در آستانه انتخابات 1400، تخریب باعث محبوبیت جهانگیری شد ؟

انتخابات 1400 در 28 خرداد سال جاری برگزار خواهد شد.

به گزارش رکنا به نقل از آرمان ملی، اصلاح‌طلبان دیروز به ارائه لیست کاندیداهایشان برای انتخابات ریاست‌جمهوری پرداختند؛ لیستی که شامل 14 کاندیدای پیشنهادی بود و قرار است در مرحله بعد‌، افراد داخل لیست به ارائه برنامه‌های خود برای اداره کشور در صورت جلوس بر کرسی ریاست‌جمهوری بپردازند تا پس از رای‌گیری نهایی، کاندیدای جریان اصلاحات برای حضور در انتخابات تیرماه تعیین شود.

معرفی 14 کاندیدای احتمالی 

فهرست کاندیدهایی که توسط حداقل ۱۴ عضو مجمع عمومی جبهه اصلاح طلبان ایران برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ پیشنهاد شده‌اند به شرح زیر است: ۱ - جواد ظریف (۳۷ پیشنهاد)، 2 - اسحاق جهانگیری (۳۵ پیشنهاد)، 3 - مصطفی تاجزاده (۳۲ پیشنهاد)،  4 - مسعود پزشکیان (۲۵ پیشنهاد)، 5 - محمدرضا عارف (۲۱ پیشنهاد)،6 - محسن هاشمی (۲۰ پیشنهاد)، 7 - محمد شریعتمداری (۱۹ پیشنهاد)، 8 - مصطفی کواکبیان (۱۵ پیشنهاد)، 9 - محمد صدر (۱۳ پیشنهاد)، ۱۰ - محمود صادقی (۱۲ پیشنهاد)، 11 - شهیندخت مولاوردی (۱۱ پیشنهاد)، 12 - زهرا شجاعی (۱۱ پیشنهاد)، 13 -  عباس آخوندی (۱۱ پیشنهاد) و 14 - صادق خرازی (۱۰ پیشنهاد).

سهم احزاب چقدر بود؟

در بررسی لیست ارائه شده سهم احزاب و افراد معرفی شده از سوی آنها مشخص است.  دیروز حسین مرعشی  سخنگوی حزب کارگزاران اظهار کرد: «اسحاق جهانگیری، محمدجواد ظریف و محسن هاشمی از سوی حزب کارگزاران سازندگی به جبهه اصلاحات ایران معرفی شدند.» یک روز قبل هم سخنگوی حزب اتحاد خبر داده بود: «‌سید‌مصطفی تاج‌زاده، محمدجواد ظریف، اسحاق جهانگیری، شهیندخت مولاوردی و محمد صدر به عنوان کاندیداهای پیشنهادی این حزب به جبهه اصلاحات هستند». شهیندخت مولاوردی و زهرا شجاعی به نمایندگی از جامعه زنان خود را آماده کاندیداتوری کردند. حسین شریعتمداری،  عباس آخوندی، مسعود پزشکیان، محمد‌رضا عارف ، محمود صادقی و صادق خرازی هم از گزینه‌های مورد حمایت احزاب معروف اصلاحات نبودند اما به سبب جایگاه حقیقی و توانایی‌هایشان وارد لیست شدند.

غائبان معروف لیست

از نکات قابل‌تامل در لیست ارائه‌شده، عدم‌درج نام افرادی بود که تا پیش از این تصور می‌شد به عنوان کاندیدای جریان اصلاحات اعلام آمادگی می‌کنند؛ شخصیت‌هایی مانند محمد‌جواد ظریف یا حتی علی مطهری !

چرا اعتمادملی نیست؟

نکته قابل‌تامل در لیست ارائه‌شده، خالی بودن نام کاندیدایی است که از سوی حزب اعتمادملی معرفی شده باشد. روز گذشته سخنگوی حزب اعتماد ملی گفت این حزب برای انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد حزبی معرفی نخواهد کرد. اسماعیل گرامی‌مقدم درباره آخرین  اقدامات اعتماد ملی برای انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با مصوبه جبهه اصلاحات‌ مبنی‌بر انتخاب‌ گزینه‌ای نهایی با دو‌سوم آرای اعضای این جبهه مخالف بود و آن سازوکار را مغایر دموکراسی می‌دانست، بنابراین برای انتخابات نامزدی از حزب اعتماد ملی معرفی نمی‌شود و اعتماد ملی نامزد حزبی ندارد. وی ادامه داد: شورای مرکزی کمیته تعامل حزب مامور است در راستای رسیدن به نامزد اصلی و اصلح اقدام و آن شخص را در شورای مرکزی معرفی کند و اگر آن فرد رای شورای مرکزی را به دست آورد، در جبهه اصلاحات از او دفاع کند. گرامی‌مقدم همچنین تصریح کرد: کمیته تعامل تاکنون سه جلسه گذاشته و از میان بیش از 20 نامزد منتسب به اصلاح‌طلبان به افراد کمی رسیده است و تا رسیدن به مرحله ارائه برنامه‌ها توسط نامزدها، حزب هم نامزد یا نامزدهای خود را معرفی می‌کند. ما تاکید داریم همچنان در چارچوب جبهه اصلاحات اقدام می‌کنیم.

لیستی که اصولگرایان را هراسان کرد

ولوله‌ای در اردوگاه اصولگرایان پس از اعلام لیست کاندیداهای جریان اصلاحات ایجاد شده و آنها که تصور می‌کردند اصلاح‌طلبان، گزینه تحریم انتخابات را در دستور کار دارند یا اینکه تمایل به حضور جدی در انتخابات ندارند، از مشاهده برنامه‌ریزی جبهه اصلاحات و طی گام به گام این برنامه دچار چالش جدی شده‌اند و دستپاچه راهی جز تخریب کاندیداهای احتمالی به ذهن‌شان خطور نکرده است. مانند دیروز که جهان‌نیوز و تسنیم پس از اعلام لیست اصلاح‌طلبان چنین نوشت: «عباس آخوندی در پرونده پسرش متهم شد» و در توضیح این خبر نوشتند: « سوم آذر ماه سال ۹۸ بود که رسانه‌ها از بازداشت «محمدمهدی آخوندی» فرزند عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی خبر دادند؛ خبری که ۹ روز بعد غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه آن را تأیید و علت این بازداشت را مسائل و موضوعات مالی اعلام کرد. پیگیری‌ها حاکی از این است که با گذشت حدود یک سال و نیم از تحقیقات این پرونده، در روزهای گذشته کیفرخواست ۱۶۷ صفحه‌ای این پرونده صادر و به دادگاه کیفری یک استان تهران ارسال شده است تا در آنجا مورد رسیدگی قرار گیرد.» یا باز هم جهان‌نیوز در مطلبی با تیتر «کد‌دهی ناخواسته در میان زرنگ‌بازی انتخاباتی» چنین به تخریب جهانگیری پرداخت: «‌جهانگیری درحالی اعتراف می‌کند دولت روحانی با مدیران اصلاح‌طلب اداره می‌شود که باید گفت خود وی یکی از این مدیرانی بوده که همواره سعی داشته اثرگذاری خود را نهی کند؛ هر چند وی ماجرای منشی خود را که گفته است حتی اختیار عوض کردنش را نداشته تعریف می‌کند اما از سوی دیگر وی در رای‌آوری روحانی بسیار اثرگذار بوده و یار پوششی رئیس‌جمهور در انتخابات بوده و همچنین پای دولت تا انتها ایستاده و استعفا نکرده است.

آنچه از اعترافات کلاب‌هاوسی جهانگیری می‌توان استنباط کرد این است که اصلاح‌طلبان جایزه ائتلاف با دولت روحانی را به خوبی گرفته‌‌اند؛ یعنی در سود این ماجرا با هم شریک شده‌اند اما زمانی که به زیان و هزینه می‌رسد قصد دارند خود را مبرا از دولتی که پست‌های کلیدی و حساس آن را در دست دارند، در ذهن افکار عمومی جا بزنند.»

منبع: آرمان ملی

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 683969 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟