جزئیات سند همکاری با عراق/ ۱۲ سند همکاری دیگر با همسایگان در راه است

علی حسین شهریور درباره امضای سند همکاری با کشور عراق اظهار داشت: از سال ۹۴ که بیانیه مشترکی بین وزارتخانه‌های کار ایران و عراق امضا شده بود، برای تبدیل این بیانیه به یک برنامه جامع اقداماتی صورت گرفت. در همین راستا در روز ۲۲ فروردین ماه سال جاری یک سند برنامه اقدام مشترک ۵ ساله بین وزارت کار ایران و عراق امضا شد.

محور‌های مهم همکاری با عراق

به گزارش رکنا، مدیر کل امور بین الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه نرخ بیکاری در عراق بیش از ۳۱ درصد است، عنوان کرد: هدف این سند توسعه همکاری‌های مشترک دو کشور در حوزه‌های آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، کارآفرینی و اشتغال، روابط کار، بیمه و رفاه اجتماعی است.
وی افزود: پیش بینی شده جلسات کمیته مشترک دو وزارتخانه به صورت حضوری یا مجازی برای پیگیری و عملیاتی کردن این سند برگزار شود.
شهریور ادامه داد: محور‌های برنامه در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نظام مهارتی است که شامل آموزش مربیان، کارآموزان عراقی، تدوین و بومی سازی منابع و استاندارد‌های مربیان و مهارت آموزان کشور عراق با توجه به نیاز بازار کار، دوره‌های آموزش برای مربیان عراقی در داخل ایران، تبادل مربی در رشته‌های مورد نیاز دو کشور، همکاری و مشارکت در مسابقات ملی مهارت می‌شود. همچنین در حوزه روابط کار زمینه‌های گسترده‌ای پیش بینی شده که در رابطه با طبقه بندی مشاغل بر اساس استاندار‌های بین المللی، آموزش بازرسان کار و نحوه اجرای قوانین کار در روابط کار، مذاکرات دسته جمعی و گفتگو‌های اجتماعی و مراجع حل اختلاف کار است.
مدیر کل امور بین الملل وزارت کار تاکید کرد: در این سند همچنین تبادل تجربه در زمینه کار شایسته و آینده کار پیش بینی شده است. با توجه به تغییراتی که در محیط کسب و کار در دنیا به خصوص در اقتصاد دانش بنیان و دیجیتال رخ می‌دهد، تجارب خود را در اختیار عراق می‌گذاریم.
وی تصریح کرد: انتقال تجارب در حوزه سه جانبه گرایی در رابطه با استفاده از ظرفیت تشکل‌های کارفرمایی و کارگری و نحوه رفتار دولت با آن‌ها نیز در دستور کار است.
شهریور اضافه کرد: کشور عراق سال‌ها درگیر جنگ و تروریسم بوده است و آثار منفی این مسائل در این کشور نیاز به بازسازی دارد که قرار شد تجارب خود را در بخش رفاه و خدمات اجتماعی انتقال دهیم؛ توانبخشی حرفه‌ای، برگزاری کارگاه‌های حمایتی، شیوه‌های خدمات مشاوره‌ای به معلولان، همکاری در زمینه تجهیزات کمک توان بخشی به معلولان و راهکار‌های حمایتی در مورد زنان و کودکان بی سرپرست در این سند دیده شده است.
وی در ادامه گفت: علاوه بر این‌ها با توجه به اینکه کارجویان و معلولان و زنان سرپرست خانوار که مشکل اشتغال دارند مقرر شده تجارب خود را در زمینه فعالیت این افراد و فراهم کردن زمینه اشتغالزایی را انتقال دهیم. همچنین کارگاه‌های آموزش‌های تخصصی توانبخشی و کاردرمانی و فیزیوتراپی به صورت مشترک نیز برگزار می‌شود.

همکاری ایران با عراق در زمینه تامین اجتماعی و بیمه

شهریور در تشریح دیگر محورهای سند همکاری با عراق عنوان کرد: در حوزه تامین اجتماعی نیز نحوه تامین مالی گسترش پوشش بیمه‌ای، پوشش بیمه اقشار خاص و بخش غیررسمی جامعه، فرایند دریافت حق بیمه و حمایت از آسیب دیدگان شغلی از دیگر موضوعات مطرح شده در سند است.
مدیر کل امور بین الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: پیاده سازی شیوه‌های جدید دیجیتالی در حوزه بیمه‌های اجتماعی و برگزاری نشست‌های مشترک بین تعاونی‌های اشتغال‌زا و معلولین نیز در این سند به صورت کامل و شفاف دیده شده است.
وی افزود: در حوزه کارآفرینی و اشتغال، زمینه همکاری گسترده‌ای دیده شده است؛ بحث آموزش نیرو‌های عراقی در زمینه آمارگیری، تحلیل بازار کار، دوره‌ها و کارگاه‌های تخصصی آموزشی برای آموزش نیروی مورد نیاز در زمینه نظام اصلاحات بازار کار، ارائه تجارت در بخش طرح‌ها و برنامه‌هایی در زمینه اشتغال زایی مثل مشاغل خانگی و تعاونی‌ها پیش بینی شده است.
شهریور گفت: تقویت بخش خصوصی و تعاونی برای ایجاد فرصت‌های اشتغالی، شیوه‌های تأمین مالی برای سرمایه گذاری در حوزه کارآفرینی، کمک در رابطه با ایحاد دفاتر یا صندوق‌های مالی مشترک در جهت رشد فرصت‌های شغلی پیش بینی شده است.
وی افزود: در بخش تبادل نیروی کار ماهر و متخصص قرار شد در رابطه با نحوه نظارت بر مؤسسات کاریابی خصوصی، آشنایی با شیوه‌های نوین کاریابی، مشاوره شغلی و حرفه‌ای و پیشگیری از اشتغال غیررسمی نیز همکاری صورت گیرد. زمینه را برای ساماندهی تبادل نیروی کار در حوزه تخصصی بازار کار فراهم می‌کنیم که کمیته مشترک در این خصوص تصمیم گیری خواهد کرد.
مدیر کل امور بین الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: نحوه انتقال تجربیات در قالب قرارداد خواهد بود که برای ایران و عراق منافع دو طرفه دارد و از زمان امضای قرارداد، سند وارد فاز اجرایی شده است و نحوه منابع مالی و زمان بندی تصمیم گیری می‌شود.

برنامه ایران امضای سند همکاری با ۱۲ کشور همسایه

شهریور همچنین از برنامه ایران برای امضای سند همکاری با ۱۲ کشور همسایه خبر داد و گفت: اولویت ما کار با ۱۵ کشور همسایه است که اواخر سال گذشته با کشور روسیه سندی مشابه این سند امضا کردیم. همچنین امسال با بلغارستان نیز سند مشترکی داشتیم.
وی در پایان تصریح کرد: اسناد برای همکاری با ۱۲ کشور همسایه همچون ترکمنستان، تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان و … آماده است و موافقت کشور‌ها نیز گرفته شده که به دلیل محدودیت‌های کرونایی، این اسناد هنوز امضا نشده‌اند. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید. 

کدخبر: 677922 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟