صنایع سنگ‌های زینتی باید وجود داشته باشد بر اساس همین هم سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد. اگر بخواهیم تبعیض مثبت انجام بدهیم یعنی‌ وام ‌های مدت‌دار بدهیم تخفیف مالیاتی مدت دار بدهیم مجوز بدهیم مبتنی بر ان انجام می شود. هر شهری نیاز به امنیت دارد نیاز به آموزش و پرورش دارد نیاز به بازار دارد اما جنبه ویژه ای که ویژه است سرمایه‌گذاری می‌خواهد بر اساس این تعلق می‌گیرد. ما الان توسعه نامتقارن داریم ما به دلیل ساختار استضعافگر ی که داریم یک کشور چند قطبی داریم.

قاضی زاده هاشمی همچنین تاکید کرد: دریچه نگاه دولت به موضوعات دریچه خانواده است. به هر موضوعی اگر به اقتصاد و فرهنگی و مسائل اجتماعی و سیاست خارجی نگاه می‌کنیم آثارش را در خانواده می‌خواهیم ببینیم. خانواده تشکیل بشود و پایدار بماند و گرفتار آسیب‌های اجتماعی نشود. وقتی چنین نگاهی داریم باید به موضوع مسکن که بیش از 40 درصد هزینه خانواده را تشکیل می‌دهد توجه کنیم.

وی ادامه داد: ما در حوزه تامین افراد فاقد مسکن یک طرح جامع مسکن داریم که منابع را تامین کردیم مردم را به صورت سه دهک تقسیم کردیم. سه دهک کم درآمد چون آورده ای برای ساخت ابتدایی مسکن ندارند، گفتیم بدون هیچ آورده ما به شما خانه می‌دهیم و سی ساله از شما پس می‌گیریم یک سامانه داریم ثبت نام می‌کنند فاقدین مسکن و این فرد بر اساس توانایی قسطش و ارزش منطقی زمینش معلوم می‌شود. سه دهک بعدی این نسبت هفتاد سی است زمان برگشت بیست ساله است و چهار دهک نسبت 50، 50 است زمان بازگشتش 5 ساله است. در مورد جوانان یک صندوق اعتبار برای زوج‌های جوانان در نظر گفتیم اعتبار 500 میلیون هر کدام از زوج‌ها برای مسکن و ازدواج و اشتغال پیش ما دارند.

قاضی زاده هاشمی یادآور شد: شفافیت یعنی مردم اگر جای دولت باشد، هر چه دولت بداند مردم هم باید بدانند. یعنی بنده به عنوان دارنده یک امضای طلایی این چیزی که من می‌خواهم بدانم منحصر در من مدیر و من کارشناس، من مسئول یک بخش نباشد. همه بدانند. ما در خصوص مسائل امنیتی صحبت نمی‌کنیم. بنابراین هیچ نقطه پنهانی که جریان داشته باشد در مسیر اداره کشور و دانستنش لازم باشد برای مسئولان پنهان از مردم نباشد. یک سامانه الکترونیک قوی می‌خواهد سامانه تجارت درست شده در گمرک باید وصل بشود به سامانه جامع خیلی جاها این سامانه شکل نگرفته دیتا تولید نشده است. همین سامانه جامع تجارت که در گمرک مستقر شده است اگر اشتباه نکنم بیش از یک دهه است که بچه ها روی ان کار می‌کنند که توانستند در گمرک یک کاری بکنند. ولی رکن اول دولت سلام برقراری نظام جامع شفافیت است چون ما مردم را می‌خواهیم حاکم بکنیم بنابراین باید همه چیز از جمله تبادلات اقتصادی را بدانند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما یک ساختارهای کهنه و قدیمی داریم و کشور را چون بر اساس آنها اداره می‌کنیم این نظام‌ها بیشتر از صد سال است. حتی اگر ما یک دولت سکولار بودیم فرسوده شده اند. یکی نظام بیمه ماست نظام بیمه ما تعریفش مبتنی بر وجود بنگاه مشخص و حضور است. غیر از این تعریف نشده است، البته بعد از انقلاب ما یک جاهایی تلاش کردیم که وصله پینه بکنیم مثل بیمه قالیبافان و بیمه کارگران ساختمانی. الان بیمه بر اساس هویت شغلی است. مثلا هنرمندان یک دوره ای طرف فعال است در عرصه سینما، یک دوره ای کار دارد یک دوره‌ای ندارد، سالانه باید حق بیمه پرداخت بکند؟ یا صیادان ممکن است یک ماه صید داشته باشند یک ماه نداشته باشند.

وی افزود: یا همین کرونا که پیش آمده کسانی که کارکرد روزانه دارند دولت تعطیل کرده است آنها را، داستان بیمه آنها چه می‌شود؟ نگاه باید مبتنی بر هویت شغلی باشد اصلا همه ایرانیان باید تحت پوشش بیمه اجتماعی باشند حتی قبل از تولدشان تا زمانی که فوت می‌کنند. نوع مشارکتشان هم باید مشخص باشد. کشورهایی که رشد کردند اینها را به مالیات تبدیل کرده‌اند.

قاضی زاده هاشمی یادآور شد: کار مالیات قله تراشی است می‌گوید من قله‌ها را بر می‌دارم دره‌ها را پر می‌کنم. می‌گوید شما شهروند هستید یا شغل دارید یا ندارید اگر شغل داری که مالیات می دهی اگر نداری باید به تو یارانه بدهم یکی از یارانه‌هایت که می‌دهم حق بیمه است. اگر بیکار کسی مانده مقصر دولت که نتوانسته شغل ایجاد بکند تولید شغل و مسکن وظیفه دولت است این را قانون اساسی می‌گوید. قانون اساسی جمهوری اسلامی تامین مسکن تامین شغل سلامت و امنیت اینها را وظیفه دولت می‌داند. دولت نباید خودش متصدی باشد اما تامین کننده باید باشد، بنابراین ما یک نظام جامع بیمه حمایت داریم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: هر اقدامی انجام می‌دهیم برای پایدار بودنش باید پیوست اقتصادی ببینیم. یک جاهایی باید دولت یارانه بدهد این هم پیوست اقتصادیش است. شما برای آموزش باید یارانه بدهید وگرنه می‌شود آموزشی طبقاتی که الان داریم. باید پیوست اقتصادی دیده بشود برای او باید بازار کسب و کار دیده بشود به اینها می‌گویند صنایع خلاق. این کسب و کارها که می‌گوییم الزاما تولید میلگرد نیست. برگزاری نمایشگاه‌ها است. نشست‌هایی که همراه با فروش بلیط و کسب درآمد باشد. یا انواع و اقسام برندسازی‌ها و درآمدهایی که با آن انجام می‌شود. ما باید اینها را انجام بدهیم بعد رغبت ایجاد می‌شود.

وی تاکید کرد: الان یک پدیده داریم تحت عنوان هنر لاکچری، وقتی از هنر صحبت می‌شود هنرمندان میلیاردی را می‌بینیم که برای تبلیغات که چند میلیارد می‌گیرند همه فکر می‌کنند که اینها هنرمند هستند، درحالیکه هنرمندمان ما در عرصه‌های مختلف سینما و روزنامه‌نگاری و ... هستند، دولت باید اینها را تقویت بکند تا جایگاه هنر حفظ بشود مردم بدانند اگر وقت گذاشتن دو یک کتاب خوب نوشتند یک آثار خوبی به جای گذاشتند این در مورد قهرمانان ورزشی هم هست، بداند که افتخار کسب کرده است برای کشور، اینها زیاد نیستند اگر همه اینها را جمع بکنیم مجموعه ورزشکاران و هنرمندان و دانشمندان درجه یک ما به یک میلیون نفر نمی‌رسند و دولت برای تامین این یک میلیون نفرها که فرهیختگان جامعه هستند فکر اساسی بکند.

قاضی زاده هاشمی یادآور شد: معتقدیم در برخورد با فساد موضوع فقط مفسیدین نیستند باید با مفسیدن برخورد قاطع و بی رحمانه کرد. کشور چین سه دهه با مقابله و مبارزه با فساد در عالیرتبه‌ترین رتبه‌ها توانست به جایگاه بالایی برسد. اما ما باید قبل از آن نهادها و ساختارهای استضعافگر را از بین ببریم. الان نظام بودجه ای ما استضعافگر است منابع را نامتقارن پخش می‌کند در کشور. چرا پدیده کوله‌بری را داریم؟ برخی‌ها می‌خواهند با اسم کوله‌بری مسئله را توجیه بکنند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: کسانی که بانک‌های کشور دستشان بوده چنین ادعایی دارند. شما صنعت را درست بکن کشاورزی را درست بکن کار ایجاد می‌شود. نظام مالیات ستانی ما استضعافگر است از تولید کننده مالیات می‌گیرد از کسی که حقوق ثابت دارد مالیات می‌گیرد. از کسی که حقوق شفاف دارد مالیات می‌گیرد از کسی که 40 درصد پنهان است نمی‌گیرد. این نهادهای پنهان مثل ارز را باید اصلاح بکنیم ما وقتی ارز 5 نرخی داریم فساد در آن ایجاد می‌شود. در تمام دولت‌ها هم بود. این دولت که وا مصیبتا است قبلی ‌ها نبود؟ چرا پس ما باید اصلاح نهادی بکنیم یکی شفافیت بود یکی اینکه گلوگاه‌های فساد را از بین ببریم. مناطق ویژه رانت تولید می‌کند. معافیت های دراز مدت برای سرمایه‌گذاری رانت ایجاد می‌کند. نحوه تامین ارزی رانت ایجاد می‌کند. سازمان مجوزها ایجاد رانت می‌کند. شما به جای نظام مجوز نظام اهلیت باید بگذارید. برای هر کدام از اینها ما راهکار داریم.

وی اضافه کرد: ما دو دشت فوق العاده برای کشاورزی در ایران داریم؛ اگر مدیریت صحیحی در این دو دشت داشته باشیم نزدیک به دویست میلیون نفر می‌توانیم برایش غذا تامین بکنیم. من کف آن را گفتم برخی از امارها تا 300 میلیون نفر گفتند. ما الان 9 میلیون دلار غذا یا نهاده غذایی وارد کشور می‌کنیم. در حالیکه ما می‌توانیم به جای 9 میلیارد دلار که 6 میلیارد دلارش فقط نهاده‌اش ما 24 میلیارد دلار صادرات داشته باشیم. شمال ما سردسیر است ممکن است در غلات بتوانند اما برخی از محصولات مثل صیفی جات و مرکبات به آنها بدهیم. جنوب ما خشک است ما در جایی هستیم که بهترین غذا را می‌تواند به منطقه بدهد.

قاضی‌زاده هاشمی یادآور شد: دولت اول ما دولت مشارکت جو است یعنی همه کارها به نهادهای مدنی تفیض می‌شود اختیارات حاکمیتی ما هم تفیض می شود. دولت با زنجیره تامین ارتباط می‌گیرد مثلا می‌رود به کشاورز سم و کود می‌دهد کل این مسیر را ما می سپاریم به مدیر زنجیره تامین. به صورت گسترده این را ایجاد می‌کنیم که تا سفره یا صادرات این را مدیریت بکنند. شرکت‌های بزرگ اینها به صورت کشاورزی اجاره‌ای با کشاورزان کار بکنند. اینها با یکپارچه سازی معنوی مثلا همین دشت عباس یا دشت آزادگان یا دشت خوزستان کاری که می‌خواهند انجام بدهند با مجموعه کشاورزان قرارداد می‌بندند و مواد اولیه را به آنها می‌ دهند و محصولاتشان را هم می‌خرند و تکنولوژی‌هایشان را هم ارتقاء می‌دهند، میانگین زمین کشاورزی در ایران الان زیر دو و نیم هکتار است در حالیکه باید بیش از دو و نیم هکتار باشد تا اقتصادی باشد.

وی همچنین گفت: ما در حال حاضر 9 میلیون نفر در کشور داریم که یا بیکار هستند یا شغل ناقص دارند. طراحی که کردیم طرحی دوگانه است یک طراحی به صورت ضربتی برای اینکه اینهایی که فاقد شغل هستند دارای شغل بکنیم حدود 4 میلیون نفر هستند. ما یک برنامه دو ساله داریم که افراد ثبت نام می‌کنند مهارت یادشان می‌دهیم با آنها توافق می‌کنیم سر شغل‌های کوتاه مدت که قابلیت اجرایی دارد منابع مالی به آنها و ابزار می‌دهیم به آنها کالاهایشان را می خریم در شبکه تعاونی که درست می‌کنیم توزیع می‌کنیم. ما در اول کتاب دولت اعتماد مجموعه زمانبدی و رشد را آوردیم. در بقیه موارد ما کاری می‌کنیم که 5 میلیون شغل ناپایدار را پایدار می‌کنیم و تبدیل بکنیم به شغل دائمی و بعلاوه اینکه نیمی از افرادی که پشت خط کار هستند وارد مشاغل پایدارتر و قوی تر بکنیم. این تا آخر دولت اتفاق می‌افتد. ما یک برنامه دو ساله برای گروه اول داریم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: انقلاب اسلامی انصافا یکی از بزرگترین خدماتش تحصیل زنان و نقش اجتماعی زنان و نقش اجتماعی زنان است. هر چند در این سالهای اخیر علیرغم اینکه دولت فعلی خیلی شعار زنان را دارد بیشترین ریزش مشارکت زنان در آن بود. ما وقتی از تولید صحبت می‌کنیم باید بگوییم که چه چیزی مانع از تولید است؟ باید ببینیم که بنگاه‌های موجود به چه دلایلی بسته شد؟ اینها یا بدهکار هستند یا مشکل تامین دارند یا مشکل مدیریت دارند. هر کدام از این مشکلات باید با نهادهای مردمی معمولی حل شود. در دولت ما فرماندار ما اختیار هیئت وزیران را دارد اختیار مدیر عامل بانک‌ها را دارد. ما با فعال کردن همین کارگاه‌های موجود مشکل شغل همین 5 میلیون نفر را حل می‌کنیم.

وی اضافه کرد: برای توسعه کشور و رشد کشور ما نقاط پیشران داریم. در ایران دو نقطه پیشران است یکی دست خوزستان است یکی سواحل مکران است. یکی از اشتباهات استراتژیک ما این بود که ما این دو نقطه را نرفتیم. خوزستان بعد از جنگ عقب افتاد و در این چرخه نیفتاد. ما اگر می‌خواهیم به سرعت تبدیل به یک قدرت جهانی اقتصادی بشویم باید این دو نقطه به صورت گسترده روی آن سرمایه‌گذاری بکنیم و راه بیفتد. در خصوص سواحل مکران طرح آمایش گسترده نقاط توسعه‌گر و ایجاد زیرساخت‌ها نیاز داریم. مثل جاده و ریل سراسری که باید اتفاق بیفتد به اضافه امتیازهایی که سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را پیوند بدهد با هم. خوزستان اقتصاد منطقه ای ما را خواهد داشت یعنی بین کشورهای حاشیه‌ خلیج فارس و ایران پیوند ایجاد می‌کند آب دارد انرژی دارد اما کارکرد اقیانوسی که سواحل مکران دارد کارکرد جهانی دارد ما را به هند و آسیای میانه و روسیه وصل می‌کند.

قاضی‌زاده هاشمی یادآور شد: ما بررسی که کردیم اگر بتوانیم این مسیر را درست بکنیم جایگزین کانال سوئز می‌شویم اگر کانال سوئز بسته نشود باز هم انتقال بار به بنادر سواحل مکران و زمینی به سوی اروپا از روی ریل هفت روز زودتر است و این هفت روز در اقتصاد جهانی خیلی عدد بزرگی است. یعنی سالانه 21 میلیارد دلار ما فقط از حمل بار گیرمان می آید. کل درآمد نفتی مان اگر تحریم نباشیم کامل بفروشیم 40 میلیارد است. این ماهیت جدی دارد و برنامه جدی دولت سلام است که سواحل مکران را پیشران اقتصاد کشور قرار بدهد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در قضیه والیبال سرمایه‌گذاری ما باعث شده است که بدون دغدغه مدال بگیریم. باید مثل کتاب خواندن که باید ملکه بشود باید ورزش از دو سالگی شروع بشود. نکته دیگر بحث فساد در ورزش است باید با این موضوع مبارزه کنیم خیلی شرایط بد شده است این نظام شفافیتی است که باید ایجاد بکنیم.

وی افزود: نکته بعدی سیاسی کردن ورزش است ورزش باید دست ورزشی‌ها باشد. مثل تولید باید دست تولیدکنندگان باشد. کار ورزشی کارتخصصی است و باید خاک آن گود را خورده باشند تا بتوانند مدیریت را دست بگیرند. باید به مردم واگذار کرد. الان بحث پرسپولیس و استقلال چرا مسئله‌اش حل نمی‌شود؟ چون دولت دست از سر اینها بر نمی‌دارد. باید به هواداران در کل کشور واگذار بکنیم. در حوزه ورزش قهرمانی دولت مسئولیت جدی دارد، چون ورزش قهرمانی همیت و انسجام ملی ایجاد می‌کند. کارکردش برای کشور ایجاد هویت احساس عزت و اقتدار است. بنابراین حتما دولت سلام که دولت جوانهاست در اینجا می‌ایستد. نکته آخر ورزش یک طول عمری دارد طرف آمده تمام زندگیش را گذاشته فعالیت جدی کرده و کشور نباید او را رها بکند، اینها را باید تا آخر عمرشان تامین بکند.

وی افزود: جوانان ایران زمین سلام! امید آینده کسانی که قرار است در گام دوم انقلاب کشور را بسازید. اولین دولت گام دوم است بخش تاسیسی است. مسیر آینده کشور را خواهد ساخت. دوستان در عرصه انتخابات هستند هر کدام با برنامه و ایده هستند. اما یک اشتباه دارد اتفاق می‌افتد ما روی یک ریلی مشغول درست کردن تزئینات قطار هستیم در حالیکه این ریل به ناکجا آباد می‌رود. باید این ریل را اصلاح کرد.

قاضی‌زاده هاشمی در پایان گفت: مسئله ما نیست که چه کسی مدیر باشد از چه جناحی مدیر باشد؟ حتی مسئله ما نیست که او چگونه مدیریت می کند اصلا موضوع اشخاص نیست. حتی مسئله برنامه‌ها هم نیستند. بالاخره کسی برای تامین مسکن یک برنامه دارد یک عده یک برنامه دیگری، اما مسئله اصلی در گام دوم انقلاب مدل حکمرانی کشور است. نظامات صد ساله حاکم بر کشور، این به سمت اعمال و جایگاه پیدا کردن مردم در اعمال حاکمیت نبوده است. دولت ها کل تعاملشان با مردم تا پای صندوق رای است نه بعد از رای. دنبال استیفای حقوق خود از مردم هستند نه مردم از دولت. اولین وظیفه هر دولت پاسخگویی است. ما آمدیم که رویکرد را اصلاح بکنیم ذیل این اصلاح رویکرد دنبال ساختار هستیم دنبال تغییر مدیران هستیم.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 697160 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟