ضرورت دستیابی به صلح بین دولت افغانستان و طالبان

به گزارش رکنا، محسن پاک آیین در مورد تحولات اخیر در افغانستان اظهار داشت: در حال حاضر دو گروه طالبان و داعش در افغانستان فعال هستند، البته طالبان مدعی است که فعالیت سیاسی هم دارد اما واقعیت این است فعالیت سیاسی و نظامی طالبان دو بال راهبرد این گروه است برای این که اهداف تمامیت خواهانه را در افغانستان دنبال کند.

وی افزود: البته در حادثه اخیری که در مدرسه سید الشهدا کابل اتفاق افتاد طالبان دخالت خود در این مساله را تکذیب کرد اما این احتمال وجود دارد که طالبان رویه نظامی خودش را با انجام اقدامات تروریستی ادامه دهد برای این که بتواند سهم بیشتری از قدرت را بگیرد و نظرات خود را حداکثری تامین کند. در عین حال نباید از فعالیت های داعش غافل شویم.

این دیپلمات پیشین کشورمان خاطرنشان کرد : درست است که آمریکا اعلام کرده نیروهایش را از افغانستان خارج می کند اما پایگاه های نظامی آن هنوز وجود دارند و پشت پرده حوادث اخیر نیروهای آمریکایی هستند. ضمن این که آمریکا بعد از این که تصمیم به خروج گرفت به دنبال این بود تا نیروی نیابتی را در این کشور مستقر کند تا اهدافش همان ها که در سوریه و عراق دنبال می کند را تامین نماید، در واقع قصد دارد قدرت های منطقه از جمله ایران، روسیه و حتی چین را در محاصره قرار دهد.

رئیس سابق ستاد امور افغانستان وزارت خارجه ادامه داد: در مرحله فعلی سعی آمریکا این است که حضور مستقیم نداشته باشد تا هم پرستیژ جهانی خود را حفظ کند و هم از نظر اقتصادی شرایط را برای خود در نظر بگیرد.

پاک آیین یاد آور شد : از طرفی نیروهای داعش که با ترفند از عراق و سوریه پس از شکست به افغانستان آمدند، رویکرد حمایتی آمریکا از این گروه تروریستی نشان دهنده این است که احتمالا داعش هم در اتفاقات اخیر از جمله حادثه مدرسه سید الشهدا دخالت داشته باشد، در واقع این احتمال وجود دارد که در جهت بی ثبات سازی افغانستان و تامین منافع منطقه ای آمریکا اقدام کنند.

وی در ادامه اظهار کرد : اما دولت افغانستان، طالبان و کشورهای منطقه باید چه کار کنند؟ واقعا دستیابی به صلح بین دولت و طالبان در مقطع فعلی ضرورت دارد، طالبان به عنوان گروه داخلی باید از اقدامات نظامی پرهیز و سعی کرده با دولت و سایر گروه های بین‌الافغانی به یک توافق طرفینی برسند تا بتوانند صلح را در افغانستان مستقر کنند و با دشمن جدی که داعش است مقابله کنند.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد : داعش در مقطع فعلی قدرت سوریه و عراق را ندارد و به دنبال این است که با استخدام نیروهای تندرو قدرت خودش را بیافزاید. در چنین شرایطی دولت و طالبان اجازه ندهند که داعش قدرت بگیرد.

وی با بیان این که کشورهای منطقه ماندد ایران، روسیه و چین باید تلاش کنند تا قدرت دفاعی افغانستان افزایش یابد، گفت: آمریکایی ها و غربی ها آمدند که ارتش قوی را در افغانستان ایجاد کنند که نکردند اکنون کشورهای منطقه باید تلاش کنند ارتش افغانستان قدرتمند شود. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

منبع:ایسنا

کدخبر: 686765 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟