مصباحی‌مقدم: انتخاب اشتباه در انتخابات، مردم را  4 سال گرفتار خواهد کرد

انتخابات1400 در 28 خرداد سال جاری برگزار می شود.

به گزارش رکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم با اشاره به بیانات روز گذشته رهبر انقلاب اسلامی درباره انتخابات گفت: این بیانات از این جهت بسیار روشن و گویا و برگرفته از رفتار و موضع شورای نگهبان است. بارها گفته شده آنچه که شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری مبنا قرار داده، تایید صلاحیت است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ما اسناد و مدارک و اطلاعاتی که به‌دستمان می‌رسد، را مبنای اظهارنظر قرار می‌دهیم و بر آن اساس به نتیجه می‌رسیم که آیا کسی صلاحیتش تایید می‌شود یا نمی‌شود و موضوعی جز این نیست که اطلاعات داده شده به شورای نگهبان مبنا قرار می‌گیرد.

مصباحی مقدم با اشاره به این بخش از بیانات رهبری که نامزدها باید مردم را اقناع کنند، تصریح کرد: این بیان رهبر انقلاب رهنمود بسیار خوبی برای تبلیغات انتخاباتی است. تبلیغات انتخاباتی باید از رویکرد بداخلاقی و تعرض به نامزدهای دیگر خارج شود و رویکرد نامزدها توضیح و بیان شایستگی‌ها و توانمندی‌های خودشان باشد.

وی ادامه داد: نامزدهایی که به صحنه می‌آیند با توجه به شناختی که از مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی در کشور دارند باید توضیح دهند که این مشکلات را چگونه شناسایی کرده‌اند، چه راه‌حلی برای آن دارند و چه توانایی در آنها یا تیمی که به‌کار می‌گیرند، وجود دارد که می‌توانند وعده دهند که این مشکلات را حل می‌کنند. مردم هم که این گفت وگوها و مناظره‌ها را می‌شنوند خودشان به جمع‌بندی می‌رسند که کدام یک از نامزدها را شایسته‌تر، مسلط‌تر و آگاه‌تر به مشکلاتشان و تواناتر برای حل آن می‌دانند.

عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین درباره متفاوت بودن انگیزه اعتراضات به فرایند احراز صلاحیت ها از سوی شورای نگهبان گفت: این بیان و این تقسیم بندی بسیار محکم و کاملاً واقع‌بینانه است. به عنوان مثال ما می‌بینیم اگر شخصی مانند آقای آملی لاریجانی انتقاد می‌کند، از سر دلسوزی است و هیچگونه قصد تخریب شورای نگهبان را ندارد بلکه از مدافعان سرسخت شورای نگهبان در دهه‌های گذشته بوده است.

مصباحی‌مقدم اضافه کرد: آقای لاریجانی در جایگاهی که خود عضو شورای نگهبان است حمایت جدی هم می‌کند منتها ابراز نگرانی هم می‌کند. نگرانی ایشان از این است که خدای نکرده سطح مشارکت کاهش پیدا کند و با توجه به اتفاقی که در تایید صلاحیت‌ها رخ داده است، مایل نیست شاهد چنین کاهش سطح مشارکتی باشد.

وی خاطرنشان کرد: برخی از افرادی که اعتراض کرده‌اند، اعتراض آنها به خروجی این دوره از تایید صلاحیت‌ها نیست. همواره می‌بینیم که ماه‌ها مانده به انتخابات، چه انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و چه شوراهای شهر که البته شورای شهر ارتباطی به شورای نگهبان ندارد، وقتی که می‌خواهند به استقبال انتخابات بروند، شروع به (نق زدن) و بهانه‌گیری و ایراد گرفتن می‌کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: این افراد اینطور عنوان می‌کنند که کار شورای نگهبان این است که عده مشخصی را انتخاب و به مردم معرفی می‌کند تا مردم از میان افرادی که شورای نگاه انتخاب کرده، انتخاب کنند و به عبارت دیگر اصل کار شورای نگهبان را زیر سوال برده و به جایگاه این شورا تعرض می کنند.

مصباحی‌مقدم تصریح کرد: این کار خلاف قانون اساسی و برنتابیدن اقتضای جمهوری اسلامی است. جمهوری اسلامی علاوه بر اینکه مانند همه کشورها باید نوعی صافی برای تشخیص صلاحیت نامزدها بگذارد، یک صافی هم دارد و این است که افرادی که به میدان می‌آیند از سوابق خوبی برخوردار باشند و سوابق منفی یا پرونده اخلاقی و مالی نداشته و از حسن شهرت برخوردار بوده و سوء‌شهرت نداشته باشند.

وی ادامه داد: اینگونه مسائل شاید در کشورهای دیگر مبنا نباشد اما در کشور ما که نظام جمهوری اسلامی است، اقتضا می‌کند که این نظام، نظامی باشد که مسئولین آن هم از نظر اخلاقی و مالی پاک بوده و پس پرده هم پرونده‌هایی نداشته باشند که برای مردم آشکار نیست ولی برای شورای نگهبان در دسترس قرار می‌گیرد و می‌تواند با استناد به آنها، صلاحیت شخصی را احراز نکند و یا رد کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری درباره رویکرد و مشی دستگاه‌های تبلیغاتی بیگانه در مورد انتخابات گفت: اظهارنظر ایشان بسیار عالمانه، سیاستمدارانه‌ و تبیین واقعیتی است که دستگاه‌های تبلیغاتی بیگانه همواره دنبال کرده‌اند اما مردم ما باید به تجربیات گذشته برگردند و ببینند که علیرغم اینکه همواره این حرف‌ها مطرح شده است، مشارکت، بالا و خوب بوده است و حتی بیش از مشارکت در کشورهای غربی بوده است.

مصباحی‌مقدم بیان کرد: علاوه‌بر این، اینطور نیست که انتخاب کسانی که به میدان آمده و نامزد شده‌اند، از قبل صورت گرفته باشد و کسی از صندوق خارج شود که همواره قابل پیش‌بینی است. اتفاقاً در بسیاری از موارد نتیجه انتخابات قابل پیش‌بینی نبوده است. مانند انتخابات ۷۶ که علیرغم اینکه همه رسانه‌ها و شخصیت‌ها تصورشان این بود که آقای ناطق نوری رای خواهد آورد و رقبای او رای نخواهند آورد اما مشاهده کردیم که آقای خاتمی ۲۰ میلیون رای آورد و آقای ناطق نوری که پیش‌بینی می‌شد برنده انتخابات باشد ۷ میلیون رای آورد.

وی خاطرنشان کرد: یا شخصیتی مانند هاشمی رفسنجانی در سال ۸۴ با آن سابقه بسیار درخشان و موثر وارد رقابت با آقای احمدی‌ نژاد می‌شود و آقای احمدی‌نژاد در دوره دوم همان سال در انتخابات به میدان می‌آید و با آرای بالایی، هاشمی‌رفسنجانی را کنار می‌زند. چنین مساله‌ای تصور نمی‌شد و قابل پیش‌بینی هم نبود بلکه تصور این بود که آقای هاشمی با آن سوابق دوران انقلاب و دفاع مقدس و اینکه از همراهان و شاگردان امام (ره) بوده، برنده انتخابات باشد اما دیدیم که چنین اتفاقی نیفتاد.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با یادآوری انتخابات سال ۹۲ گفت: در انتخابات ۹۲، خصوصا این تصور تا چند روز قبل از انتخابات روشن نبود که چه کسی رای خواهد آورد. آرای آقای روحانی در نظرسنجی‌ها حدود ۲- ۳ بود و یک مرتبه چند روز مانده به انتخابات در اثر عواملی همچون حمایت آقایان هاشمی‌رفسنجانی، خاتمی و کناره‌گیری دکتر عارف، آقای روحانی که پیش‌بینی نمی‌شد رییس‌جمهوری شود، با آرای بالایی رییس جمهور شد.

مصباحی‌مقدم ادامه داد: این موضوعات حکایت از این دارد که آنچه در میدان عمل تاثیرگذار است حضور مردم، مشارکت و آرای مردم است و چیزی غیر از آن در عالم واقع تحقق پیدا نمی‌کند، سطح مشارکت هم عموماً در ریاست جمهوری مشارکت بالایی بوده است.

وی با اشاره به فرمایش رهبری درباره اینکه انتخابات در یک روز انجام می‌شود ولی آثار آن در چند سال باقی می‌ماند، گفت: تصمیم ملت با آمدن آنها پای صندوق‌ها و ریختن رای در لحظاتی، دقایقی یا ساعاتی در انتظار در صف، تحقق پیدا می‌کند و نهایتاً این روز و کمتر از یک شبانه‌روز جمع می‌شود. البته این بار ظاهراً این فرصت را داده‌اند که تا ۲ ساعت بعد از نیمه‌شب هم احتمالا انتخابات تمدید شود اما اتفاقی که می‌افتد این است که رییس جمهوری روی کار می‌آید که ۴ سال بعد را رقم می‌زند پس مسئله بسیار حساس است این یک روز، بسیار مهم و تاثیرگذار است.

وی خاطرنشان کرد: انتخاب خوب و درست، نتایج خوب به بار می‌آورد و احیانا انتخاب اشتباه ممکن است ۴ سال مردم را گرفتار کند و مردم همواره خودخوری، اعتراض یا اظهار ناراحتی ‌کنند که چرا اوضاع اینچنین است و اینگونه می‌گذرد، این حاصل انتخاب خود مردم است.

مصباحی‌مقدم تصریح کرد: بنابراین باید بسیار هوشیارانه، بادقت و با بررسی‌های کافی و با استفاده از کسانی که می‌توان از سخنان و نظر آنها به اعتماد و اطمینان خاطر رسید و به تعبیری که گاهی رهبر انقلاب عنوان کرده‌اند که به حجت دست پیدا کرد، دست به انتخاب بزنند تالله بعدها دچار پشیمانی نشوند.

وی با اشاره به توصیه رهبر انقلاب از برحذر کردن نامزدها از تبدیل انتخابات به صحنه جنگ قدرت و برخوردهای اهانت‌آمیز گفت: اساس اسلام و انقلاب اسلامی بر اخلاق است. پیامبر اکرم (ص) هم فرمودند که مبعوث شده‌ام تا مکارم اخلاق را تمام و کامل کنم و نظام جمهوری اسلامی، مبتنی بر اخلاق و ارزش‌هاست.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: بنابراین در انتخابات هم اخلاق باید پایه و مبنای اساسی هم از سوی نامزدها آنها قرار گیرد و خدای‌ناکرده اینگونه نباشد که نامزدها خصوصا در مناظرات بداخلاقی، تعرض خودداری کنند همانگونه که متاسفانه در سال ۸۸ بداخلاقی‌هایی را شاهد بودیم که آثار ماندگار بدی هم داشت.

وی گفت: بالاخره جمعی از مردم هوادار نامزدی هستند آنها آزاد و مختارند اما نباید به سایر نامزدها تعرض کرده و حیثیت آنها را مورد خدشه قرار دهند و مفاهیم و تعابیر زشتی را به‌کار گیرند. بنابراین رعایت اخلاق در انتخابات و برگزاری انتخابات زیبا، آرام و در عین حال پرشور مورد انتظار است./ایرنا.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 691611 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟