تفسیر «رجل سیاسی»؛ مطالبه‌ای مشترک میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان

به گزاراش رکنا، انتخابات1400/روز ۲۸ خردادماه، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. تکاپوهای انتخاباتی از مدت‌ها قبل آغاز شده و نهادهای مجری و ناظر انتخابات، احزاب، چهره‌های شاخص جریان‌های سیاسی و نامزدهای احتمالی کارزار انتخابات را پیش می‌برند.

این گزارش آخرین رخدادها در خصوص انتخابات1400 پیش رو طی شبانه‌روز گذشته را به صورت جمع‌بندی ارائه می‌کند. تازه‌ترین اخبار در مورد تحولات و رویدادهای مرتبط با برگزاری انتخابات و آخرین مواضع نهادهای مسئول در این امر، تشکل‌های سیاسی و نامزدهای احتمالی انتخابات را در این گزارش می‌خوانیم.

تفسیر شورای نگهبان از عبارت «رجل سیاسی» روشن باشد

اسدالله بادامچیان دبیر کل حزب موتلفه اسلامی و عضو شورای وحدت اصولگرایان درمصاحبه‌ای در خصوص نامه‌اش به شورای نگهبان به منظور درخواست ارائه تفسیر «رجل سیاسی» از سوی این نهاد اظهار داشت: نامه‌ای که برای شورای نگهبان نوشتیم اظهارنظر و تحلیل ما به شورای نگهبان بود. در قانون آمده است که شرط اول برای رئیس جمهور شدن رجل سیاسی و مذهبی بودن است و رئیس‌جمهور دومین مقام کشور بعد از رهبری و رئیس شوراهای عالی مختلف کشور است. در نتیجه باید کسی باشد که همه او را قبول داشته باشند و رجل باشد، نه هرکسی که از گرد راه آمده و تازه رسیده است.

وی افزود: در نتیجه خوب است که تفسیر شورای نگهبان از این عبارت «رجل سیاسی» روشن باشد، منتها نسبت به این که تاکنون اعلام نشده، ما تنها می‌توانیم تحلیل و تذکر بدهیم اما اجازه و حق بازخواست نداریم. به عبارت دیگر ما نمی‌توانیم بگوییم که چرا این کار را نمی‌کنید؟ اما می‌توانیم بگوییم انجام دادن این کار، بهتر است.

این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به تعدد نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، ابراز داشت: اگر این تفسیر مشخص و اعلام شود؛ تعداد قابل توجهی از کسانی که برای انتخابات مطرح می‌شوند و فکر می‌کنم تعدادشان به ۷۰ نفر رسیده است، خود به خود از مسیر کاندیداتوری کنار می‌روند و کار شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها راحت‌تر می‌شود.

رئیسی نامزد اولویت‌دار شورای وحدت است

منوچهر متکی نشستی با اعضای شورای وحدت استان گلستان در خصوص انتخاب و معرفی نامزد مطرح مورد نظر شورای وحدت اظهار داشت: تنها کاندیدایی که در شورا مورد بحث قرار گرفته است حجت‌الاسلام رئیسی بوده که اتفاق نظر و اجماع نظر در خصوص ایشان است و به‌عنوان کاندیدای اولویت‌دار این شورا در صورت آمادگی ایشان برای ورود به صحنه انتخابات است و در صورت عدم حضور آقای رئیسی، کاندیدای منتخب شورا پس از اعلام لیست نهایی تأیید صلاحیت‌شدگان شورای نگهبان معرفی می‌شوند.

اختیار انتخاب فهرست شوراهای شهر در استان‌ها را به شورای همان استان واگذار کردیم

سخنگوی شورای ائتلاف در رابطه با روند انتخاب لیست این شورا در شهر تهران، گفت: ما اکنون در حال بررسی داوطلبان هستیم و در مرحله پایانی تعدادی از داوطلبان را که چند برابر ظرفیت فهرست خواهند بود را باید به مجمع تهران معرفی کنیم که یک جمع حدودا ۳۰-۴۰ هزار نفره است که باید رای بدهند و لیست را انتخاب کنند.

مهدی چمران افزود: ما اختیار انتخاب فهرست شوراهای شهر در استان‌ها را به شورای ائتلاف همان استان واگذار کردیم و از تهران در کار آن‌ها دخالت نخواهیم داشت اما روش انتخاب در همه شهرها مانند شورای ائتلاف در مرکز به سیوه نظرخواهی از مردم است و با رای مردم فهرست تعیین و معرفی می‌شود.

به تایید صلاحیت بانوان در شورای نگهبان خوش‌بین نیستیم

دبیر کل مجمع زنان اصلاح طلب گفت: ما به تأیید صلاحیت بانوان توسط شورای نگهبان خوش‌بین نیستیم اما معتقدیم که عدم خوش‌بینی ما نباید مانع از فعالیتمان شود. انتخاب یک زن به عنوان رئیس جمهور یک فرآیند تدریجی است که نیازمند برداشتن گام‌های مصمم با برنامه در طی زمانی طولانی است. بنابراین اولین گام که ثبت نام است توسط مرحومه خانم طالقانی برداشته شده است و این سد شکسته شد.

زهرا شجاعی افزود : گام دوم، تفسیر رسمی شورای نگهبان از کلمه رجال است. گرچه برخی از صاحب نظران حقوقی از جمله خانم جنیدی معتقدند نیاز به تفسیر ندارد و طبق استنادات حقوقی گفتند که انتخاب این کلمه به دلیل حذف شرط ذکوریت بوده است. بنابراین ذکر کلمه رجال به دلیل گسترش دایره انتخاب اشخاص بوده است.

وی در رابطه با عدم ورود اصلاح طلبان به مصادیق تا امروز و در زمان باقی مانده تا انتخابات اظهار کرد: ما در این مرحله بنا بر معرفی مصادیق نداریم چون نگران نوازش های جناح رقیب و نهادهای غیر مسئول و فعال در این زمینه هستیم که شروع به تخریب و فضاسازی منفی می کنند. ولی به صورت بالقوه شخصیت های سیاسی و مذهبی از زنان داریم که هم شجاع، هم مدیر و مدبر هستند و هم در سطوح بالای سیاسی مدیریت کرده اند و می توانند در این لیست قرار بگیرند، خانم مولاوردی می تواند یکی از افرادی باشد که در قواره ی ریاست جمهوری است.

شجاعی در خصوص سامانه رأی سنجی اصلاح طلبان نیز گفت: طرح سرا در جبهه اصلاحات ایران به تصویب رسیده و مراحل فنی را پشت سر گذاشته است و روشی بسیار مناسب برای مشارکت عمومی و دموکراتیک برگزار کردن انتخابات است که نحوه اجرای آن نیز مشخص شده است.

سخنگوی جبهه اصلاحات ایران: در جبهه همه قائل به خرد جمعی هستند

سخنگوی جبهه اصلاحات ایران اظهار داشت: موضوعی که به عنوان یک قاعده کلی در جبهه اصلاحات ایران توسط اعضای این جبهه، مورد پذیرش قرارگرفته این است که تصمیماتی که در این جبهه گرفته می‌شود، تصمیماتی جمعی است و همه قائل به خرد جمعی هستند. چه در خصوص معرفی کاندیداها و چه فرآیندها و نحوه رسیدن به کاندیداهای اجماعی، همه احزاب خود را ملزم به حمایت از تصمیمات جبهه می‌دانند.

آذر منصوری افزود: تجربه انتخابات گذشته نشان می‌دهد که آنچه اهمیت دارد و قابل اتکا و قابل اعتنا است، توجه به نظر اکثریت مجمع عمومی یا تشکیلات جمعی اصلاح‌طلبان است و فعالیت‌ و کنش‌های انتخابی خارج از این قاعده به نتیجه و سرانجام مناسبی نخواهد رسید.

وی یادآور شد: تصمیمات جمعی به این معنی است که زمانی که این مجمع مصوبه‌ای دارد و نظر جمعی اصلاح‌طلبان عضو بر این مصوبه مثبت است، احزابی که قصد تکروی داشته باشند یا به گونه دیگری عمل کنند، چون این پشتوانه جمعی را ندارند، قاعدتاً نمی‌توانند در کنش‌های انتخاباتی‌شان به نتیجه برسند. بنابراین این قاعده، قاعده‌ای پذیرفته شده است و احزابی که پذیرفته‌اند عضو نهاد اجماع‌ساز باشند در ادامه هم کنش‌های انتخاباتی‌شان مبتنی بر همین تصمیمات جمعی است که در جبهه اصلاحات ایران گرفته خواهد شد.

حزب برنامه جامع خود برای اداره کشور را تدوین کرده است

آذر منصوری در جایگاه قائم مقام حزب اتحاد ملت گفت: برنامه حزب اتحاد ملت برای اداره کشور تدوین شده و تدوین این برنامه زمان زیادی را به خود اختصاص داد. مراحل تصویب خود را در ارکان حزب طی کرده و برنامه مفصلی برای اداره کشور در همه زمینه‌ها و بخش‌ها است که در زمانی که اعلام خواهد شد، این برنامه رونمایی می‌شود. به نظر من این برنامه و تدوین چنین برنامه‌ای در طول تاریخ احزاب ایران حداقل در طول سه دهه گذشته، بی‌سابقه است. شعار و سرفصل‌ها در مراحلی که پیش‌بینی شده است، اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه ما از انتقادات و نظرات همه صاحبنظران در ارتباط با این برنامه قطعاً استفاده خواهیم کرد، افزود: تدوین این برنامه بخش قابل توجهی از انرژی کمیسیون‌ها و ارکان حزب را به خود اختصاص داد که فکر می‌کنم یکی از جامع‌ترین برنامه‌ها برای اداره کشور باشد.

ظریف و هاشمی اگر بیایند از گزینه‌های ما هستند

غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی درباره اخباری مبنی بر حمایت حزب کارگزاران از محمدجواد ظریف در انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: ظریف هنوز کاندیدای انتخابات نشده است. مواضع حزب هم پیش از این توسط آقای مرعشی اعلام شده است که اگر محمدجواد ظریف و محسن هاشمی کاندید شوند، از گزینه های حزب خواهند بود.

کرباسچی افزود: اتفاق و تصمیم جدیدی در حزب رخ نداده و حزب تصمیم نهایی را نگرفته است. کسانی هم که اظهارنظر می کنند همان حرف های گذشته را تکرار می کنند. مواضع حزب توسط سخنگو اعلام می شود.

آفات نامزدی روسای قوای قضاییه و مقننه برای ریاست جمهوری

بیش از ۷۰۰ نفر از ادوار و فعالین جنبش دانشجویی طی نامه‌ای خطاب به روسای قوای قضاییه و مقننه با برشمردن آفات کاندیداتوری روسای قوا در انتخابات ریاست جمهوری، از سید ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف خواستند که در انتخابات پیش‌رو نامزد نشوند.

در این نامه آمده است: اینکه روسای قوای قضاییه و مقننه به دنبال صندلی ریاست جمهوری باشند، این دید را در اذهان متبادر می‌کند که عملا این دو قوه اهمیت نازلی دارند و کلید حل مشکلات کشور در جای دیگری است. اما آیا واقعا تمام مشکلات کنونی کشور از ناحیه‌ی دولت است؟ با سر کارآمدن دولت جدید، آیا کشور ما نیاز به یک ریل‌گذاری قانونی مناسب ندارد؟ آیا به نظارت قوه‌ی قضاییه نیازی نیست؟ با این توضیحات، اعلام کاندیداتوری رئیس مجلس برای انتخابات ریاست جمهوری فریادِ «در رأس امور نبودن مجلس» و اعلام حضور رئیس قوه قضائیه، فریادِ «در حاشیه بودن قوه قضاییه» خواهد بود.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 681335 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟