انگلیس در مسیر افزایش تعداد کلاهک‌های هسته‌ای

دولت انگلیس قصد دارد تا تعداد کلاهک‌های هسته‌ای را که می‌تواند ذخیره کند افزایش دهد.

به گزارش رکنا، «لوسی فیشر» معاون سردبیر سیاسی روزنامه تلگراف انگلیس در پیامی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «دولت انگلیس تصمیم دارد تا تعداد کلاهک‌های هسته‌ای را که می‌تواند ذخیره کند افزایش دهد.»

بر اساس گفته فیشر، انتظار می‌رود که اعلامیه رسمی افزایش تعداد کلاهک‌های هسته‌ای انگلیس روز سه‌شنبه اعلام شود.

بر اساس گفته فیشر، انگلیس در حال حاضر حدود 180 کلاهک هسته‌ای در زرادخانه خود دارد.

افزایش احتمالی تعداد کلاهک هسته‌ای،‌ اولین اقدام انگلیس برای افزایش این جنگ افزار کشتار جمعی پس از پایان جنگ سرد به شمار می‌آید.

درسال 2015 و در جریان بازبینی راهبردی دفاعی،‌ انگلیس متعهد شد تا مجموع زرادخانه کلاهک هسته‌ای خود را تا اواسط سال 2020 از 180 کلاهک هسته‌ای بیشتر نکند.

«دیوید کولن» مدیر سرویس اطلاعات هسته‌ای به روزنامه گاردین گفت: «در صورتی که این موضوع تایید شود،‌اقدام بسیار تحریک‌آمیزی به شمار می‌آید.»

وی ادامه داد: «انگلیس بارها تکرار کرده که کاهش زرادخانه کلاهک هسته‌ای این کشور مدرکی است که این کشور به تعهدات قانونی خود تحت پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای پایبند است».

کولن اضافه کرد: «اگر آنها دهه‌ها پیشرفت در کاهش کلاهک‌های هسته‌ای را از بین ببرند این اقدام ضربه‌ای به 190 کشور دیگر این پیمان بوده و به عنوان نقض پیمان تکان دهنده به شمار خواهد آمد».

اگر چه هنوز انگیزه انگلیس برای این اقدام مشخص نیست اما گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که این اقدام ممکن است در راستای تلاش انگلیس برای توسعه سرجنگی برای موشک «ترایدنت» باشد.

زرادخانه کلاهک هسته‌ای انگلیس در اواخر دهه 1970 حدود 500 کلاهک بوده اما این تعداد به مرور کاهش یافت. در جریان جنگ سرد، ‌آمریکا نیز ذرادخانه‌ای از کلاهک‌های هسته‌ای در انگلیس ذخیره کرده بود. اگر چه این تسلیحات تحت کنترل آمریکا بود اما توسط پرتابگرهای انگلیس نیز قابل استفاده بود.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 669871 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟