سناریوهای جدید جریان اصلاحات برای انتخابات 1400

بهار امسال رنگ و بوی انتخابات 1400 به خود گرفته و رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات نوروزی به انتخابات، اهمیت مشارکت بالا، اقتدار ملی با حضور مردم، کار سنگین جایگاه ریاست جمهوری و مولفه های یک رئیس جمهور کارآمد و انقلابی اشاره کردند.

به گزارش رکنا و به نقل از رسالت، هشت سال ریاست جمهوری حسن روحانی نشان داد که یک تیم ناکارآمد مدیریتی چه خسارت های سنگینی می تواند در حوزه داخلی و خارجی به دنبال داشته باشد. اقتصاد و معیشت مردم گروگان مذاکرات گرفته شد و لجبازی ها و ادامه آن ها منجر به وضعیتی شده که تنها با مدیریت قوی و جهادی و استفاده از ظرفیت ها از چالش های کنونی عبور کرد و کشور را از دره خسران دولت تدبیر و امید خارج کرد.

به هرحال کسانی که در به قدرت رسیدن دولت روحانی نقش اساسی واصلی را برعهده داشتند، سعی می کنند یا به تطهیر عملکرد دولت بپردازند و یا از آن عبور کرده تا بدشومی آن دامن آن ها را در انتخابات نگیرد. به طور مثال، عباس آخوندی، وزیر مسکن دولت روحانی در اظهاراتی عنوان کرد که اگر این دولت نبود، قحطی ایران را فرامی گرفت. همین سخنان را اسحاق جهانگیری نیز تکرار کرده است.

با این حال اصلاح طلبان ازجمله طیف تندرو خوب درک کرده اند که دوره انتخاباتی دوره «نه به روحانی» است و حمایت از وی در روزهای اخیر می تواند هزینه هایی برای کمپین شان داشته باشد. هرچند سناریویی نیز وجود دارد که در چند ماه آینده دولت تمام سعی اش را خواهد کرد تا با بازگشت آمریکا به برجام و رفع محدود برخی از تحریم ها، فضا را تا حدودی مثبت کند و با تبلیغات سنگین پیرامون این تحولات، آن را به عنوان پیروزی بزرگ به مردم بفروشند.

جریان اصلاحات نهاد اجماع ساز را تشکیل دادند و ریاستش را نیز به بهزاد نبوی سپردند. اختلافات در این جریان به شدت بالاست و پیش ازاین شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان کارکردش را ازدست داده و موسوی لاری و محمدرضا عارف از مدیریت آن استعفا دادند. استعفایی که قهر سیاسی باید در نظر گرفته شود. عارف در روزهای اخیر در برخی از استان ها ستاد انتخاباتی اش را شکل داده و به نظر می رسد این بار می خواهد جدای از راه محمد خاتمی و اعوانش به سمت پاستور حرکت کند.

در گوشه و کنار نامزدهای احتمالی طیف های مختلف اصلاح طلب در حال رایزنی برای به دست آوردن اجماع حول خود هستند. اما مهم ترین گزینه های این طیف را باید در جای دیگر جستجو کرد. علی لاریجانی و محمدجواد ظریف از نام های آشنایی هستند که به احتمال زیاد وارد گود انتخابات شوند. اما تجربه اسفند ۹۸ نشان داد که افکار عمومی و حتی سبد رای اصلاح طلبان تمایلی به این جبهه و گزینه های آن ها ندارند.

اصلاح طلبان شریک جرم دولت حسن روحانی در ایجاد بحران ها و چالش های اقتصادی و معیشتی هستند و تبری جستن از آن به این آسانی ها نخواهد بود. هنوز که هنوز است دولت در مدیریت بازار ساده ای مانند مرغ ناکارآمد نشان داده و در تامین آن بحران ایجاد کرده است. بحرانی که صف های طولانی مرغ را شکل داده و به بستری برای تمسخر دشمنان نظام تبدیل شده است. نارضایتی از عملکرد دولت تدبیر و امید در بالاترین سطح خود قرار دارد و در نظرسنجی های عمومی درباره اقبال به نامزدهای انتخابات ۱۴۰۰، گزینه های اصلاح طلب در رده های پایین قرار دارند.

از این رو در یک سناریو اصلاح طلبان با چند گزینه وارد کارزار خواهند شد تا با ارزیابی نوع واکنش افکار عمومی اجماع را به سمت گزینه مطلوب تر هدایت کنند. نقد سیاست های دولت از یکسو و مقصر جلوه دادن حاکمیت در عدم به ثمر رسیدن سیاست های دولت ازجمله در سیاست خارجی ازجمله راه های گریزی است که این طیف سعی خواهد کرد آن را در کارزار انتخاباتی پیش ببرد.

همچنین به میان کشیدن موضوعات حاشیه ای و در متن قرار دادن آن ها از حربه های دیگر برای به انحراف کشیدن افکار عمومی از موضوعات اصلی است. نقد حجاب، رابطه با آمریکا و حمله به سپاه و نهادهای انقلابی از رفتارهای نخ نمای انتخاباتی اصلاح طلبان است که شدت این امر در زمان پیش رو افزایش خواهد یافت.

همچنین می توان به سناریویی به مانند سال ۹۲ نیز اشاره کرد. ظریف و امثالهم در کارزار انتخاباتی ورود پیدا خواهند کرد و پس از جمع کردن بخشی از سبد آرا به ناگهان به نفع علی لاریجانی انصراف داده و سبد رای لاریجانی را سنگین خواهند کرد. محمدرضا عارف هرچند به زور و دلخوری توسط اصلاح طلبان در سال ۹۲ به نفع روحانی کنار گذارده شد، ولی همین آرا به حسن روحانی را که گزینه ای کمتر شناخته شده تر بود را به ریاست جمهوری رساند.

به هرروی اصلاح طلبان اهمیت جایگاه ریاست جمهوری را به خوبی درک می کنند و علی رغم تمامی چالش ها و بحران ها و حتی اختلافات درون گروهی، به هر قیمتی شده می خواهند این جایگاه را به دست آورند و از هیچ بازی سیاسی هم نخواهند گذشت.

منبع: روزنامه رسالت

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 679629 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟