چرا سفر وزیر خارجه چین به ایران مهم است؟

به گزارش رکنا، عبدالرضا فرجی راد با اشاره به سفر وزیر امور خارجه چین به ایران گفت: این سفر با توجه به روابط ایران و چین مهم است و اگر بخواهیم با چند سال قبل مقایسه کنیم این روابط رو به گسترش است و دلایل مختلفی هم می تواند داشته باشد که یکی از این دلایل بحث برجام و بازگشت آمریکا به برجام و تعهدات است.

وی تصریح کرد: با توجه به این مسائل ضرورت دارد که دو کشور ایران و چین با یکدیگر هماهنگی داشته باشند زیرا در حال حاضر اروپایی ها به تفکرات آمریکا نزدیک شده و تلاش می کنند تا آنچه را که آمریکایی ها می خواهند به نوعی با هم هماهنگ کرده و یک حرف را بزنند.

این استاد دانشگاه همچنین بیان کرد: از سوی دیگر روس ها هم تا حدودی با ایران هماهنگی هایی را دارند و در بیانیه اخیر هم شاهد بودیم که ضمن تأکید بر اینکه آمریکایی ها باید به برجام برگردند اعلام کردند که تعهداتی را از ایران می خواهند و نگران فعالیت سانتریفیوژها و غنی سازی هستند.

فرجی‌راد در ادامه اظهار کرد: همچنین چینی ها با روس ها به طور نسبی هماهنگ هستند و خیلی حساسیت روس ها را نسبت به مسئله غنی سازی و استفاده از آخرین سانتریفیوژها ندارند. لذا در مجموعه 1+5 اکنون چینی ها نسبت به بقیه به ایران نزدیک‌تر هستند و راحت تر می توانند کار کنند.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با اشاره به همکاری های ایران و چین اظهار کرد: طبیعتا نگرانی هایی در بین چینی ها وجود دارد که در آینده فشار آمریکا بر روی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که تولیدکننده و صادرکننده نفت هستند بیشتر شود و لذا برای کنترل صادرات نفت به چین محدودیت هایی ایجاد شود.

فرجی راد تصریح کرد: بنابراین چینی ها مقالاتی را که در رسانه های غربی مشاهده می کنند این مفهوم را به آن ها القا می کند اما معنی آن این نیست که حتما این اتفاق به زودی می افتد اما به تدریج اتفاق خواهد افتاد به خاطر اینکه عرب های خلیج فارس خیال چینی ها را راحت کنند موضوعاتی مانند قراردادهای درازمدت صادرات سوخت مثلا 50 ساله با امارات مطرح شده است.

وی ادامه داد: اما مسئله مهم این است که آمریکایی ها در این کشورها نفوذ دارند و می توانند از نفوذ خود استفاده کرده و بر صادرات تأثیر بگذارند در نتیجه چینی ها باید یک فکر استراتژیک و درازدمدت داشته باشند و لذا بهترین گزینه ارتباط با ایران در مسائل انرژی است. البته آن ها می دانند که خارج از منطقه نمی شود به کشورهایی مانند ونزوئلا اعتماد کرد زیرا احتمال تغییرات در آمریکای لاتین راحت تر است تا خاورمیانه.

سفیر سابق ایران در نروژ همچنین اظهار کرد: از سوی دیگر با توجه به روی کار آمدن بایدن دشمنی آمریکایی ها با چین ادامه یافت گرچه در دوره ترامپ هم وجود داشت و در آن زمان بیشتر مسائل اقتصادی، تجاری و تعرفه ها مطرح بود.

وی تصریح کرد: با این حال چینی ها زیاد ضربه ندیدند و رشد اقتصاد چین افزایش هم داشت اما وزیر خارجه آمریکا و همین طور بایدن در استراتژی ایالات متحده اعلام کردند که اولویت را بر روی مسائل اقتصادی و تجاری قرار ندادند و مسائل حقوق بشری و فرهنگی نیز مطرح است. در همین مدت کوتاه نیز فشارهایی را به چین وارد کردند.

فرجی راد افزود: در نتیجه چینی‌ها اکنون احساس کردند مسائل حقوق بشری می تواند برای آن ها معضلاتی را ایجاد کند در مقابل چین از طریق کره شمالی بر روی اروپا و آمریکا فشار وارد می کند و در رابطه با توان نظامی هنگ کنگ و تایوان نیز فشارها را افزایش داده است.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه خاطر نشان کرد: با همه این شرایط چینی‌ها احساس کردند که باید با ایران کار کنند و هرچه فشار از سوی غرب بیشتر احساس می شود آن ها بیشتر تمایل پیدا می کنند تا با ایران کار کنند. شاید ایران از نظر اقتصادی مثل چین نباشد اما از نظر موقعیت استراتژیک بسیار با اهمیت است.

وی در پایان اظهار کرد: چینی ها به فکر آینده روابط اقتصادی با ایران هستند و آن ها احساس کردند که از کار اقتصادی با غرب سرشان کلاه رفته و باید از حالا به فکر باشند و مقدمات و هماهنگی های بیشتری را فراهم کنند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 672800 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟