ادعاهای نماینده سعودی در آژانس علیه ایران

به گزارش رکنا، به نقل از روزنامه عکاظ، عبدالله بن خالد بن سلطان، سفیر عربستان در اتریش و نماینده این کشور در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشستی مدعی شد: گزارش های دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در رابطه نقض وتجاوز هسته ای از سوی ایران نشان دهنده عدم شفافیت ایران در تعامل با آژانس درخصوص چهار سایت هسته ای اعلام نشده طی دو سال است.

وی مدعی شد: پاسخ های ایران در این رابطه راضی کننده نبود و فاقد اعتبار فنی است.

عبدالله بن خالد همچنین آن چه عدم توانایی ایران در پاسخ به پرسش های آژانس درخصوص امکان وجود اورانیوم طبیعی به صورت قرص های فلزی می‌خواند را نشان دهنده عدم جدیت این کشور در تعامل با آژانس علیرغم نگرانی های مدیرکل آژانس دانست.

وی با طرح ادعای نقض قوانین هسته ای از سوی ایران به صورت پی درپی گفت: ایران اجرای پروتکل های الحاقی را متوقف و تلاش کرد که برخی بندهای معاهدات هسته ای را اجرا نکند و به سیاست های گمراه کننده خود ادامه داد.

سفیر عربستان سعودی همچنین گفت که ایران باید از آن چه افزایش تنش در منطقه و ایجاد ناامنی و بی ثباتی می خواند، اجتناب کند.

وی همچنین خواستار پاسخ ایران به مطالبات آژانس بین المللی انرژی اتمی و ورود جدی به مذاکرات کنونی و عدم غنی سازی اورانیوم ۶۰درصد شد.

به گزارش ایسنا، ادعاهای این مقام سعودی در حالی مطرح شده که کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین المللی در وین به گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد پادمان و همچنین اظهارات و مواضع عمومی او واکنش نشان داد.

غریب آبادی در این باره گفت: مواضع گروسی حاکی از رویکرد یک طرفه دبیرخانه آژانس در برابر تعاملاتش با ایران و نادیده گرفتن سطح همکاری و تعامل فی‌مابین است. این رویکرد می تواند به مانعی برای تعاملات آتی بین دو طرف تبدیل شود. گزارش آژانس با سوابق همکاری بین ایران و آژانس سازگاری و همخوانی ندارد.

وی افزود: این گزارش، معتبر هم نیست، چرا که مبتنی بر منابع قابل اتکا نمی باشد؛ و همچنین متقاعد کننده نیز نیست، چرا که تمامی ابعاد همکاری و پیشرفت‌های حاصله را منعکس نمی کند. تعامل سازنده، مستلزم محیط مثبت، پرهیز از پیش‌داوری و ابراز نگرانی های مصنوعی و همچنین خودداری از بزرگنمایی چند موضوع پیش پا افتاده و بی اهمیت می باشد.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین المللی در وین در پایان تاکید کرد: آژانس باید از هرگونه دستورکار سیاسی فاصله بگیرد و باید موضعی شفاف در برابر تهدید هسته ای رژیم صهیونیستی اسرائیل و غیرقابل پذیرش بودن بیرون ماندن این رژیم از معاهده عدم اشاعه و مخالفت مداوم آن با قرار دادن تمامی فعالیت ها و تأسیسات هسته ای خود تحت پادمان آژانس، اتخاذ نماید.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.
منبع:ایسنا

کدخبر: 695892 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟