عقب‌گردی در مذاکرات برجام وجود ندارد

به گزارش رکنا، عبدالرضا فرجی‌راد در ارزیابی روند پیشرفت مذاکرات در وین و اینکه چه مسائلی مانده که همچنان قابل حل نیست؛ با یادآوری اینکه ما گفتیم که مذاکرات در کمتر از سه ماه نتیجه خواهد داد و در حال نتیجه دادن است، اظهار داشت: با مذاکراتی که انجام شده، مباحث پیرامون تحریم‌ها در بخش‌های اقتصادی و مالی تقریباً تمام شده است، بخشی نیز تحریم‌هایی هستند که هیات‌ها در حال گفت‌وگو هستند.

وی ادامه دارد:‌ در این حوزه آمریکایی‌ها مقداری ‌مقاومت می‌کنند و می‌گویند این تحریم‌ها مربوط به برجام نیست، در حالی که از منظر هیات ایرانی این تحریم‌ها باید برداشته شود چرا که در دوره حضور ترامپ در کاخ سفید این تحریم‌ها اعمال شده است و هر تحریمی که آن زمان بعد از خارج شدن آمریکا از برجام اعمال شده باید برداشته شود. طرف ایرانی بر این موضوع تاکید دارد و آنها باید آن را به پایتخت‌های خودشان منتقل کنند.

این تحلیل‌گر مسائل ژئوپلتیک با بیان اینکه یکسری مسائل فنی نیز وجود دارد، گفت: سانتریفیوژهایی که در زمان برجام وجود داشته و ایران تعداد آن را کم کرده بود اکنون جای خودشان را به سانتریفیوژهای پیشرفته داده است، طرف‌های غربی می‌گویند شما آن زمان این‌ها را نداشته‌اید و باید به برجام برگردید؛ ایران نیز می‌گوید من آنها را کنار می‌گذارم و شما نظارت کنید و آنها می‌گویند باید آن را از مدار خارج کنید. این مسئله قابل حل است و واسطه‌ها از جمله روس و اروپایی‌ می‌توانند راه حلی برای آن پیدا کنند.

وی خاطرنشان کرد: در این مقطع زمانی مباحث مهمی که باید مورد بررسی قرار می‌گرفت، بررسی شده و تنها مسائل محدودتری مانده که نیازمند تصمیم‌گیری است و مذاکره کنندگان دو طرف باید در کشورهای خودشان انجام داده تصمیم نهایی را به وین منتقل کنند.

آمریکایی‌ها توان درگیری و تنش در منطقه را ندارند و در استراتژی‌شان درگیری وجود ندارد

فرجی راد تاکید کرد: ‌تصور نمی‌کنم عقبگردی وجود داشته باشد چرا که عقبگرد به بحران و تنش منجر می‌شود و ایران فعالیت خودش را می‌کند. سه ماهه توافق با آژانس نیز تمام شده است و می‌تواند مشکل زا باشد و از سویی آمریکایی‌ها نیز توان درگیری و تنش در منطقه را ندارند و در استراتژی‌شان درگیری وجود ندارد؛ آنها همچنین در حال خارج کردن نیروهای خودشان از افغانستان هستند و همچنین در عراق و سوریه در آینده نیروهای خود را خارج خواهند کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا توافقی تا پایان ضرب الاجل ایران و آژانس انجام خواهد شد، بیان داشت: فکر نمی‌کنم تا آن زمان اتفاقی بیفتد اما چون بناست هفته آینده دوباره طرف ایرانی وارد مذاکره نهایی شود، منتظر است ببیند که آیا در مواردی که مانده آمریکایی‌ها یک مقداری سر کیسه را شل می‌کنند و امتیاز بیشتری می‌دهند که پس از آن ایران هم با تمدید مجدد توافق با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موافقت کند؛ اما اگر آنها سفت و سخت بگیرند ایران نیز در رابطه با توافق و آژانس نیز سفت و سخت برخورد می‌کند.

اگر ایران FATF را در مجمع تشخیص مصلحت تصویب کند یک امتیاز تلقی می‌شود

این کارشناس ارشد مسائل سیاست خارجی درباره لزوم تصویب FATF ، با توجه به اینکه احیای برجام نزدیک است، تصریح کرد: اگر ایران FATF را در مجمع تشخیص مصلحت تصویب کند یک امتیاز تلقی می‌شود و اگر ایران بخواهد این امتیاز را بدهد که به نفع خود ایران نیز است منتظر است ببیند کار برجام تمام می‌شود و بعد این کار را انجام دهد.

وی ادامه داد: وقتی برجام احیا شود طبیعتا به نفع ایران نیز هست که حداکثر بهره‌برداری از سیستم بانکی بین‌المللی را انجام دهد، نه اینکه یک نوع تحریم دیگری را به صورت ناقص بر خودش تحمیل کند، بنابراین به نظر می‌رسد دیگر آن موانعی که بر سر راه تصویب FATF ایجاد می‌شد، وجود نخواهد داشت.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 690039 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟