جانسون و بایدن درباره برجام گفتگو کردند

به گزارش رکنا، رهبران دو کشور جمعه به وقت محلی در این گفت وگوی تلفنی درباره ضرورت بازگشت ایران به تعهدات برجامی تاکید کردند.

واشنگتن در دوره زمامداری دونالد ترامپ با خروج یکجانبه از برجام ، تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم کشور اعمال کرد. رییس جمهوری جدید آمریکا سیاست پیشین کاخ سفید در قبال ایران را مورد انتقاد قرار داده اما بازگشت به برجام را مشروط به اقدام ایران دانسته و بدون اشاره به اینکه کدام دولت در قبال برجام خلف وعده کرده و از آن خارج شده است، وعده داده درصورت بازگشت ایران به اجرای کامل برجام، واشنگتن نیز به این توافق باز خواهد گشت.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسؤولیت پذیر بارها تاکید کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌ها و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف های این توافق بین المللی، به گونه ای که از منافع خود تحت برجام بهره مند شود، گام های برداشته شده در مسیر کاهش تعهدات برجامی از سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود.

حسن روحانی رییس جمهوری ایران دو هفته پیش در گفت‌وگو با نخست وزیر انگلیس تاکید کرد: دولت آمریکا در حالی مدعی علاقمندی به بازگشت و اجرای برجام است که تاکنون هیچ اقدام عملی در این عرصه نداشته و این درحالی است که آنها با مذاکره خارج نشدند که برگشت‌شان مستلزم مذاکره باشد.

وی با بیان اینکه "ایران نمی‌تواند و نباید تنها طرف پرداخت‌کننده هزینه برای حفظ برجام باشد"، اظهارداشت: تمامی اقداماتی که ایران تاکنون انجام داده است در چارچوب برجام و برای اعاده توازن به آن و با هدف حفظ توافق بوده است.

بر اساس گزارش دفتر نخست وزیری انگلیس، تحریم‌های اخیر دو کشور علیه چین به بهانه مسائل حقوق بشری از دیگر مسائلی بود که جانسون و بایدن درباره آن گفت‌وگو کردند. آن‌ها همچنین نسبت به اقدامات تلافی جویانه پکن برای اعمال تحریم‌های متقابل ابراز نگرانی کردند.

کشورهای غربی، چین را به استفاده از خشونت و سختگیری علیه مسلمانان اویغور در سین کیانگ متهم می کنند اما دولت چین این اتهامات را رد کرده و می گوید تنها کسانی را مجازات می‌کند که علیه امنیت کشور اقدام کرده باشند.

مقابله با همه‌گیری کرونا و تغییرات آب و هوایی از دیگر موضوعاتی بود که رهبران انگلیس و امریکا درباره آن رایزنی کردند. آن‌ها همچنین درباره اهمیت دسترسی تمام کشورها به فناوری سبز در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان بحث و تبادل نظر کردند.

در پایان این مکالمه نخست وزیر انگلیس اعلام کرد که مشتاقانه منتظر استقبال از حضور رییس جمهوری آمریکا در نشست سران گروه هفت در این کشور است. انگلیس امسال میزبان دو نشست مهم سران گروه هفت و اجلاس بین‌المللی تغییرات آب و هوایی است. بر اساس برنامه اعلام شده نشست گروه هفت در ماه ژوئن و اجلاس آب و هوایی در ماه نوامبر امسال برگزار خواهد شد.

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 672888 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟