رئیس‌جمهور فرانسه: دنبال کنترل برنامه موشکی ایران هستیم

به گزارش رکنا، «رووین ریولین»، رئیس رژیم صهیونیستی از چند روز پیش برای رایزنی درباره آنچه «تهدید فزاینده برنامه هسته‌ای ایران» خوانده شده سفرش را به پایتخت کشورهای آلمان، فرانسه و اتریش آغاز کرده است.

ماکرون در یک کنفرانس خبری در کاخ الیزه با حضور ریولین گفت فرانسه خواستار احیای مذاکرات هسته‌ای است. وی همچنین خواستار بازرسی از تأسیسات هسته‌ای ایران و رسیدگی به برنامه موشکی ایران شد.

رئیس‌جمهور فرانسه گفت: «ایران باید از وخیم‌تر کردن وضعیت [گفت‌وگوهای] هسته‌ای با انباشته کردن موارد نقض توافق وین خودداری کند. ایران باید اقدامات مورد انتظار را انجام دهد و به گونه‌ای مسئولانه رفتار کند.»

ماکرون گفت پاریس، همکاری‌ها جهت احیای روند قابل اعتماد برای پایان دادن به این بحران را ادامه خواهد داد. وی در ادامه گفت: «این به معنی بازگشت به نظارت‌ها بر برنامه هسته‌ای و گنجاندن کنترل بر فعالیت‌ موشک‌های بالیستیک ایران [در توافق جدید] خواهد بود-چنانکه که از سال ۲۰۱۷ خواستار آن شده‌ایم.»

دولت فرانسه در سال ۲۰۱۷ هنگام تلاش برای جلوگیری از خروج آمریکا از برجام پیشنهاد «توافق مکمل برجام» را به طرف‌های اروپایی پیشنهاد کرده بود که خواستار رسیدن به توافقات جدید با ایران در زمینه‌های موشکی و منطقه‌ای بود.

اظهارات ماکرون در کاخ الیزه در حضور رئیس رژیم صهیونیستی مطرح شد که در تلاش است فشارها بر ایران به دلیل برنامه هسته‌ای حفظ شوند.

روزنامه تایمز اسرائیل در گزارشی چند روز پیش نوشته بود یکی از دیگر اهداف سفر ریولین رایزنی درباره تصمیم دیوان بین‌المللی کیفری جهت رسیدگی به وقوع جرائم جنگی در اراضی فلسطین است.

دفتر ریولین اعلام کرده که به دعوت روسای جمهور سه کشور یادشده به این کشورها سفر خواهد کرد. او را در این سفر «آویو کوهاوی»، رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی همراهی خواهد کرد.

در این بیانیه آمده در این سفر درباره «تشدید» تهدید برنامه هسته‌ای ایران، تصمیم دیوان بین‌المللی کیفری و خطر حزب‌الله بحث و تبادل نظر خواهد شد.

این سفر سه روزه در شرایطی انجام می‌شود که رژیم صهیونیستی در تلاش است «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا را به ادامه سیاست موسوم به «فشار حداکثری» که بعد از خروج آمریکا از برجام در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» آغاز شد ترغیب کند.

آلمان و فرانسه در کنار انگلیس طرف‌های اروپایی توافق هسته‌ای با ایران هستند. رژیم صهیونیستی از رویکرد سه کشور اروپایی که ادعا می‌کنند خواستار حفظ برجام هستند انتقاد کرده است.

جمهوری اسلامی ایران همواره ادعاهای اثبات‌نشده رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی از جمله آمریکا را درباره تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای قویاً رد کرده است.

این ادعاها در حالی مطرح می‌شوند که رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در منطقه غرب آسیا است و با حمایت کشورهای غربی از پیوستن به معاهده‌های بین‌المللی برای نظارت بر برنامه تسلیحات هسته‌‌ای خود خودداری کرده است.

در مقابل، ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

دولت «جو بایدن» گفته قصد دارد آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام که «دونالد ترامپ» اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از آن خارج شد بازگرداند.

دولت بایدن تا به امروز گفته تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران بعد از خروج آمریکا از برجام را مگر در صورت اجرای کامل این توافق از سوی ایران رفع نخواهد کرد.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 671718 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟