سعودی‌ها برای حضور در مذاکرات برجام از خود دعوت کردند !

«فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی امروز(شنبه) در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «سی ان ان» بار دیگر خواستار مشارکت در مذاکرات هسته‌ای ایران شد و آن را فرصت‌ گفت‌وگو میان عربستان سعودی و ایران و احتمال توسعه روابط بین آنها تا سطح مشارکت خواند.

به گزارش رکنا، بن فرحان در این گفت‌وگو از ضرورت مشارکت عربستان در هر گونه مذاکره احتمالی درباره آینده توافق هسته‌ای ایران گفت و در توجیه این سخنان خود مدعی شد: اگر ایران به زرادخانه هسته‌ای دست یابد، عربستان سعودی و دیگر اعضای شورای همکاری بیشتر در معرض خطر هستند و از همین رو حق ایفای نقش در این رایزنی‌ها را دارند.

درخواست سعودی‌ها برای حضور در مذاکرات برجام

وی افزود: این منطقی است که بخشی از رایزنی‌ها و گفت‌‌وگوها باشیم و ما از شرکای اروپایی و آمریکایی خود می‌شنویم که آنها لزوم رسیدگی به نگرانی کشورهای منطقه را درک می‌کنند و ما باید در این رایزنی‌ها و مذاکرات نقشی داشته باشیم.

وزیر خارجه عربستان سعودی گفت که کشورش با شرکای بین المللی در تماس است تا درباره نقش خود در این موضوع و نحوه برخورد با نگرانی‌هایش گفت‌وگو کند.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی با یادآوری اینکه ایران قبلاً بارها و بارها علاقه خود را برای آغاز گفت‌و‌گو با همسایگان در مورد امنیت منطقه ابراز کرده بود ، پرسید: مسئله امنیت منطقه‌ای اگر مسئله هسته‌ای نباشد، چیست؟

بن فرحان مجددا در توجیه درخواستش برای ورود به مذاکرات حول برجام گفت: اگر ایران بخواهد با ما گفت‌وگو کند ، این یک چیز خوب است ، اما ما معتقدیم که این گفت‌وگو باید در قالب رایزنی‌ها درباره برنامه جامع اقدام مشترک (در مورد برنامه هسته‌ای ایران) انجام شود و این ممکن است بعداً کمک کند تا حد زیادی نگرانی‌های ما را کاهش دهد.

بن فرحان به تعبیر خود اظهار امیدواری کرد که در این رایزنی‌ها، ایران به تعهدات کامل خود در توافق هسته‌ای بازگردد و موافقت کند که نگرانی‌های عربستان سعودی در مورد قصور موجود در ساختار برنامه جامع اقدام مشترک، مسائل مربوط به ثبات منطقه‌ای، برنامه بالستیک تهران و سایر موارد را برطرف کند.

وزیر خارجه عربستان سعودی در پاسخ به سوالی درباره میزان واقع بینی اینکه ریاض و تهران در چارچوب هرگونه مذاکره درباره برنامه جامع اقدام مشترک دور یک میز بنشینند، گفت: من فکر می‌کنم این موضوع کاملاً واقع بینانه است.

بن فرحان با تکرار مجدد سخنان بی اساس مقامات کشورش در متهم کردن ایران به ایجاد بی ثباتی در منطقه ورفتار خصمانه گفت: طبیعتا اگر ایران آماده مذاکره باشد، این امر درها را نه فقط برای نزدیکی بلکه برای شراکت خواهد گشود؛ اما هیچ نزدیکی روابط بدون رفع این تهدیدهای جدا خطرناک برای ثبات و امنیت منطقه از لبنان تا سوریه، عراق و یمن ممکن نیست؛ علاوه بر فعالیت‌هایی که در داخل کشورهای منطقه در مجهز کردن تروریست‌ها به تجهیزات ساخت بمب و چیزهایی از این قبیل انجام می‌شود.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 674357 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟