چهار انتخابات با چهار قانون برگزار می‌کنیم / سفر به شهرهای قرمز و نارنجی محدودیت دارد

به گزارش رکنا، وزیر کشور با حضور در برنامه نگاه یک با بیان اینکه سال ۹۹ سال بسیار خاصی برای کشور و به ویژه برای وزارت کشور بود گفت: سال ۹۸ مجموعه‌ای از شرایط اتفاق افتاد که شروع سال با سیل و ادامه آن با ساخت و ساز‌های بعد از سیل بود و در عین حال فشار‌های تحریمی آمریکا نیز که از سال ۹۷ با خارج شدن از برجام علیه کشور ما شروع شده بود، در این سال تشدید شد.

وی ادامه داد: در ادامه سال با حوادث بهمن ماه ۹۸ مواجه شدیم و سپس انتخابات مجلس شورای اسلامی را داشتیم که فضای سیاسی و اجتماعی بسیار قوی ایجاد کرد و بعضا نقد‌ها و گفتگو‌ها هم پی آن افزایش یافت.

وزیر کشور با اشاره به تشدید تحریم‌ها و تهدید‌های آمریکا در سال ۹۹ اظهار داشت: سال ۹۹ سال انتخابات آمریکا بود و ترامپ می‌خواست امتیازی از ایران بگیرد یا اقدامی انجام دهد تا به دنیا نشان دهد که فشارها، تحریم‌ها و تهدید‌های او اثر کرده است.

رحمانی فضلی یادآور شد: آن‌ها در سال ۹۷ اعلام کردند که جمهوری اسلامی ایران، ۴۰ سالگی خود را نخواهد دید و آن‌ها می‌خواستند حتما در سال ۹۹ اتفاقی در کشورمان بیفتد که با توجه به فضای سال ۹۸، ما هم نگران بودیم.

وی اضافه کرد: موضوع دیگری هم اسفند ماه روی داد که نگرانی ما را خیلی بیشتر کرد و آن آمدن ویروس ناخوانده و بیماری کرونا بود که مجموعه این فضا‌ها به افزایش نارضایتی بسیار شدید و فشرده در افکار عمومی منجر شد.

دغدغه وزارت کشور در سال ۹۹

وزیر کشور با تاکید بر اینکه مردم در سال ۹۹ با سختی‌های بسیار زیادی مواجه شدند گفت: ما هر سال در وزارت کشور سال پیش رو را برآورد می‌کنیم که بر اساس این برآورد، امسال نگران کنترل و مدیریت امنیت کشور و بحث مقابله با بیماری کرونا و فضا‌های اقتصادی ناشی از آن بودیم که در این فضا بیش از یک میلیون نفر شغل شان را از دست دادند و تقاضا در بازار کاهش یافت.

رحمانی فضلی عنوان کرد: در حوزه سیاسی، با توجه به مقاومت و استقامت مردم و فشاری که به افکار عمومی آمریکا وارد شد از جهت اینکه حزب حاکم آمریکا و ترامپ، نتوانست برگ برنده‌ای گیر بیاورد در تعاملات سیاسی داخل خود و همچنین انتخابات شکست خورد.

وی ادامه داد: شکست ترامپ برای مردم ما دفع یک شر و خوشحال کننده بود، چون فردی که ضوابط و قوانین و مقررات بین المللی را رعایت نمی‌کند و به تعهدات خود پشت می‌کند، غیر قابل پیش بینی است.

وزیر کشور در ادامه اظهاراتش به بحث کرونا اشاره کرد و گفت: در ابتدای پیدایش این بیماری، همه کشور‌ها از جمله ما با کمبود ماسک، ونتیلاتور، تجهیزات و امکانات مواجه شدند، اما توانستیم این فضا را کنترل کنیم.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه در سال ۹۹ توانستیم به طور نسبی، رشد متناسب در حوزه تولید و اقتصاد نسبت به سال پیش داشته باشیم گفت: در حوزه‌های تجارت، واردات و صادرات شاخص‌ها مناسب شد و مردم هم به این سبک زندگی عادت کردند تا الان که رسیدیم به جایی که برای سال ۱۴۰۰ که در آن چهار انتخابات داریم آماده می‌شویم؛ که همه این‌ها را مدیون الطاف الهی، هدایت‌های رهبر معظم انقلاب و تاکید‌ها و پیگیری‌ها و تلاش‌های بسیار زیاد رئیس جمهور میدانیم، اما در ورای همه این‌ها مردم هستند که مشکلات را تحمل، مقاومت و استقامت می‌کنند و به همه ما روحیه می‌دهند.

وی اضافه کرد: امیدواریم لایق این مردم باشیم و بتوانیم نیاز‌های آن‌ها را برآورده کنیم و فضای مناسبی را برای زیست و از نظر امنیتی و سیاسی ایجاد کنیم.

فرمانده قرارگاه عملیاتی مقابله با بیماری کرونا درباره آخرین وضعیت کشور از نظر مقابله با بیماری کرونا گفت: بر اساس گزارش وزارت بهداشت از آبان ماه که با پیک سوم کرونا در کشور مواجه بودیم، در آن زمان رهبر معظم انقلاب فضای جدیدی را در مقابله با کرونا ایجاد کردند و به خوبی ضعف‌ها و قوت‌ها را دیده و شناسایی کرده بودند و دستور العمل جدیدی را با موضوع ایجاد قرارگاه دستور دادند تا انجام شود.

وی ادامه داد: از تاریخ تشکیل این قرارگاه، وظیفه آن است که بتواند هماهنگی ها، پشتیبانی‌ها و حمایت‌های لازم را از کارکنان و جهادگران حوزه سلامت به عمل آورد و برای مردم اطمینان مناسبی ایجاد کند.

رحمانی فضلی یادآور شد: در روزی که قرارگاه تشکیل شد تقریبا بیش از ۴۸۰ فوتی در روز داشتیم که پس از تشکیل قرارگاه در ۶ آبان، از آذر روند نزولی بستری‌ها و فوتی‌ها ناشی از کرونا را در کشور داشتیم و تامین تجهیزات، نیروی انسانی لازم و منابع انجام شد به گونه‌ای که اکنون به جایی رسیدیم که ماسک صادر می‌کنیم و قدرت صادرات دستگاه ونتیلاتور هم داریم و از ۴۸۰ فوتی در روز به ۶۰، ۷۰ فوتی رسیدیم.

وزیر کشور خاطر نشان کرد: تعرفه‌ها آماده و هیئت‌های اجرایی سراسر کشور انتخاب و آموزش‌ها داده شده است و همچنین هماهنگی‌های لازم با شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی نیز صورت گرفته است.

وی با اشاره به مشارکت ۴۲ درصدی مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون محدودیت‌های کرونایی شدت گرفته، مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شده اند و مساجد هم فعالیت کمی دارند و مردم نیز نگران مبتلا شدن به این بیماری هستند بنابراین برای مشارکت پر شور مردم در انتخابات آینده دغدغه داریم، البته همه ما باید زمینه‌ها و مقدمات حضور پر شور مردم در انتخابات را فراهم کنیم و تلاش ما هم این است کت این فضا ایجاد شود.

رحمانی فضلی با بیان اینکه تا کنون آرایش سیاسی جریان‌ها در حوزه انتخابات ریاست جمهوری مشخص نشده و نمی‌دانیم چه کسی می‌خواهد داوطلب شود عنوان کرد: صدا و سیما، رسانه ها، وزارت کشور، شورای نگهبان، احزاب باید برای حضور پر شور مردم در انتخابات پیش رو تلاش کنند چراکه زمان زیادی نداریم.

وی با بیان اینکه سفر داوطلبان احتمالی انتخابات ریاست جمهوری تبلیغات رسمی نیست بلکه به مشارکت مردم در انتخابات کمک می‌کند گفت: اشکال آن را شورای نگهبان باید مشخص کند و آنچه که بر عهده وزارت کشور است برگزاری انتخابات سالم و ایجاد فضای امن و قانونی است که طراحی‌های لازم در این زمینه انجام شده است.

تدابیر وزارت کشور برای انتخابات

وزیر کشور در رابطه با تدابیر وزارت کشور برای انتخابات پیش رو نیز اظهار داشت: در جهت جلوگیری از تراکم جمعیت ۸ تا ۱۰ هزار شعبه انتخابات را افزایش خواهیم داد ضمن آنکه در صورت موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا ، زمان رای گیری نیز تا دو ساعت اضافه خواهد شد.

رحمانی فضلی تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود ظرفیت صندوق‌ها هزار رای است به این معنی نیست که بیش از هزار رای اخذ نمی‌شود بلکه این عدد میانگین است و پیش بینی‌ها برای اخذ دو تا دوهزار وپانصد رای نیز انجام شده است.

وی تاکید کرد: در ۸ سال گذشته یک مورد کمبود تعرفه در انتخابات وجود نداشته است.

وزیر کشور در مورد فرآیند الکترونیکی انتخابات هم گفت: ۲۵ فرآیند الکترونیکی در انتخابات داریم که ۲۴ فرآیند در همه انتخابات الکترونیکی انجام می‌شود و مهمترین آن تشخیص هویت است، اما مرحله اخذ و شمارش همچنان دستی انجام می‌شود که در این دوره در انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا در هفت، هشت مرکز استان اخذ و شمارش آرا الکترونیکی انجام خواهد شد.

پروتکل انتخابات در حال تدوین است

وی با بیان اینکه با توجه به شیوع بیماری کرونا برای ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری که همه باید در وزات کشور نام نویسی کنند دغدغه داریم گفت: برنامه ریزی کردیم حضور خبرنگاران و رسانه‌ها و مصاحبه با داوطلبان را در این مکان محدود کنیم.

رحمانی فضلی اضافه کرد: همچنین اگر شرایط کنونی بیماری کرونا ادامه داشته باشد مجبوریم تجمعات تبلیغاتی نامزد‌های انتخاباتی را هم محدود کنیم، البته پروتکل انتخابات در حال تدوین است که پس از ایام عید آن را در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب خواهیم کرد.

۹۹ درصد مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا اجرایی شده است

فرمانده قرارگاه عملیاتی مقابله با بیماری کرونا اظهار داشت: ستاد ملی مقابله با کرونا امروز شصتمین جلسه خود را برگزار کرد و بیش از ۴۸۰ مصوبه داشته که ۹۹ درصد آن اجرایی شده و یک درصد باقیمانده نیز در حال اجراست.

چهار شهر استان خوزستان از حالت قرمز خارج شدند

وی با بیان اینکه روند نزولی کاهش فوتی‌های ناشی از کرونا هنوز هم با یک ثبات رو به نزول ادامه دارد اظهار داشت: این روند تا حادثه خوزستان که از یک ماه قبل شروع شده برقرار بود که بر اساس گزارش‌ها هم اکنون چهار شهر استان خوزستان از حالت قرمز خارج شدند و بیماری کرونا در این استان در حال کاهش است.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه افزایش تعداد مبتلایان به بیماری کرونا ناشی از افزایش تست‌ها است ادامه داد: فقط در استان خوزستان روزانه از ۲۱ هزار نفر تست کرونا می‌گیریم و در کل کشور نیز روزانه از بیش از صد هزار نفر تست کرونا گرفته می‌شود.

وزیر کشور در مورد واکسن کرونا هم اذعان داشت: در داخل کشور فاز‌های آزمایشی تولید واکسن با همکاری بنیاد برکت و وزارت بهداشت در حال انجام است و قول دادند تا اواخر خرداد به صورت انبوه در بازار عرضه شود، واکسن رازی و پاستور هم اینگونه است و با برخی کشور‌ها هم در تولید واکسن مشارکت داریم.

در اردیبهشت با حجم قابل قبولی از واکسن مواجه خواهیم بود

وی با بیان اینکه از اردیبهشت به بعد با حجم قابل قبولی از واکسن مواجه خواهیم بود اظهار داشت: منتظر نماندیم تا واکسن داخل کشور تولید شود بلکه برای گروه‌های پر خطر، از چند کشور واردات واکسن در حال انجام است و چهار و نیم میلیون دز واکسن هم از کواکس خریداری شده و تا عید می‌توانیم گروه‌های پر خطر از جمله کادر درمان و افراد بالای ۶۰ سال را در حد قابل قبول واکسینه کنیم.

فرمانده قرارگاه عملیاتی مقابله با بیماری کرونا تصریح کرد: بیش از ۶۰ تا ۶۴ درصد فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا در سنین بالای ۶۵ سال هستند بنابراین زمانی که این افراد را واکسینه کنیم به طور طبیعی ۶۰ تا ۶۴ درصد از فوتی‌ها کاهش می‌یابد.

اسامی شهر‌های قرمز و نارنجی روز یکشنبه اعلام می‌شود

رحمانی فضلی در مورد محدودیت‌های سفر در ایام نوروز نیز عنوان کرد: بر اساس مصوبه ستاد به جز شهر‌های قرمز و نارنجی مسافرت به بقیه شهر‌ها البته با دستورالعمل‌های بهداشتی بسیار شدید آزاد است که اسامی این شهر‌ها هم روز یکشنبه اعلام خواهد شد.

فراهانی, [۱۴.۰۳.۲۱، ۰۸:۴۳]وزیر کشور در بخش دیگری از این گفتگو در رابطه با موضوع کمبود کالا‌ها نیز بیان داشت: در برخی کالا‌ها کمبود وجود دارد؛ ظرفیت اسمی و رسمی تولید مرغ و تخم مرغ به اندازه کافی داریم و ظرفیت صادرات هم وجود دارد، اما در مقطعی با کمبود مواجه می‌شویم که در برخی موارد کمبود نهاده‌ها موجب کاهش تولید می‌شود.

وی تصریح کرد: تولید و توزیع متولی دارد و باید این موارد را پیش بینی و برای آن چاره اندیشی کرد و امیدواریم با مجموعه اقداماتی که انجام شده دستگاه هاب مربوطه این مشکل را حل کنند.

رحمانی فضلی اضافه کرد: از دی ماه گذشته نیز مکاتباتی با استانداران و فرمانداران مناطق مرزی برای تامین کالا‌های اساسی انجام داده ایم که اخیرا در دولت نیز تصمیمات خوبی در این باره گرفته شده که روز یکشنبه به ما اعلام کردند و ما نیز همان روز با استانداران و سازمان‌های جهاد کشاورزی، صمت، نیروی انتظامی و قوه قضائیه در مناطق مرزی جلسه گذاشتیم که چهارشنبه ابلاغ کردیم که واردات کالا‌های اساسی و ضروری مردم بدون منشاء ارزی و ثبت سفارش، از بازارچه‌های مرزی و کشور‌های همسایه با سهولت و با سرعت وارد کشور شود.

وزیر کشور ادامه داد: اعلام می‌کنیم که همه کسانی که توان واردات کالا‌های اساسی و ضروری را دارند می‌توانند به آسانی این کار را انجام دهند و دستورالعمل‌ها نیز به مناطق مرزی در این زمینه داده شده است.

تا کنون آرایش سیاسی جریان‌ها در حوزه انتخابات ریاست جمهوری مشخص نشده است

رحمانی فضلی در بخش دیگری از اظهاراتش انتخابات را از برکات الهی و نشان دهنده استقلال، هویت و حاکمیت اراده مردم و مشارکت آنان دانست و گفت: در انتخابات پیش رو، در چهار استان انتخابات میان دوره‌ای خبرگان، در ۶ حوزه انتخابات مجلس شورای اسلامی و در سراسر کشور انتخابات ریاست جمهوری و شورا‌های اسلامی شهر و روستا برگزار می‌شود.

چهار انتخابات با چهار قانون برگزار می‌کنیم

وی با اشاره به اینکه در این دوره چهار انتخابات با چهار قانون برگزار می‌کنیم افزود: نام نویسی داوطلبان شورا‌ها از ۲۰ اسفند آغاز شده و ۱۶ فروردین نیز نام نویسی داوطلبان شورا‌های روستاها، ۸ فروردین میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی، ۱۴ فروردین مجلس خبرگان و ۲۱ ا اردیبهشت نام نویسی داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری آغاز می‌شود.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 670223 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟