نامزدهای انتخابات 1400 چه زمانی برنامه می دهند؟

انتخابات 1400 / سه‌شنبه هفته آینده شروع ثبت‌نام‌های انتخابات ریاست جمهوری است و اصولگرایان و اصلاح طلبان در مجموع اسامی حدود 25 نفر را برای این انتخابات نهایی کرده‌اند. به‌رغم تعداد بالای اسامی هنوز بازیگران اصلی این میدان مشخص نیستند و جواب مثبت به 2جناح نداده‌اند.

به گزارش رکنا و به نقل از همشهری، اصلاح طلبان در مرحله دعوت از 14نامزد خود برای ارائه برنامه‌هایشان هستند و اصولگرایان هم از حدود نصف نامزدهایشان برنامه گرفته‌اند. نامزدهای اصلی رد و نشانه‌ای حتی در اعلام برنامه به جبهه‌های سیاسی خود به جا نگذاشته‌اند. همگی چراغ خاموش تا روز ثبت‌نام‌ها و سالن ثبت‌نام‌های ستاد انتخابات وزارت کشور حرکت می‌کنند. این زمان خیلی دور نیست و از 21 اردیبهشت بالاخره تصمیم‌شان آشکار می‌شود.

صف اهل ذوق و مشتاقان نهاد ریاست‌جمهوری البته ملاحظه و احتیاط نمی‌شناسد و محسن رضایی، سعید جلیلی، عزت‌الله ضرغامی و حسین دهقان برنامه‌های خودشان را جلوتر و بلافاصله بعد از دعوتنامه شورای وحدت اصولگرایان ارائه کرده‌اند. در میان اصلاح‌طلبان اگرچه برنامه اصلی انتخابات آنها روشن نیست، حداقل تکلیف «آنچه نمی‌شود» دیگر مشخص شده است.

از همان زمان تشکیل نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان مشخص شد آنها دیگر ائتلافی با دولت اعتدالگرا ندارند؛ حزب اعتدال و توسعه به دبیرکلی محمدباقر نوبخت و عضویت چهره‌هایی همچون محمود واعظی در فهرست 31تشکیلات عضو جبهه اصلاح‌طلبان ایران قرار نگرفت. آنها نماینده‌ای در نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان ندارند و حداکثر حزب کارگزاران سازندگی حافظ منافع آنها در این تشکیلات به شمار می‌رود؛ همچنان که فهرست انتخاباتی کارگزاران برای مجلس یازدهم در سال98با «حمایت» اعتدال و توسعه‌ای‌ها منتشر شد.

تکلیف اصلاح‌طلبان با چهره‌های چندوجهی همچون علی لاریجانی و علی مطهری نیز در هنگام معرفی نامزدها به جبهه اصلاح‌طلبان یکسره شد. با وجود گمانه‌زنی‌های بسیار درباره ائتلاف مجدد اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان بر سر نام لاریجانی، او نتوانست حداقل آرای موردنیاز جبهه اصلاح‌طلبان به‌عنوان داوطلب پیشنهادی را به‌دست بیاورد و از راهیابی به فهرست اولیه اصلاح‌طلبان بازماند.

او با وجود رکوردشکنی مدت زمان ریاست ادوار مجلس انقلاب در فهرست 10نفره نامزدهای اصولگرا نیز قرار نگرفت. منوچهر متکی، سخنگوی شورای وحدت با بیان اینکه گزینه قطعی این شورا برای انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو رئیسی است، گفت: لاریجانی کاندیدای این شورا نیست.

حسن رسولی، عضو نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان نیز درباره اینکه آیا با لاریجانی به ائتلاف می‌رسند، گفت: با قاطعیت می‌گویم براساس تصمیم مشترک و اجماعی که در جبهه اصلاحات ایران گرفته شده است، ائتلاف با هر نامزد غیراصلاح‌طلب منتفی است.

علی مطهری نیز به‌رغم همسویی و همگرایی مواضع سیاسی سال‌های اخیر خود در مجلس با اصلاح‌طلبان نتوانست به این فهرست راه یابد. طرح مواضع اخیر او درخصوص مسائل اجتماعی و موضوع حجاب انتقادات زیادی را به همراه داشت و درنهایت مطهری به‌صورت مستقل اعلام نامزدی کرد.

احزاب شاخص کدام نامزدها را معرفی کردند؟

از ۳حزب شناخته‌شده‌تر اصلاح‌طلبی شامل اتحاد ملت، کارگزاران سازندگی و ندای ایرانیان در مجموع ۷نفر به جبهه اصلاحات معرفی شدند که البته اسامی مشترک بسیاری از تشکل‌های اصلاح‌طلبی هستند. محمد جواد ظریف تنها نام مشترک همه این احزاب اصلاح‌طلبی است. حزب کارگزاران اسحاق جهانگیری، محمدجواد ظریف و محسن هاشمی را به‌عنوان گزینه‌های حزب برای انتخابات ریاست جمهوری به مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران معرفی کرد.

حزب اتحاد ملت اسحاق جهانگیری ، مصطفی تاجزاده ، محمد صدر ، شهیندخت مولاوردی و محمد جواد ظریف را در معرض تصمیم جبهه اصلاحات قرار داد و محمدجواد ظریف و صادق خرازی از سوی حزب ندای ایرانیان به‌عنوان داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری به جبهه اصلاحات ایران راه یافتند. حزب اتحاد ملت هیچ‌کدام از اعضای شورای مرکزی این حزب را به جبهه اصلاح‌طلبان معرفی نکرد. اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی هم اعلام کرد: «به‌دلیل مخالفت با سازوکار رأی دوسوم اعضای جبهه اصلاحات، حزب اعتماد گزینه‌ای را به این سازوکار معرفی نمی‌کند.»

وزنه سنگین‌‌تر غیرحزبی‌ها

با اینکه احزاب و گروه‌های سیاسی نزدیک به ۷۰درصد ظرفیت تشکیلات جبهه اصلاح‌طلبان را در اختیار دارند، در معرفی نامزدها کمتر به عضویت حزبی این چهره‌ها توجه کردند. از فهرست ۱۴نفره نامزدها تنها ۶نفر آنها در یکی از احزاب و گروه‌های فهرست ۱۲۱موردی تشکل‌های وزارت کشور عضویت دارند. ۵نفر نخست فهرست جبهه اصلاح‌‌طلبان هم‌اکنون عضو هیچ‌کدام از اسامی موجود در این فهرست وزارت کشور نیستند.

اتمام حجت با نامزدهای انفرادی

چهره‌های تکروی جریان اصلاحات نیز در فهرست ارائه شده جایگاه ویژه‌ای به‌دست نیاوردند. محسن رهامی که طی سال‌های گذشته به‌عنوان میانجیگر میان اصلاح‌طلبان و برخی نهادهای بالادستی حاکمیت شناخته می‌شد به‌رغم اعلام نامزدی در فهرست پیشنهادی راه پیدا نکرد. صادق خرازی نیز که از اسفندماه برخی تصاویر ویدئویی خود را در سفر به استان‌های مرزی همچون سیستان و بلوچستان و کردستان تهیه کرده بود، به‌عنوان نفر نهایی این فهرست حداقل رأی موردنیاز یعنی ۱۰نفر را به‌دست آورده است. در عین حال براساس گزارش‌های رسیده به همشهری نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان دست چهره‌های اصلاح‌طلبی این فهرست ۱۴نفره را باز گذاشته تا درصورت جاماندن از مراحل بعدی گزینش‌های این جبهه بتوانند مستقلا در انتخابات ثبت‌نام کنند.

سازوکار انتخاب نامزدهای اصلاح‌طلب

براساس اطلاعات همشهری از نحوه را‌‌ی‌گیری و انتخاب داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری در جبهه اصلاح‌طلبان، ۴۶عضو حقیقی و حقوقی شامل چهره‌های شاخص و تشکل‌های سیاسی اصلاح‌طلب عضو این جریان بیشترین رأی را به ۱۴نفر اختصاص دادند. این رای‌گیری براساس استمزاج اولیه از نامزدها مبنی بر حضور در انتخابات صورت گرفته است و هیچ‌کدام از آنها مخالفت مطلق برای حضور نداشته‌اند.

نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان با نام ثبت تشکیلاتی خود موسوم به جبهه اصلاح‌‌طلبان ۳۱عضو حقوقی از احزاب و ۱۵عضو حقیقی شامل چهره‌های سرشناس و تأثیرگذار این جریان در این سازوکار انتخاباتی ایفای نقش کرده‌اند. هر کدام از اعضا می‌توانستند فهرستی ۱۰نفره از نامزدهای انتخاباتی به جبهه اصلاح‌‌طلبان بیاورند و درنهایت هر داوطلبی که می‌توانست حداقل ۱۰رای به‌دست بیاورد در فهرست نامزدهای اصلی و اولیه قرار می‌گرفت. محمدجواد ظریف در فهرست پیشنهادی ۳۷نفر از ۴۶عضو جبهه اصلاح‌طلبان قرار داشت و نامزد نخست اصلاح‌طلبان شد.

اصلاح‌طلبان 2مرحله دیگر تا معرفی نامزد نهایی خود از این فهرست فاصله دارند. در مرحله دوم از نامزدهای باقیمانده دعوت شده تا برنامه‌های خود را به جبهه اصلاح‌طلبان بیاورند و در مصاحبه با اعضای نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان شرکت کنند. پس از شور و تبادل‌نظرات عضو جبهه اصلاح‌طلبان رای‌گیری مخفی دیگری انجام می‌شود و در این مرحله نامزدهایی معرفی می‌شوند که حداقل رأی دو سوم اعضای نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان یعنی ۳۰نفر به بالا را به‌دست بیاورند.

جبهه اصلاح‌طلبان با انتشار یک بیانیه اسامی این داوطلبان را به‌عنوان نامزدهای جبهه اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست‌‌جمهوری ۲۸خردادماه امسال معرفی خواهد کرد و در مرحله چهارم از بین آن دسته از نامزدهایی که بتوانند از مرحله بررسی صلاحیت‌‌های شورای نگهبان عبور کنند برای اجماع‌ حداکثری و معرفی یک نامزد تصمیم‌گیری خواهد شد. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 684653 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟