اراده و مشارکت نخبگان؛ زمینه‌ساز حضور حداکثری در انتخابات۱۴۰۰

به گزارش رکنا، انتخابات1400/از آنجایی که نخبگان به عنوان چشمان بینای ملت در انتخاب صحیح، پیش‌بینی آینده و تشخیص تصمیم‌های درست از نادرست در جامعه حضور دارند، مکلف هستند ملاک‌های تصمیم‌گیری درست را به جامعه آموزش دهند و آنها را مجهز به سلاح تصمیم‌گیری و قدرت تشخیص کنند.

نقش خطیر و مهم نخبگان در جامعه از آن جهت است که جهت‌دهی اصلی به آرای مردمی، تبلیغ و آموزش فکری و سیاسی مردم توسط آنان انجام می‌شود و درست است که تصمیم نهایی در نظام‌های مردم سالار و روش‌های انتخاباتی به آرای مردمی برمی‌گردد ولی باید دانست که کمیت و کیفیت این آرا، نتیجه تلاش و عملکرد در عرصه عقلانیت سیاسی است.

نخبگان از طریق آموزش دادن مردم می‌توانند بانیان جامعه‌ای باشند که پایه‌های اجتماعی آن را انسان‌های آگاه تشکیل داده‌اند و این انسان‌ها در پس هر رای، از منطق و دلیل خاص تبعیت کرده‌اند.

از جمله کارکردها و شاخص‌های مثبت نظام‌های مردم‌سالار مبتنی بر انتخابات1400، نظارت از پایین به بالاست و طبیعی است که وقتی پایین جامعه را افرادی تشکیل داده باشند که در اثر آگاهی‌بخشی از سوی نخبگان به مرز نخبگی رسیده باشند، بهتر و دقیق‌تر و در سطحی وسیع‌تر و عمیق‌تر می‌توانند نظارت بر عملکرد بالا را داشته و به ساخت جامعه خود پرداخته باشند.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و فعالان سیاسی، از آنجایی که حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رای، توطئه‌های دشمن را نقش بر آب و راه را برای پیشرفت کشور باز می‌کند بر این اساس همه گروه‌ها اعم از نخبگان، روشنفکران و جریان‌های سیاسی باید تلاش کنند و زمینه‌ را برای مشارکت و حضور حداکثری مردم در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ فراهم کنند.

نخبگان افسران جنگ نرم در مقابله با دشمن

رییس خانه احزاب خراسان جنوبی از نخبگان به عنوان افسران جنگ نرم در مقابله با دشمن یاد کرد و گفت: نام دیگر کشور عزیزمان ایران، کشور انتخابات است که به گواهی دوستان و دشمنان بیشترین تعداد انتخابات در سرزمین دوست داشتنی ما به وقوع پیوسته و به دلیل جایگاه و نقش مردم در اداره کشور است.

ابوالقاسم روحبخش افزود: اصلاح‌طلبان و اصولگرایان باید به این مطلب رسیده باشند که هیچ گروهی به تنهایی نمی‌تواند کشور را اداره کند و باید به یاد بیاورند این انقلاب به رهبری حضرت امام خمینی (ره) و با شرکت آحاد مردم شروع شد و به پیروزی رسید، جنگ با شرکت و ایثارگری همه نیروها به پیروزی رسید و به طور کلی هر جا موفقیتی برای نظام حاصل شده از هم‌افزایی این جناح‌ها بوده است.

وی یادآور شد: عزیزان در جریان‌های مختلف باید باور داشته باشند یک دشمن مشترک دارند و آن استکبار جهانی است که به هیچ کس و هیچ جریانی رحم نمی‌کند؛ او نه از اصلاح‌طلب دل خوشی دارد و نه از اصولگرا و دقیقا می‌داند که اینها فقط عنوان است و هنگام خطر همه جریان‌ها و مردم یکدست در مقابل دشمن عنود خواهند ایستاد.

روحبخش گفت: دشمن دقیقا می‌داند این انقلاب رهبری دارد که بی‌تردید هم از دولت‌های اصلاح‌طلب حمایت کرده و هم از دولت‌های اصولگرا و هر دولتی که گوش به رهنمودهای دلسوزانه ایشان داده در اداره کشور موفق‌تر بوده است لذا استکبار با کل نظام دشمنی می‌کند.

فعال سیاسی اصولگرا اظهار داشت: امروز نخبگان جریان‌های مختلف که البته با مردمی نخبه روبه‌رو هستند باید درست عمل کنند و در این پیچ تاریخی ننگ ابدی را برای خود رقم نزنند.

وی گفت: اکنون آن امام جمعه و جماعتی که در میان مردم قرار می‌گیرد، با مردم حرکت می‌کند و پس از نماز و تحصیل و تدریس لباس کار در مزرعه و کارگاه را به تن می‌کند تا برای امرار معاش از دسترنج خود بهره ببرد، نخبه مردمی است.

روحبخش افزود: مردم از افرادی که با استفاده از بیت‌المال بر صندلی‌ها تکیه زده‌اند و به نوعی به مردم فخرفروشی می‌کنند و در پی اشرافی‌گری هستند رویگردان هستند لذا کسانی که شبیه مردم‌اند، در حال خدمت به مردم‌ هستند آن هم خدمت بی‌منت و جهادی شبیه خدمت گروه‌های جهادی اینها نخبه‌اند و در قلب مردم جای دارند.

وی تصریح کرد: اکنون مردم شریف و انقلابی ایران با بهره‌گیری از رهنمودهای نخبگان و صاحبان اندیشه و درک به‌هنگام از موقعیت کنونی اراده کرده‌اند تا با حضور حداکثری در انتخابات ۲۸ خرداد امسال بار دیگر به دنیا نشان دهند که در اداره کشور و تعیین سرنوشت خود نقش موثر و فعال دارند.

نقش‌آفرینی نخبگان در تصمیم‌گیری مردم برای انتخاب اصلح

فعال اعتدالگرا هم درباره نقش‌آفرینی نخبگان برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: اصولا به نظر می‌رسد نخبگان و خواص می‌توانند نقش کلیدی در تحولات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در هر جامعه‌ای داشته باشند لذا نخبگان و خواص که از برجستگان سیاسی و اجتماعی هستند هم می‌توانند در بالندگی جامعه نقش مثبت ایفا کنند هم در رکود مسائل و مفاهیم اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نقش منفی داشته باشند.

ابوالفضل زاهدی پور اظهار داشت: تاثیرگذاری نخبگان بر مخاطبان و افکار عمومی موضوع قابل اعتنایی است که می‌تواند موجب شکست یا پیروزی در صحنه‌های اجتماعی فرهنگی و اقتصادی شود لذا واکاوی نقش نخبگان در انتخابات نظام‌های مردم‌سالار از جمله نظام مردم‌سالار دینی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

مدیرمسوول روزنامه زعفران ادامه داد: نخبگان می‌توانند در بزنگاه‌های نظام ‌دموکراتیک از جمله انتخابات که در هر کشور دارای دموکراسی برگزار می‌شود، نقش خود را ایفا کنند و موجب پررنگ شدن انتخابات شوند.

وی با اشاره به کارکرد نقش نخبگان در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: نخبگان می‌توانند در جامعه و در ارتباط بین مردم و حاکمان، نقش وصل کننده داشته باشند و موجب پررنگ شدن حضور مردم و کم شدن شکاف ملت و حاکمیت شوند طبیعی است چنین نخبگانی با اقداماتی که از عهده‌شان بر می‌آید و با توجه به نقش آگاهی‌بخشی که در جامعه دارند می‌توانند امید و انگیزه را در جامعه تزریق کنند و با جلوگیری از نفوذ دشمنان و تفرقه با تکیه بر منافع مشترک موجب شوند مردم در جامعه احساس نشاط بیشتر کرده و حس مشارکت در اتفاقات مهم کشورشان را به دست آورند.

زاهدی پور اظهار داشت: مهمترین وظیفه‌ای که می‌تواند بر دوش نخبگان به عنوان حلقه وصل بین ملت و حاکمیت باشد، این است که یکسری مبانی و مفاهیم مشترک که بین مردم وجود دارد را مورد توجه قرار دهند؛ مثلا در مورد مفاهیم کلیدی، مبانی و پرسش‌های بنیادی مثل قدرت کار، انسان، دین، جامعه، زندگی و از جمله اینها می‌توانند تاثیرگذار بوده آنها را برای توده جامعه تبیین کنند.

زاهدی پور افزود: متاسفانه بعضی از افراد ژست نخبگی به خود می‌گیرند و با رفتارهای عوام‌گرایانه سعی می‌کنند افراد را به سمت خود برای رسیدن به مقاصدشان جلب کنند و از آنجا که تشخیص نخبگی با مردم است پس باید که به شاخص‌های نخبگی توجه کنند.

فعال سیاسی اعتدالگرا گفت: اکنون وقت آن رسیده که نخبگان یا روشنفکران با توجه به مسوولیتی که دارند با ورود به موضوع انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نقش کلیدی خود را در جامعه ایفا کنند.

نگاه مردم در انتخابات 1400به جامعه نخبگان است

عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند نیز گفت: به طور کلی نگاه مردم به هرم جامعه نخبگانی است لذا دانشگاهیان، تحصیل‌کردگان و علمای حوزه علمیه نقش مهمی در جلب مشارکت مردم برای حضور در انتخابات دارند.

دکتر حسین فرزانه‌پور افزود: هرچه مشارکت مردم در انتخابات بالاتر باشد، مشروعیت حکومت بیشتر می‌شود و نخبگان جامعه به عنوان گروه‌های مرجع، نقش اساسی در تببین اهمیت و تاثیر حضور مردم در انتخابات دارند.

دکترای علوم سیاسی افزود: متاسفانه از گذشته تاکنون شکافی بین نخبگان و توده مردم وجود داشته است و این ۲ قشر که لازم و ملزوم یکدیگر برای جامعه توسعه‌یافته هستند خیلی ارتباطات صمیمی با هم نداشته و ندارند و الان هم ما از این شکاف رنج می‌بریم.

وی افزود: به هر حال عملکرد نظام بر مشارکت مردم در انتخابات1400 تاثیر دارد و به هر میزان که نظام عملکرد مثبت‌تری در مسائل مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاست خارجی داشته باشد، مردم تشویق به مشارکت بیشتر در این صحنه سیاسی می‌شوند اما آنچه در میان این حوزه‌ها اهمیت بیشتری دارد، عملکرد اقتصادی است.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا ۲۸ خرداد امسال همزمان با سراسر کشور در ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی برگزار می‌شود.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 679905 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟