بیش از 32 هزار نفر در شوراهای حل اختلاف فعالیت دارند

غلامرضا مهدوی در گفت وگوی با برنامه «آوای قانون» رادیو گفت‌وگو که با موضوع "نقش شورای حل اختلاف در ترویج صلح و سازش و کاهش ورودی پرونده‌ها در نهادهای قضایی" انجام شد، شورای حل اختلاف را منبعث از شرع مقدس اسلام عنوان کرد و گفت: آیات و روایات متعددی در خصوص اصلاح ذات البین وجود دارد و در روایات مختلف نیز آشتی دادن و اصلاح بین مردم از روزه مستحبی چندین سال ارزش و اهمیت بیشتری دارد.

به گزارش رکنا، وی با یادآوری اینکه شوراهای حل اختلاف در زمان مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی در سال ۱۳۸۱ تأسیس شدند، اظهار کرد: قریب به دو دهه از تأسیس این نهاد با فلسفه ایجاد صلح و سازش می‌گذرد.

رئیس شوراهای حل اختلاف استان، شوراها را یک نهاد مردمی عنوان کرد و افزود: بر اساس قانون کسانی که در شوراهای حل اختلاف مشغول به کار می‌باشند، اعضای افتخاری هستند و در حال حاضر بیش از ۳۲ هزار نفر در این نهاد ذاتا مردمی فعالیت دارند.

مهدوی در رابطه با صلاحیت شوراهای حل اختلافات در رسیدگی به پرونده‌ها بیان کرد: یک صلاحیت، درباره «رای» است. در ماده ۹ قانون شورا سلسله صلاحیت‌های قضایی برای رسیدگی به شوراهای حل اختلاف در نظر گرفته و احصاء شده است و بنابراین مانند محاکم قضایی به پرونده‌ها رسیدگی و رای صادر می‌کنند. البته لایحه جدیدی در دست بررسی است که این امر از شورا گرفته شود، اما هنوز نهایی نشده است.

وی با ذکر مثالی در این خصوص گفت: در شوراهای حل اختلاف قاضی شورا با مشورت اعضا تا مبلغ ۲۰ میلیون تومان اموال منقول را رسیدگی و حکم صادر می‌کند. دعاوی مربوط به تخلیه، تأمین دلیل و دعاوی سه گانه خانواده یعنی جهیزیه، نفقه و مهریه تا حد نصاب ۲۰ میلیون تومان و مجازات درجه هشت نیز در شوراهای حل اختلاف رسیدگی می‌شوند که مجازات در نظر گرفته شده تا حد جزای نقدی تا یک میلیون تومان است.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری و رئیس شوراهای حل اختلاف استان از صلاحیت سازشی به عنوان دومین و در عین حال مهمترین وظیفه این نهاد یاد کرد و گفت: این وظیفه در ماده هشت قانون شورا تعیین شده است؛ در طی این ماده مقرر شده است طرفین می‌توانند با رضایت تمام دعاوی امور مدنی را در شوراهای حل اختلاف با صلح و سازش مختومه کنند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 671617 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟