بی تفاوتی مردم و رسانه ها به شهادت مدافعان امنیت کشور/ چرا برای ما شهادت مدافعان امنیت عادی شده است؟

به گزارش رکنا،  2 روز گذشته مورخ 26 فروردین ماه، خبر شهادت دو مأمور نیروی انتظامی کشورمان در مرزهای استان سیستان و بلوچستان و در هنگ مرزی سراوان رسانه ای شد؛ اتفاقی تلخ و تأسف بار که در جریان آن استواریکم “سیدابوالفضل هاشمی” و استواریکم “محمد نصیری” در راه پاسداری و حراست از مرز‌های کشور و در جریان درگیری با گروه های تروریستی جان خود را از دست دادند.

این اولین اتفاقی نبود که طی آن مأموران نیروی انتظامی کشورمان در جریان درگیری با گروه های تروریستی و در مسیر پاسداری از حریم امنیت کشور به شهادت می رسند و پیش از آن نیز در مقاطع زمانی مختلف بارها رویدادهای مشابهی رخ داده بود.

به طور مثال اسفند ماه سال گذشته نیز مسئولان ارشد انتظامی استان سیستان و بلوچستان از شهادت افسر فاروجی به دست گروه های تروریستی در هنگام حفاظت از پاسگاه انتظامی خبر دادند.

همچنین در بهمن ماه سال گذشته نیز در درگیری مأموران نیروی انتظامی با قاچاقچیان سوخت یکی از مأموران پلیس کشورمان به شهادت رسید.

در خرداد ماه سال گذشته نیز ماموران انتظامی شهرستان سرباز در یکی از روستاهای بخش “کلات” با اشرار مسلح درگیر شدند که در این درگیری مسلحانه 2 تن از کارکنان پلیس آگاهی شهرستان سرباز به شهادت رسیدند.

نمونه های مورد اشاره تنها بخش کوچکی از رشادت ها و از جان گذشتگی های مأموران ناجا را تنها در مرزهای استان سیستان و بلوچستان نشان می دهد و موید این است که این افراد هر لحظه و در هر نقطه از محل خدمت خود در معرض خطر و تهدید جانی قرار دارند، تهدیدی که حتی می تواند به از دست دادن جانشان منجر شود و طبیعتاً خانواده هایشان را برای همیشه در حسرت دیدار مجدد آنها قرار دهد.

با اینکه رسالت سنگین و مقدسی بر دوش این مأموران خدوم قرار دارد و گاهاً خبر تلخ شهادت تعدادی از نیروهای شاغل در این رسته رسانه ای می شود، اما شواهد و ملاحظات نشان می دهد آنچنان که باید و شاید خبر شهادت این عزیزان مورد توجه افکار عمومی، شبکه اجتماعی و رسانه ها قرار نمی گیرد!

موضوع مهم و قابل تأملی که البته می دانیم اگر در مسیر عکس آن باشد با شدت و کثرت بازتاب پیدا می کند و افکار عمومی و شبکه های اجتماعی به آن می پردازند.به طور مثال چندی پیش مستنداتی مبنی بر ضرب و شتم یک جانباز بابلسری در رسانه ها منتشر شد که به شدت مورد توجه قرار گرفت و کار به عذرخواهی حضوری و میدانی نیروهای انتظامی نیز رسید.اگرچه هر گونه رفتار و اقدام خارج از عرف و قانون از سوی هر کس خصوصا مأموران نیروی انتظامی پذیرفتنی نیست و نباید از آن دفاع کرد، اما پرسش این است که چرا افکار عمومی جامعه در برابر یک خطا از مأموران پلیس آنقدر جدی و محکم می ایستند و حاضر نیستند از کنار آن حتی به شرط عذرخواهی عبور کنند، اما از آنسو برایشان خبر شهادت مأمورانی از همین جنس که در مسیر دفاع از حریم امنیت جان خود را از دست می دهند، بی تفاوت هستند؟به نظر می رسد تکرار چند باره شهادت مأموران انتظامی در مرزهای کشور و حواشی فراوانی که پیرامون مشکلات معیشتی و اقتصادی مناطق مرزی وجود دارد، باعث شده تا دیگر شهادت جوانان شاغل در نیروهای نظامی و انتظامی کشور که در مسیر تأمین امنیت عمومی جان خود را از دست می دهند، برای همه ما به یک امر و پدیده عادی بدل شود. چرا که اگر این نبود اکنون باید به احترام این دو شهید تازه درگذشته و رسالت بزرگ و مقدسی در مسیر آن جان خود از داده اند، در همه رسانه ها و شبکه های اجتماعی سخن از آنان می بود. رویدادی غیر قابل قبول و غم انگیز که می تواند در آینده نزدیک پیامدهای ویرانگری در حوزه های امنیتی برای همه ما داشته باشد.مستند به آنچه گفته شد می توان این تذکر و هشدار جدی را به همه به ویژه مسئولان اجرایی و ارشد کشور داد که در برابر این عادت غلط و خسارت بار حساس باشند و برای تغییر شرایط فعلی به راهکارهای اساسی بیاندیشند؛ موضوع مهمی که اگر مورد توجه قرار نگیرد در آینده می تواند در اقبال عمومی برای حضور و خدمت در مناطق مرزی تأثیر منفی گذاشته و امنیت و آرامش کنونی موجود را به نا امنی غیر قابل توصیفی تبدیل کند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 678486 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟