انصاری: قانون نباید به نفع یک جریان و سلیقه تفسیر شود

به گزارش رکنا : حجت‌الاسلام والمسلمین مجید انصاری درباره شاخصه‌های اصلاح‌طلبی و نسبت اصلاحات با اندیشه‌ امام خمینی(ره) وهمچنین در خصوص سابقه تاریخی اصلاحات و اصلاح‌طلبی گفت: اصلاحات یا اصلاح‌طلبی اگر چه در سه دهه اخیر بیشتر در جامعه ما مطرح بوده و مشخصاً از سال ۱۳۷۶ بعد از انتخاب سید محمد خاتمی به ریاست جمهوری و همچنین شکل‌گیری مجلس ششم و فصل دوم خرداد بحث اصلاح‌طلبی مطرح شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: مسأله اصلاحات یک جریان بسیار ریشه‌داری است و جلوه‌های آن در اندیشه‌های راهگشا و بسیار سازنده مصلحان، عالمان دینی و روشنفکران در جنبش‌های مردم‌ سالارانه دو سده اخیر ایران کاملاً مشهود است.

انصاری اظهارکرد: از لحاظ دینی و قرآنی هم در اصلاح‌طلبی برنامه اصلی نهضت انبیاء الهی بود؛ به‌ گونه‌ای که ما می‌بینیم مثلاً در سوره هود از زبان پیامبر بزرگ الهی برنامه خودش را برای ایجاد تحول در ساحت فکر و اعتقاد مردم به صراحت می‌ فرماید: «إِنْ أُرِیدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِیقِی إِلَّا بِاللَّهِ»؛ یعنی من هیچ هدفی جز اصلاح در جامعه ندارم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: امیرالمؤمنین (ع) اصلاح جامعه را یکی از برنامه‌های چهارگانه حکومت خودش در عهدنامه مالک‌ اشتر به ایشان گوشزد می‌فرماید. همچنین سیدالشهدا علیه ‌السلام نهضت بزرگ عاشورا را به عنوان یک نهضت اصلاح‌ طلبانه ذکر می‌کند و می‌فرماید: «إِنّی لَمْ أَخرُجْ أَشِراً و لا بَطِراً و لا مُفْسِداً و لا ظالِماً، إِنَّما خَرجْتُ لِطَلَبِ إلاصلاحِ فی أُمَّه جَدّی، أُریدُ أنْ آَمُرَ بالمَعروفِ و أنهی عَنِ المنکَرِ وَ اَسیرُ بِسیرَه جَدّی».

انصاری اظهارکرد: بنابراین اگر صحبت از اصلاح‌طلبی و اصلاحات می‌شود، در حقیقت حرکت بر مدار و مسیری است که مصلحان بزرگ الهی و دینی و همچنین مصلحان اجتماعی و روشنفکران ما طی قرون و اعصار به خصوص در جنبش‌های مردم ‌سالارانه گذشته ایران به دنبالش بودند و امروز هم جریان اصلاح‌طلبی ایران با همین دیدگاه و بر همین مسیر وظیفه اجتماعی و سیاسی خودش را تعریف کرده است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید

کدخبر: 696188 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟