غفوری‌فرد: کاندیداهای انتخاباتی آیه یاس نخوانند؛ یکدیگر را تخریب نکنند

به گزارش رکنا، حسن غفوری‌فرد درباره نقش احزاب و فعالان سیاسی در مشارکت حداکثری مردم در انتخابات1400 گفت: مهم‌ترین نقش احزاب و نقطه اوج فعالیتشان، انتخابات1400 است. احزاب برای ورود به انتخابات و قدرت، تشکیل می‌یابند. وظیفه اصلی آنها حضور در انتخابات است و باید بتوانند علاوه بر حمایت از کاندیدای منتخب خود، مردم را برای حضور در انتخابات تهییج کنند.

وی افزود: مشکل ما این است که احزاب جامع نداریم و بیشتر آنها صنفی، محلی و بومی هستند؛ به غیر از حزب موتلفه اسلامی که در بیشتر شهرهای کشور دفتر دارد، بقیه فقط در دوره تبلیغات انتخاباتی فعال می‌شوند. بنابراین مردم نمی‌توانند به آنها اعتماد کنند. با این وجود احزاب باید از کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری1400 بخواهند برنامه‌های خود را ارائه دهند. همچنین از مردم و نخبگان بخواهند مشکلاتشان را مطرح و برنامه و طرح برای حل آن ارائه کنند.

سرمایه اجتماعی، پررنگ‌تر از اسلحه است

این فعال سیاسی اصولگرا درباره اهمیت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات1400 گفت: نقش دولت‌ها به پشتوانه مردمی است؛ در جوامع امروزی، افکار عمومی و سرمایه اجتماعی، نقش پررنگ‌تری نسبت به اسلحه دارد. بنابراین مشارکت مردم بعنوان یک پشتوانه از کاندیدای انتخابات خواهد بود. مانند اینکه در دوران دفاع مقدس، امکانات عراق خیلی بیشتر بود اما به دلیل سرمایه اجتماعی، توانستیم موفق شویم. در جنگ آمریکا و ویتنام نیز چنین شرایطی وجود داشت.

«به طور معمول، قدرت انقلاب و هسته اصلی آن مردم هستند؛ مانند تشییع پیکر حاج قاسم سلیمانی که اثر جهانی داشت، بنابراین حضور مردم در انتخابات1400 مهم است. علاوه بر این، برخی می‌خواهند بگویند مردم خسته شدند اما حضور مردم می‌تواند این تئوری‌ها را باطل کند. »

افراد و کاندیداها نباید به تخریب یکدیگر بپردازند

او درباره نقش کاندیداها در این زمینه، تاکید کرد: افراد و کاندیداها نباید به تخریب یکدیگر بپردازند. مانند آنچه در سال‌های پیش اتفاق افتاد. آنها باید به جای تخریب یکدیگر، به تشریح خود و برنامه‌هایشان بپردازند. باید مردم را امیدوار کنند. باید به مردم امید دهند که رئیس‌جمهوری، دومین شخص مملکت است و با طرح‌ها و ایده‌ها می‌تواند مشکلات را حل کنند. فکر می‌کنم که اگر شایسته‌سالاری وجود داشته باشد، مشکلات حل می‌شود. اگر ملت وارد (انتخابات)شود، مشکلات حل می‌شود.

غفوری‌فرد با تاکید بر اینکه شرایط بسیار سخت کرونا در سردی فضای انتخابات1400 نقش زیادی داشته است، افزود: کشور درواقع تعطیل است. وقتی مردم در خانه هستند، امکان حضور وجود ندارد و برای همین انتخابات جذابیت ندارد و خود برگزاری انتخابات سخت است. چند انتخابات در راه است و شرایط برگزاری هم سخت.

نقش شورای نگهبان در مشارکت حداکثری

وی همچنین درباره نقش شورای نگهبان در مشارکت مردم در انتخابات1400 نیز گفت: به نظرم تأکید بر اینکه شورای نگهبان باعث کاهش حضور مردم در انتخابات می‌شود کم لطفی است. به‌طور نمونه در انتخابات مجلس یازدهم برای هر صندلی، ۱۰۰ نفر کاندیدا بودند، چطور می‌شود گفت که رد صلاحیت گسترده اتفاق افتاده است.

مردم شرایط داخلی و خارجی را لحاظ کنند و در انتخابات مشارکت خوبی داشته باشند

این فعال سیاسی ادامه داد: اتفاقا نقش شورای نگهبان بسیار مهم است. اینکه در انتخابات شورای شهر کاهلی‌هایی رخ داد و چندین رئیس شورای شهر و شهردار و اعضای شورا بازداشت شدند، خود سبب می‌شود مردم مایوس شوند.

غفکری‌فرد همچنین درباره حضور مردم در انتخابات1400 گفت: آیه یاس نمی خوانم و امیدوار هستم. رهبری هم احتمالا در دو هفته آخر سخنرانی خواهند کرد و مردم را برای حضور تهییج می‌کنند. امیدوارم مردم شرایط داخلی و خارجی را لحاظ کنند و در انتخابات مشارکت خوبی داشته باشند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 679670 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟