ترامپ در زمستان 99 با ۱۰ رزمایش بدرقه شد+ فیلم و عکس
حجم ویدیو: 26.33M | مدت زمان ویدیو: 00:03:36

به گزارش رکنا، بی‌راه نیست اگر که نام سخت‌ترین سال قرن را بر آن بگذاریم؛ سالی که اگرچه برای تمام جهان با همه‌گیری کرونا و مرگ‌ روزانه انسان‌ها در اثر این بیماری همراه بود، اما برای ملت ایران در کنار کرونا، تهدیدات مختلف امنیتی و تحریم و فشار حداکثری دشمنان هم وجود داشت. با این حال و با وجود سختی‌‌های بی‌سابقه سال ۱۳۹۹، جلوه‌هایی زیبا از تلاش و مجاهدت و زیبایی هم در این میدان یک‌ساله رقم خورد تا شیرینی باشد بر تلخ‌کامی‌های سخت‌ترین سال قرن!
تردیدی نیست که در یک سال گذشته نیروهای مسلح چه در میدان تأمین امنیت و افزایش توان دفاعی کشور و چه در میدان مبارزه با کرونا نقشی بی‌بدیل و در برخی موارد بی‌سابقه را ایفا کرده‌اند؛ می‌خواهیم مروری کنیم آنچه را که در سال ۱۳۹۹ بر نیروهای مسلح گذشت و آنچه را که برای اعتلای نام ایران و خدمت به مردم رقم زدند.
در سلسله گزارش‌هایی در نظر داریم تا مهمترین رویدادها و رخدادهای نظامی کشور در سال ۱۳۹۹ را مرور کنیم. در گزارش قبل به مرور وقایع و رخدادهای پاییز ۹۹ پرداختیم، در آخرین گزارش به مرور زمستان ۹۹ خواهیم پرداخت.

توقیف نفتکش کره‌ای

دوشنبه پانزدهم دی‌ماه نیروی دریایی سپاه از توقیف یک نفتکش در خلیج فارس متعلق به کره جنوبی با نام HANKUK CHEMI خبر می‌دهد که حامل ۷ هزار و ۲۰۰ تن مواد شیمیایی نفتی بوده و در طول مسیر دریانوردی خود قوانین زیست محیطی دریایی را به طور مکرر نقض کرده است.
این نفتکش توسط ناوگروه ذوالفقار منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توقیف شد.

آغاز رگبار رزمایش‌ها با پهپادهای ارتش

تحرکات نظامی آمریکا در منطقه افزایش یافته؛ روزهای پایانی حکومت دونالد ترامپ است و جسته و گریخته در رسانه‌های خارجی مطرح می‌شود که احتمال اقدام نظامی از سوی ایالات متحده علیه ایران وجود دارد؛ موضوعی که تحرکات و شوی نظامی آمریکا در منطقه هم می‌تواند دلیلی برای تأیید آن باشد.
نیروهای مسلح دست به کار می‌شوند و برگزاری رزمایش‌های متعدد را برنامه‌ریزی می‌کنند؛ بعدا سرلشکر باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح در اینباره گفت: در ماه‌های پایانی دولت ترامپ به امر رهبر انقلاب، نیروهای مسلح نسبت به برگزاری ۱۰ رزمایش اقدام کردند و با وجود اینکه برنامه‌ریزی قبلی برای برگزاری این رزمایش‌ها وجود نداشت ولی شاهد بودیم که این رزمایش‌ها پس از ابلاغ با قدرت برگزار شدند.
در اولین رزمایش؛ ارتش با مشارکت نیروهای چهارگانه خود رزمایشی پهپادی را با مشارکت صدها فروند پهپاد در سرتاسر کشور برگزار می‌کند و در آن انواع و اقسام پهپادهای شناسایی،‌ مراقبتی، رزمی، جنگ الکترونیک و ... به اجرای عملیات می‌پردازند.
مرکزیت این رزمایش در سمنان است و سرلشکر باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح هم در این رزمایش حضور پیدا می‌کند و می‌گوید: دستان نیروهای مسلح بر روی ماشه ها قرار دارد و چنانچه دشمنان کوچکترین خطایی کند، حتما پاسخ جانانه‌ای خواهند گرفت.
به کارگیری گسترده پهپادهای انتحاری و اجرای عملیات برد بلند توسط این پهپادها و رهگیری هوایی توسط پهپاد کرار با استفاده از موشک‌های هوابه‌هوا از جمله نکات برجسته این رزمایش است. 

نمایش شهر موشکی جدید

نوزدهم دی‌ماه نوبت به نیروی دریایی سپاه می‌رسد تا برگی جدید از قدرت خود را به دشمنان نشان دهد تا بدانند اگر دست از پا خطا کنند، دریایی از آتش پیش روی آنها قرار خواهد داشت.
برای نخستین بار تصاویری از یکی از شهرهای موشکی نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس به نمایش گذاشته می‌شود که در آن انبوهی از انواع موشک‌های کروز ضدکشتی به همراه پرتابگرهای آنها به نمایش در می‌آید.

رزمایش اقتدار دریایی

بیست و چهارم دی‌ماه، نیروی دریایی ارتش یک رزمایش موشکی را در آب‌های دریای عمان و شمال اقیانوس هند برگزار می‌کند که در آن یگان‌های سطحی این نیرو با شلیک انواع موشک‌های کروز ضدکشتی، توان خود را محک می‌زنند؛ زیردریایی بومی فاتح هم در این رزمایش برای اولین بار اژدر شلیکی می‌کند، اما در حاشیه این رزمایش قرار است یک دستاورد دفاعی ویژه هم رونمایی شود.

الحاق ناوبندر مکران

دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش مهرماه ۱۳۹۹ در گفتگویی از الحاق یک ناوبندر به نیروی دریایی ارتش در ماه‌های آینده خبر می‌دهد که ابعاد بزرگی دارد؛ از همان زمان در افکار عمومی و فضای نخبگان حوزه نظامی این سوال پیش می‌آید که ناوبندر چیست و اگر شناوری با چنین ابعادی در حال ساخت است باید کار آن از مدت‌ها پیش آغاز شده باشد و طبعا تا کنون نباید از چشم‌ها مخفی می‌ماند.
بیست و پنجم دی‌ماه با رونمایی و الحاق ناوبندر مکران به نیروی دریایی ارتش به این سوالات پاسخ داده می‌شود.
مکران در حقیقت یک نفتکش تجاری است که تغییر کاربری یافته؛ موضوعی که در نیروهای دریایی دنیا متداول است و نیروی دریایی آمریکا هم چند فروند از این شناورها را در اختیار دارد.
۱۲۱ هزار تن وزن آن است و در مدت شش ماه تغییر کاربری یافته؛ یکی از کارهای خاصی که روی آن انجام شده، ایجاد عرشه بالگرد است که به این عرشه به تنهایی ۹۵۰ تن وزن دارد و می‌تواند به صورت همزمان پذیرای پنج فروند بالگرد باشد.
داستان ساخت مکران هم در نوع خود جالب است؛ با شیوع کرونا، بنادر کشورهای حاشیه دریای سرخ که در آن زمان خدمات بندری را به ناوگروه‌های نیروی دریایی ارتش در آن منطقه ارائه می‌کردند، پشتیبانی خود را قطع می‌کنند؛ در چنین شرایطی نیروی دریایی ارتش به فکر تغییر کاربری یک کشتی می‌افتد که حاصل آن ظرف شش ماه می‌شود ناوبندر مکران.

دریای سرخ؛ ناحیه جدید ماموریت ناوهای ایرانی

طی سال‌ ۹۹ و قبل از آن، اقدامات مشکوکی علیه شناورهای تجاری کشورمان در دریای سرخ انجام می‌شود و چند کشتی ما مورد اصابت قرار می‌گیرند که البته منجر به غرق شدن آنها نمی‌شود و کشتی‌ها به سلامت به ایران می‌رسند.
سرلشکر باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح پس از الحاق ناوبندر مکران، خبر مهمی را اعلام می‌کند و می‌گوید: ما دریای سرخ را که در دوره های اخیر شناورهای تجاری جمهوری اسلامی با برخی تعرضات محدود مواجه شدند، مجددا در منطقه گشت دریایی خود قرار خواهیم داد و امنیت کامل شناورها و ناوگان نفتکش و تجاری خود را در آن دریا هم برقرار خواهیم کرد.

رزمایش موشکی و پهپادی سپاه

جمعه ۲۶ دی‌ماه؛ اینبار نوبت نیروی هوافضای سپاه است تا قدرت موشکی و پهپادی خود را در امتداد سلسله رزمایش‌های نیروهای مسلح به رخ بکشد.
نهسا در رزمایشی با نام پیامبر اعظم(ص) ۱۵ انبوهی از موشک‌های بالستیک در بردهای مختلف را شلیک می‌کند و در کنار آن یک عملیات ترکیبی توسط پهپادهای خانواده شاهد را هم اجرا می‌کند.
نکته بارز عملیات پهپادی در این رزمایش،‌ استفاده از هوش مصنوعی در هدایت و اجرای عملیات پهپادی است.
در این رزمایش همچنین برای نخستین بار با استفاده از موشک‌های بالستیک دوربرد، اهداف دریایی در اقیانوس هند و از فاصله ۱۸۰۰ کیلومتری مورد اصابت قرار می‌گیرند.

رزمایش نزاجا در جنوب شرق

دی‌ماه هنوز تمام نشده که در آخرین روز از اولین ماه زمستان، رزمایش دیگری اینبار توسط نیروی زمینی ارتش در سواحل مکران در جنوب شرق کشور برگزار می‌شود.
در این رزمایش برای نخستین بار عملیات مشترک هوابرد با تجهیزات مکانیزه هجومی توسط چتربازان تیپ ۵۵ هوابرد نزاجا اجرا می‌شود.
تست موفق ماهواره‌بر ذوالجناح
سیزدهم بهمن‌ماه، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خبر از تست موفقیت‌آمیز ماهواره‌بر سوخت جامد ذوالجناح می‌دهد.

ذوالجناح دارای دو مرحله پیشرانش جامد و یک مرحله با پیشرانش مایع است و توانایی حمل ماهواره تا وزن ۲۲۰ کیلو گرم در مدار ۵۰۰ کیلو متری را دارد؛ از جمله دستاوردهای بارزی که در طول ساخت این ماهواره‌بر حاصل شده ، دستیابی به قوی‌ترین موتور سوخت جامد تولید داخل با توان تولید تراست ۷۵ تن (قابل افزایش به ۱۰۰ تن) است.

با دستیابی به ماهواره‌بری مانند ذوالجناح، ایران قادر خواهد بود تا در فضا منظومه‌های ماهواره‌ای داشته باشد.

تقویت نیروی دریایی سپاه؛ ایستگاه چهارم

بیستم بهمن‌ماه؛ یک مرحله دیگر از توان‌افزایی نیروی دریایی سپاه انجام می‌شود و ۳۴۰ فروند شناور تندرو دیگر به این نیرو ملحق می‌شود.
۳۴۰ فروند شناور تندرو رزمی در ۶ کلاس عاشورا، ذوالفقار، طارق، قادر، ناصر و قایق‌های گشتی که جمع شناورهای تندرو ملحق شده به نیروی دریایی سپاه طی سال ۹۹ را به بیش از ۴۵۰ فروند رساند.
نکته قابل توجهی که فرمانده نیروی دریایی سپاه درباره این شناورهای رزمی گفته این است که بالغ بر ۱۰۰ فروند از این شناورها در شرکت‌های دانش‌بنیان خصوصی تولید شده که از این تعداد هم ۳۵ فروند در یک شرکت دانش‌بنیان کوچک بوده است.

رزمایش نیروی زمینی سپاه در جنوب غرب

بیست و سوم بهمن‌ماه، نیروی زمینی سپاه رزمایش بزرگی را تحت عنوان رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۶ در منطقه جنوب غرب کشور و با محوریت قرارگاه منطقه‌ای کربلا این نیرو برگزار می‌کنند.
اجرای عملیات تهاجم گسترده شبانه، عملیات پهپادی و ارزیابی توان واحد‌های تکاوری، نیروی مخصوص، توپخانه، زرهی و ... در این رزمایش اجرا شد.

رزمایش مشترک ایران، هند و روسیه در اقیانوس هند

بهمن رو به پایان است که این‌بار نیز رزمایشی دیگر در آب‌های دریای عمان و شمال اقیانوس هند برگزار می‌شود؛ منتهی نه رزمایشی داخلی بلکه رزمایش بین‌المللی با مشارکت نیروهای دریایی ایران (سپاه و ارتش)، نیروی دریایی روسیه و نیروی دریایی هند.
نیروی دریایی روسیه یکی از پیشرفته‌ترین ناوهای خود را برای شرکت در این رزمایش فرستاده است و نیروی دریایی هند هم با ناو«میسور» در این رزمایش شرکت می‌کند.
اجرای تمرین امداد و نجات دریایی و آزادسازی کشتی از جمله تمرینات اجرا شده در این رزمایش بود.

رونمایی از کمان ۲۲

بهمن‌ماه، امیر عزیز نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش خبر از رونمایی پهپاد کمان ۲۲ با توان حمل بیش از ۳۰۰ کیلوگرم تسلیحات داد؛ ششم اسفندماه کمان ۲۲ رونمایی شد با یک ویژگی خاص، برد ۳۰۰۰ کیلومتری!
آنگونه که فرمانده نیروی هوایی ارتش گفته، کمان ۲۲ مجهز به محموله‌های رزمی، اپتیکی و جنگالی است؛ موضوعی که در تسلیحات مشاهده شده در روز رونمایی نیز قابل مشاهده است؛ بر اساس آنچه به نمایش در آمده این پهپاد مجهز به بمب‌های هوشمند سری قائم، یک نوع بمب بالدار جدید و بمب هدایت لیزری است. 

خنثی‌سازی هواپیما ربایی توسط سپاه حفاظت هواپیمایی

پنجشنبه چهاردهم اسفندماه، روابط عمومی سپاه حافظت هواپیمایی از خنثی‌سازی توطئه هواپیماربایی توسط این سپاه در پرواز اهواز-مشهد خبر می‌دهد.
عامل این توطئه قصد داشت تا هواپیما را پس از ربایش در فرودگاه یکی از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس به زمین بنشاند که ناکام ماند. 
رونمایی از نسخه جدید سلاح مصاف
هفدهم اسفندماه؛ وزارت دفاع از نسخه جدید سلاح انفرادی مصاف رونمایی می‌کند؛‌ سلاح مصاف با کالیبر 51×7.62 میلی‌متری، سلاحی انفرادی است که پیش‌تر نسخه کالیبر 45 5.56x آن رونمایی شده بود. این سلاح دارای سه وضعیت ضامن، تک تیر و رگبار است و بر روی آن، ریل پیکاتینی استاندارد تعبیه شده است که امکان نصب تجهیزات جانبی مانند دوربین، رد دات، نارنجک انداز، دوپایه و ... را فراهم می‌کند.
برد موثر مصاف با دوربین دید در روز ۸۰۰ متر و با دوربین حرارتی ۶۰۰ متر است و تمامی مراحل طراحی، ساخت و تولید آن به دست متخصصان داخلی در سازمان صنایع دفاع انجام شده است و در آینده تحویل نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.

تقویت نیروی دریایی سپاه؛ ایستگاه پنجم، باز هم شهر موشکی

اسفند رو به پایان است؛ شاید این تصور وجود داشته باشد که نیروهای مسلح هم به پیشواز تعطیلات نوروزی می‌روند؛ اما اینگونه نیست.
بیست و پنجم اسفندماه، نیروی دریایی سپاه در کنار الحاق تجهیزات موشکی و جنگالی، بار دیگر از یکی دیگر از شهرهای موشکی خود اینبار با انبوهی از موشک‌های کروز دریایی و بالستیک رونمایی می‌کند.
دریادار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه در حاشیه این مراسم و با اشاره به الحاق تجهیزات جنگ الکترونیک به این نیرو، می‌گوید: امروز با ورود تجهیزات جدید جنگ الکترونیک ما قادر خواهیم بود حتی سیگنال‌های خاموش و ارتباطات داخلی دشمن را هم رصد کنیم.



پایان دفتر ۹۹ با شلیک توپ‌های ارتش

نهایتا دفتر سال ۱۳۹۹ شمسی با شلیک توپ‌های ارتش در لحظه تحویل سال از لشگر ۲۳ نیروی زمینی و در میدان آزادی تهران بسته می‌شود.
سنتی دیرینه که احیای آن را به فال نیک می‌گیریم به امید آنکه در سال‌های آینده نیز شاهد این حرکت باشیم.

فیلم بدرقه ترامپ در زمستان داغ


 

فیلم بدرقه ترامپ در زمستان داغ

فیلم بدرقه ترامپ در زمستان داغ

فیلم بدرقه ترامپ در زمستان داغ

فیلم بدرقه ترامپ در زمستان داغ

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 672667 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟