برخورد با «ترک فعل» مسئولان نقطه عطف عملکرد دستگاه قضاست

به گزارش رکنا، عباس گودرزی با اشاره به ورود قوه قضائیه به موضوع مهم «تَرکِ فعلِ مسئولان»، گفت: پیش از آنکه قوه قضائیه به این موضوع بپردازد، صرفاً به افعال افراد توجه می‌شد، یعنی آن کار‌هایی که انجام داده‌اند و متاسفانه به اقدامات انجام نشده افراد توجهی نمی‌شد.

وی افزود: همچنان که نا داشته‌ها مهم است ناکرده‌ها هم مهم است، از این رو بسیاری از مشکلات کشور متاثر از عدم اقدام و عدم اقدام به موقع مسئولان است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به وجه تاریخی «ترک فعل» بیان داشت: عمده ضربه‌ای تاریخی که جبهه حق علیه باطل متحمل شده مربوط به این است که همواره در لحظه لازم حرکت لازم انجام نشده است.

گودرزی تاکید کرد: مدیری که برای فرار از مسئولیت، «ترک فعل» کرده و دست به کاری نمی‌زند تا دوره مسئولیتش بگذرد، مصیبت است و خیلی از مصیبت‌ها به این برمی‌گردد که افراد در دوره مسئولیت‌شان کاری نمی‌کنند که پاسخگو نباشند، بنابراین رویکرد قوه قضائیه برای مقابله با «ترک فعل»، جلوی این روند را می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات کشور مربوط به کار نکردن‌ها، بی‌توجهی‌ها و ترک فعل‌هاست، تاکید کرد: از این رو رویکرد دستگاه قضا برای مقابله با «ترک فعل» مسئولان، یک نقطه عطف در عملکرد دستگاه قضا محسوب می‌شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه توجه به ترک فعل مسئولین از سوی قوه قضائیه باعث تحول در نظام مدیریتی کشور خواهد شد، گفت: این امر سبب می‌شود تا مدیران توجه بیشتری نسبت به مسئولیتشان داشته و پاسخگو‌تر شوند.

وی با بیان اینکه توجه به ترک فعل مسئولین از سوی قوه قضائیه فرهنگ پاسخگویی مسئولین را در جامعه تقویت می‌کند، اظهار داشت: نگاه آیت‌الله رئیسی و توجه ایشان به ترک فعل مسئولین در واقع این فرهنگ را در جامعه و در نظام مدیریتی ما توسعه داده و نهادینه می‌کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در واقع رسیدگی به ترک فعل‌ها زمینه کاهش خسارات به مردم و جامعه را در پی خواهد داشت، گفت: به عنوان مثال افرادی در جامعه هستند که متناسب با ماموریت‌شان کار نمی‌کند لذا قطعاً کوتاهی این افراد باعث لطمه خوردن به شخص نشده و کل جامعه لطمه می‌خورد.

وی با بیان اینکه برخی اقدامات مسئولین در واقع به عنوان یک اقدام راهبردی محسوب می‌شود اظهار داشت: بدون شک با این اقدام است که ما می‌توانیم آینده کشور را رقم بزنیم.

گودرزی ادامه داد: اگر کار نکردن‌ها در نقطه نقطه کشور نهادینه شود، هم اهداف عالی کشور محقق نخواهد شد و هم فرصت‌ها، ظرفیت‌ها و استعداد‌های ناشکفته باقی خواهد ماند، بنابراین ما همچنان که کار کردن را تشویق می‌کنیم و دادسرای برای کارکنان در نظر می‌گیریم باید شعبه‌ای برای کارنکنان هم داشته باشیم البته معنای این حرف به واقع تشکیل شعبه نیست؛ معنای این حرف این است که ما به کار نکردن و ترک فعل‌ها هم توجه جدی بکنیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه همچنان که کار کردن باعث رشد و پیشرفت یک کشور می‌شود قطعاً کار نکردن هم باعث توقف پیشرفت در آن کشور خواهد شد؛ تاکید کرد: همچنین به دلیل اینکه اقدامات افراد و مسئولین متاثر از فهم، درک و تشخیص آنهاست بنابراین این نگاهی که انسان باید برای کار نکردن پاسخگو باشد، می‌تواند موجب دقت و درک آن فرد شده تا درست تشخیص بدهد و درست عمل کند.

وی با بیان اینکه برخی افراد مسئولیت خود را ترک می‌کنند تا پاسخگو نباشند، ادامه داد توجه به ترک فعل باعث کار کردن با کیفیت افراد خواهد شد و این مسئله ناشی از درک درست از وظیفه و مسئولیت است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: نگاه قوه قضائیه به ترک فعل مسئولین باعث افزایش درک و فهم لازم و همچنین تنظیم نظام محاسباتی ذهن افراد می‌شود؛ یعنی درست تشخیص داده و درست اقدام کند بنابراین یکی از برکات توجه قوه قضائیه به مبحث ترک فعل مسئولین توسعه فکرکردن در دستگاه و سازمان‌ها خواهد بود.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

منبع: میزان

کدخبر: 682832 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟