وقتی اخلاق را در انتخابات 1400 می بازیم

انتخابات 1400 در 28 خرداد برگزار می شود و مناظرات آن نیز طی این هفته و هفته آینده از تلویزیون پخش می شود.

به گزارش رکنا، روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: اخلاق، باخت. برنامه‌ریزی، باخت. امید به آینده، باخت. تندزبانی و بدبینی و بدخواهی بود که «برنده» شد. این هم یعنی باختِ همه ما. واقعا عصاره فضایل ملت بعد از چهل و سه سال که از انقلاب و تربیت انقلابی می‌گذرد می‌شود همین؟ می‌شود همین حضراتی که در مناظره به سوی هم کلمه پرت می‌کردند؟ ناامید‌کننده بود ماجرا. با سکاندارانی چنین شاهد یک عقب‌رفت خواهیم بود هم در حوزه اخلاق، هم در حوزه زندگی. متاسفانه مسن‌ترین‌‌ها هم بداخلاق‌ترین‌‌ها بودند و جوان‌ترین، کم‌حاشیه‌ترین هم بود.

به هر حال در مناظره که قرار بود «نظر»‌‌ها به سنجش کشیده شود، آدم‌‌ها روی باسکول رفتند و سبک‌تر از آنی بودند که انتظار داشتیم. سبک‌تر از آنچه مردم توقع داشتند. خدا کند این ادبیات آقایان ترجمه اجتماعی نداشته باشد والا معلوم نیست باید در کوچه و خیابان منتظر چه اتفاقاتی باشیم.

قصد فهرست کردن گفته‌ها را ندارم. «ضمیر» را هم به مرخصی می‌فرستم تا در این نوشته «مرجع» خود را پیدا نکند. کلی عرض می‌کنم که نه‌تنها توقع‌مان برآورده نشد که به شدت هم دچار کم‌توقعی شدیم. فکر می‌کردیم وقتی افرادی در اندازه « ریاست جمهور » مطرح می‌شوند و به حکم قانون اساسی باید از «رجال‌ مذهبی‌ و سیاسی»‌ باشند با اولویت مذهب بر سیاست در چینش کلمات اصل 115 به علاوه که باید اهل «امانت و تقوی» هم باشند. این مولفه‌‌ها با آن گفته‌‌ها نمی‌خواند. شاید اگر قلم بشود این بایستگی‌ها، آن گفته‌‌ها را خط بزند. باری، اولین مناظره از حوزه اخلاقی، تلفات گرفت و آورده‌ای نداشت. امیدواریم در ادامه فرآیند تبلیغات و مناظرات آینده، حضرات به این مهم توجه داشته باشند و واقعا شاهد تضارب آرا و نظرات باشیم نه شاهد یقه‌گیری. این برای خود کاندیدا‌‌ها هم بهتر است.

این روز‌‌ها می‌گذرد و بازهم به هم می‌رسند. جوری رفتار کنند که خجالت نکشند و ما را هم دچار شرمندگی نکنند. ان‌شاالله.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 694275 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟