وزیر خارجه قطر: ایران و واشنگتن را به بازگشت به توافق هسته‌ای تشویق می‌کنیم

به گزارش رکنا، «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر امور خارجه قطر، در گفت‌و‌گو با شبکه قطری «العربی» به موضوعات مختلفی از جمله توافق هسته‌ای، آتش‌بس در فلسطین، عادی‌سازی روابط دوحه و تل‌آویو و اختلاف کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس پرداخت.

پرونده‌ هسته‌ای و چالش‌های امنیتی در منطقه

وزیر امور خارجه قطر در ارتباط با پرونده هسته‌ای با اشاره به شراکت راهبردی واشنگتن و دوحه، گفت:‌ «ما تهران و واشنگتن را به بازگشت به توافق هسته‌ای تشویق می‌کنیم و در صورت به بن‌بست رسیدن مذاکرات،‌کمک خواهیم کرد».

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی در ادامه بر لزوم نقش داشتن کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در معادله امنیتی منطقه با ایران تأکید کرد و در این خصوص گفت که این امر تنها از راه آغاز یک گفت‌و‌گوی منطقه‌ای به منظور از بین بردن نگرانی‌ این کشورها محقق خواهد شد.

محمد آل ثانی در ارتباط با پرونده یمن نیز اظهار داشت که قطر تنها در ارائه کمک‌های انسانی نقش دارد و در عین حال، تأکید کرد که دوحه برای متوقف کردن جنگ از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.

عادی‌سازی روابط با تل‌آویو

وزیر امور خارجه قطر در بخش دیگری از سخنانش به موضوع عادی‌سازی روابط پرداخت و در این خصوص گفت که عادی‌سازی روابط یک تصمیم حاکمیتی است و موضع قطر ثابت، روشن و تغییرناپذیر است و این کشور تا زمانی که در روند صلح پیشرفتی صورت نگیرد به‌گونه‌ای که این پیشرفت منجر به رضایت فلسطینیان شود، روابط خود را با تل‌آویو عادی‌سازی نخواهد کرد.

وی اضافه کرد که دوحه «تا این لحظه، نشانه‌ای مبنی بر اینکه اسرائیل می‌خواهد وارد گفت‌و‌گویی برای دست‌یابی به صلح شود، احساس نکرده است».

آتش‌بس در فلسطین

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی در ارتباط با جنگ اخیر در فلسطین گفت که در روزهای پایانی جنگ غزه، چند طرح برای آتش‌بس مطرح شد که «با لجبازی اسرائیل همراه بود».

وزیر امور خارجه قطر افزود که هماهنگی‌ها با مصر و اردن برای دست‌یابی به طرح‌هایی برای آتش‌بس متمرکز بود و همچنین با جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، دیگر گروه‌های فلسطینی و تشکیلات خودگردان برای تشویق آن‌ها به همکاری با طرح آتش‌بس ارتباطاتی صورت گرفت.

وی در ادامه تأکید کرد که آتش‌بس میان گروه‌های فلسطینی و تل‌آویو شامل هیچ گونه امتیازدهی نبود؛ «اما در عین حال، این یک راه‌حل موقت مرتبط با تداوم اقدامات تحریک‌آمیز اسرائیل است».

آل ثانی همچنین با اشاره به برخی درخواست‌های جامعه بین‌الملل برای بازگشت طرف‌های درگیر به میز مذاکرات، گفت: «از نظر قطر، راه‌حل عادلانه مسئله فلسطین متکی بر طرح صلح عربی و قطعنامه‌های بین‌المللی ذیربط است و هر گونه تغییر در این ابتکار باید با موافقت طرف‌های آن به ویژه طرف‌های فلسطینی همراه باشد».

این مقام قطری در بخش دیگری از سخنانش به کمک‌های دوحه برای بازسازی غزه اشاره کرد و در این خصوص توضیح داد یک تیم قطری مطابق با استانداردها و با هماهنگی با طرف‌های ذیربط در حال انجام اقدامات میدانی در غزه است و طرح‌های قطر در غزه بر ارائه کمک‌های نقدی به خانواده‌های نیازمند،‌ ساخت واحدهای مسکونی، ساخت زیرساخت‌ها،‌ جاده‌ها، مدارس و درمان مجروحان متمرکز خواهد بود.

وزیر خارجه قطر افزود که دوحه در تماس با سازمان ملل ، آمریکا و مصر است تا رسیدن کمک‌ها به نوار غزه تضمین شود زیرا انجام این کار نیازمند همکاری با تل‌آویو است و آن‌ها گذرگاه‌های متصل به نوار غزه را تحت کنترل خود دارند و مهم‌ترین مسئله در ارتباط با کمک‌ها رسیدن کمک‌های نقدی به خانواده‌های نیازمند است.

اختلافات کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی همچنین به اختلاف دوحه با برخی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس پرداخت و در این خصوص گفت: «یک صفحه بزرگ در تاریخ روابط کشورهای عضو شورای همکاری خلیج [فارس] بسته شد. بازگشت امور به حالت پیش از اختلافات همچنان نیازمند کمی زمان است».

او درباره روابط دوحه و ابوظبی نیز اظهار داشت: «کمیته‌های مشترک طی‌ هفته‌های گذشته چند نشست با امارات برگزار کردند و ما به یک نگرش مثبت رسیدیم».

وزیر خارجه در ادامه با اشاره به اینکه روابط دوحه با مصر شاهد «تنش‌هابی بسیاری» بوده، تأکید کرد که دوحه «همواره کمترین حد ارتباط را حفظ کرده و همکاری با قاهره در پرونده فلسطین نتایج مثبتی به همراه داشته است».

روابط دوحه و دمشق

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی در ارتباط با روابط دوحه و دمشق نیز گفت که موضع این کشور در قبال نظام سوریه «روشن» است و با ادعای اینکه نظام سوریه «علیه مردم این کشور مرتکب جنایت می‌شود»، بار دیگر تأکید کرد موضع این کشور در قبال دمشق همان موضع پیشن است و شاهد تغییر نبوده است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

منبع:فارس

کدخبر: 691604 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟