کواکبیان: آمدن قالیباف جای بحث دارد که باید شورای نگهبان بیشتر بررسی کند

دبیرکل حزب مردمسالاری عنوان کرد: من اعلام کاندیداتوری نکرده‌ام؛ ما کنگره نوزدهم حزب مردم‌سالاری را داشتیم و بعد از دو سه ساعت بحث و گفت‌وگو به اتفاق آرا اعلام شد، فلانی نامزد حزب مردم‌سالاری در انتخابات 1400 خواهد بود؛ وقتی گفته شد نمی‌توانستیم در برابر خواست اعضا کاری کنیم و گفتیم چشم.

«مصطفی کواکبیان»، نماینده سابق مجلس و دبیرکل حزب مردمسالاری، از جمله افرادی است که برای انتخابات ۱۴۰۰ اعلام کاندیداتوری کرده و به لیست گمانه زنی‌های رئیس‌جمهوری قرن جدید اضافه شده است، البته در کنار کواکبیان افراد دیگری با وزن کشی‌های متفاوتی در جریان اصلاحات قرار دارند که باید منتظر عملکرد انتخاباتی آنها باشیم.

برای انتخابات ۱۴۰۰ اعلام نامزدی کرده‌اید چگونه وارد صحنه می‌شوید. مستقل یا با نهاد اجماع ساز معرفی خواهید شد؟

من اعلام کاندیداتوری نکرده‌ام؛ ما کنگره نوزدهم حزب مردم‌سالاری را داشتیم و بعد از دو سه ساعت بحث و گفت‌وگو به اتفاق آرا اعلام شد، فلانی نامزد حزب مردم‌سالاری در انتخابات ۱۴۰۰ خواهد بود. وقتی گفته شد نمی‌توانستیم در برابر خواست اعضا کاری کنیم و گفتیم چشم در عین حال در مورد نهاد اجماع ساز بعد از بحث ثبت نام و تایید صلاحیت اعلام خواهد شد که با هماهنگی با اصلاح‌طلبان ورود می‌کنیم یا به طور مستقل شرکت می‌کنیم. در حزب مطرح شد با تایید این مراحل حتما باید با اصلاح‌طلبان هماهنگی شود.

فکر می‌کنید تایید صلاحیت می‌شوید؟

من تصور نمی‌کنم با توجه به شرایط قانونی و اصل ۱۱۵ قانون اساسی و قوانین مربوط به انتخابات ریاست جمهوری مشکلی وجود داشته باشد. ما براساس قانون اساسی فکر می‌کنیم واجد شرایط هستیم ولی تشخیص با اعضای شورای نگهبان است و امیدواریم بین خود و خدای خود قضاوت و داوری داشته باشند و حتما تصمیمی که می‌گیرند براساس رضای خدا باشد من همین را می‌خواهم و نه التماس می‌کنم و نه می‌خواهیم به هر طریقی شده چنگی به قدرت بیندازیم. ولی می‌گوییم که اعضای شورای نگهبان حتما در داوری خود وجدان الهی را مدنظر داشته باشند همه ما نزد خداوند پاسخگو خواهیم بود. لذا توکل ما به خداست و این یکی از موارد بی‌عدالتی است که بین ما و جریانی که مطمئن است حتما تایید می‌شود و از امروز به استان گردی پرداخته می‌شود. شما از ما تازه می‌پرسید تایید می‌شوید یا نه؟ و این به نظر می‌رسد در رقابت انتخاباتی کمی غیرعادلانه باشد. قطعا اگر ضوابطی داشتند که مشخص می‌کرد معیار رجل سیاسی و مذهبی چیست و معیار امانت دار بودن و مدیر و مدبر بودن چیست؟ شما هم امروز این سوال را نمی‌پرسیدید و هم اگر من این معیارها را نداشتم حتما بی‌جهت ثبت نام نمی‌کردم. ولی متاسفانه ما در ۴۲ سال گذشته هنوز این بحث را قانونمند نکرده‌ایم.

فکر می‌کنید آمدن ظریف می‌تواند باعث شود مردم در انتخابات شرکت کنند؟

این دو جانبه است و هم مردم می‌توانند با شرکت خود باعث شوند امسال ماها و دکتر ظریف وارد عرصه شویم و هم شخصیتی چون آقای ظریف می‌تواند، موجب حضور مردم شود. ولی من تا به حال چنین چیزی را استنباط نکرده‌ام و متوجه نشده‌ام که یخ مردم باز شده و منتظر ۲۸ خرداد هستند که پای صندوق‌ها بروند. تیپ‌هایی که تکلیفی رای می‌دهند و به خاطر حفظ نظام و دستور رهبری می‌آیند شرکت خواهند کرد ولی یک سری با ملاحظاتی شرکت می‌کنند. ۳۰ درصدی هست که اگر ببینند که فردی را دارند به او رای می‌دهند و اگر نه نمی‌آیند. از میزان ۴۵ درصد به بالا شانس ما اصلاح‌طلبان مطرح می‌شود و آن هم باید به ۶۰ تا ۶۵ درصد برسد. ماها به نسبت احزابمان ۲۰ تا ۲۵ درصد رای داریم اما وقتی از ۶۵ درصد به بالا شرکت کردند به صفت احزاب ما نیست و به صفت موجی است که در جامعه به راه افتاده و قشر خاکستری جامعه هستند. آنها وقتی وارد انتخابات می‌شوند به اصولگرایان رای نمی‌دهند و رای آنها به سبد اصلاح‌طلبان واریز می‌شود از این جهت امروز چیزی معلوم نیست.

آیا اجماع درباره قالیباف صورت می‌گیرد؟

قالیباف بر خلاف آقای رئیسی شخصا بسیار مشتاق است و این اشتیاق کمی کار دست او می‌دهد. او هم اخیرا گفته بود که اگر آقای رئیسی بیاید کمکش می‌کنم و نمی‌خواهم با او رقابت کنم. البته آمدن قالیباف جای بحث دارد ایشان مسائلی دارد و باید شورای نگهبان بیشتر بررسی کند. من بارها در مجلس این را گفتم و گفتند ایشان هیچ محکومیت قضایی ندارد و من گفتم شما یکبار خواستید ببینید که آیا او باید محکوم بشود یا نه؟! حداقل سه بار در مجلس دهم برای املاک نجومی تقاضای تحقیق و تفحص کردم ولی یکبار هم به آن پرداخته نشد یا در مورد قائم مقام ایشان عیسی شریفی نیز به همین صورت بود! مسائل مختلف و زیادی وجود داشت اختلاف بدهی شهرداری در زمانی که ایشان بود با زمانی که آقای حناچی اعلام کرد، رقم‌های عجیب و غریبی نشان داد. کسی باید این ارقام را بررسی کند! مسئولان دستگاه قضا راست می‌گویند که قالیباف هیچ وقت هیچ محکومیتی نداشته است. ولی من با عنوان روزنامه‌نگار و مطبوعاتی حداقل ۲۷ بار به دادگاه رفته‌ام الحمدالله در همه موارد تبرئه شدم ولی خواسته شدم و رفتم و مورد سوال قرار گرفتم و جواب دادم و تبرئه شدم. اما ایشان یکبار هم به دادگاه تشریف فرما نشده‌اند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 670510 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟