حمله موشکی و پهپادی بهن به عربستان

انقلابیون یمنی با صدور بیانیه‌ای از عملیات گسترده پهپادی و موشکی در عمق خاک سعودی خبر داده‌اند.

به گزارش رکنا، در این بیانیه آمده: «عملیات ۳۰ شعبان در عمق خاک سعودی در واکنش به تشدید تجاوز و محاصره ظالمانه علیه یمن با ۱۷ پهپاد و دو موشک بالستیک انجام شد و طی آن با ۱۰ پهپاد از نوع «صماد ۳» پالایشگاه‌های شرکت آرامکو در دو منطقه جده و الجبیل هدف قرار گرفت».

حمله موشکی یمن به عربستان

سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن در ادامه اعلام کرد که مراکز حساس نظامی در دو منطقه خمیس مشیط و جازان نیز با پنج پهپاد از نوع قاصف کی2 و دو موشک بالستیک از نوع «بدر ۱» هدف قرار گرفتند: «عملیات ۳۰ شعبان از شامگاه یک‌شنبه آغاز و تا صبح دوشنبه ادامه یافت و به لطف الهی اهداف مورد نظر با موفقیت محقق شد. ما تاکید می‌کنیم که عملیات ما تا زمانی که تجاوز و محاصره علیه کشورمان ادامه داشته باشد، ادامه خواهد یافت». رسانه‌های سعودی طبق روال همیشه شامگاه یکشنبه مدعی شدند که یک موشک بالستیک و پهپاد مسلح که ارتش یمن توسط آنها درصدد هدف قرار‌دادن جیزان بوده،‌ رهیابی و منهدم شده است!

برخی منابع خبری می‌گویند، مدتی است ائتلاف سعودی از بیم حملات موشکی و پهپادی انقلابیون یمن، پرنده‌های مهاجم خود را در مراکز غیرنظامی مستقر کرده تا یمنی‌ها را به عنوان کسانی که مناطق غیرنظامی مانند فرودگاه‌ها را هدف قرار می‌دهند، معرفی کند. فرودگاه ابها در کنار پایگاه هوایی ملک خالد در خمیس مشیط جزو فرودگاه‌هایی است که بیشترین حملات هوایی این ائتلاف علیه یمن از این دو مکان انجام می‌شود.انصارالله یمن از سال 98 تصمیم به شروع به سلسله عملیات‌هایی تحت عنوان «موازنه بازدارندگی»

عیله عربستان کرده است. این عملیات‌ها توانسته معادلات نبرد را کاملا دگرگون کرده و آل‌سعود را در موضع دفاعی قرار دهد. راز موفقیت انصارالله نیز دستیابی به فناوری ساخت موشک‌ها و پهپادهای فوق مدرن است که سامانه‌های دفاعی عربستان را کاملا ناکارآمد کرده است. تاکنون 6 مرحله از این عملیات‌ها انجام شده است.

انصارالله یمن 26 مرداد98 بزرگترین عملیات هجومی خود را از زمان آغاز تجاوز ائتلاف سعودی -- اماراتی ضدیمن با عنوان «موازنه بازدارندگی اول» انجام داد. یحیی سریع سخنگوی نیروهای نظامی یمن در تشریح این عملیات گفت که 10 فروند پهپاد به‌طور همزمان، میدان نفتی و پالایشگاه الشیبه وابسته به شرکت آرامکو را در شرق عربستان در عملیات موازنه بازدارندگی یک هدف قرار‌دادند. یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن 23 شهریور ماه 98 نیز در عملیاتی، تاسیسات نفتی عربستان را با ۱۰ فروند پهپاد هدف قرار‌داد. این عملیات که در نوع خود بزرگترین حمله پهپادی علیه زیربناهای حیاتی نفتی عربستان به شمار رفت سبب خسارت‌های سنگین به بخش نفت و گاز سعودی و همچنین هیمنه و حیثیت سیاسی و نظامی ریاض شد. سه شنبه دوم اسفند ماه 98 هم "عملیات موازنه بازدارندگی سوم" انجام شد. این عملیات با دو موشک‌ بالستیک «قدس»، ۱۲ پهپاد صماد-۳ و موشک بالستیک و دوربرد ذوالفقار انجام شد. در این عملیات شرکت آرامکو و اهدف حساس دیگر در «ینبع» (در غرب عربستان) با دقت هدف گرفته شد.

تیرماه 99 نیز سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد، به‌یاری و توفیق الهی، عملیات تهاجمی بزرگ «موازنه بازدارندگی چهارم» را علیه پایتخت دشمن سعودی انجام دادیم. وی تأکید کرد که این عملیات با تعداد زیادی از موشک‌های بالستیک و موشک‌های بالدار قدس و ذوالفقار و هواپیماهای بدون سرنشین در عمق خاک عربستان انجام شده است. نیروهای هوایی و موشکی یمن 10 اسفند 99 یک عملیات تهاجمی بزرگ و مشترک را به سمت عمق عربستان انجام دادند. این عملیات با یک موشک بالستیک (ذوالفقار) و ۱۵ هواپیمای بدون سرنشین از جمله ۹ هواپیمای بدون سرنشین صماد ۳ انجام شد که مکان‌های حساس در ریاض را هدف قرار‌دادند. سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن یکشنبه 17 اسفند 99اعلام کرد که که یگان پهپادی و موشکی یمن در عملیاتی مشترک و ترکیبی ۲۲ موشک و پهپاد به سمت عربستان شلیک و ارسال کرده‌اند. او گفت که در این عملیات که «موازنه بازدارندگی ششم » نامگذاری شده، هشت موشک بالستیک و ۱۴ فروند پهپاد تهاجمی دور برد استفاده شده است. سخنگوی نیروهای مسلح یمن در تشریح این عملیات مهم گفت که در این عملیات، شرکت نفت ملی عربستان (آرامکو) در بندر نفتی «رأس التنوره» و اهداف نظامی در شهر «الدمام» (شرق عربستان)، با ۱۰ پهپاد از نوع صماد ۳ و یک فروند موشک از نوع ذوالفقار هدف قرار گرفته است. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 677769 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟