بلینکن: با ایران مذاکره می‌کنیم ولی امتیازی نخواهیم داد

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا بامداد پنجشنبه در اظهارنظری گستاخانه بار دیگر از تهران خواست که ابتدا به توافق هسته‌ای پایبند شود و گفت: «اگر ایران به تعهداتش بازگردد، ما هم همان کار را می‌کنیم».

به گزارش رکنا، نوشته کانال شبکه الجزیره، بلینکن همچنین در اظهارنظری خصمانه، گسترش برجام به دیگر موضوعات را نیز تکرار کرد: «ما از آن (بازگشت به برجام) برای ساختن توافقی طولانی‌تر و قوی‌تر استفاده می‌کنیم».

وی با ابراز تأسف از پاسخ منفی ایران برای حضور در نشست غیررسمی گروه ۵+۱ در اروپا برای بررسی بازگشت به برجام، مدعی شد: «به ‌نظرم، اکنون توپ در زمین ایران است و باید دید که آنها چقدر [برای بازگشت به برجام] جدی هستند». وزیر خارجه آمریکا ضمن اشاره به خروج دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق این کشور از توافق هسته‌ای، افزود: «زمانی که ما از توافق خارج شدیم، ایرانی‌ها هم از آن عقب‌نشینی کردند، اما هدف ما این است که ایران را [به پایبندی] به توافق بازگردانیم». بلینکن در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان به سوال قانونگذاری که پرسید آیا می‌توانید به ما اطمینان دهید که فقط برای دیدار با ایران به این کشور امتیاز نخواهید داد، گفت: «بله می‌توانم».

اصرار بر غارت اموال ملت ایران

به نوشته خبرگزاری یونهاپ، بلینکن همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع اموال بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی پرداخته و با اصرار بر غارت اموال ملت ایران، مدعی شد تا زمانی که ایران به توافق هسته‌ای بازنگردد، این پول‌ها آزاد نمی‌شوند. چندی پیش، اتاق بازرگانی ایران رقم این پول که در دو بانک کره جنوبی نگهداری می‌شوند را ۸ میلیارد و ۵۰۰ هزار دلار اعلام کرده بود. مقام‌های ایران پیشتر گفته‌اند سئول علاوه بر خودداری از آزادسازی این منابع مالی بابت نگهداری آنها پول هم مطالبه کرده است. پیشتر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه سئول یک متحد نزدیک برای طرح‌های تحریمی واشنگتن است، تصریح کرد: «ما در حال انجام مباحثاتی با کره جنوبی هستیم. می‌دانم که وزارت خارجه آنها در این باره بیانیه‌ای صادر و تصریح کرده که اموال بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی فقط بعد از مشورت با ایالات متحده آزاد می‌شوند. کره جنوبی نقش مهمی در اجرای تحریم‌ها دارد، نه فقط علیه ایران بلکه علیه کره شمالی».

آب پاکی روی دستان جریان تحریف

در هفته های گذشته ظریف و دیگر مقامات ارشد دولت صراحتا اعلام کردند که دولت بایدن دقیقا در حال تقلید از ترامپ در اجرای سیاست‌های ضد ایرانی است. ولی با این حال، جریان تحریف با بزک دولت بایدن، مدعی بودند که دولت آمریکا، سیاست های ضدایرانی ترامپ را متوقف کرده است.

حالا تاکید دولت بایدن درخصوص اصرار بر غارت اموال ایران، بار دیگر آب پاکی را روی دستان جریان تحریف ریخت. ظریف ضمن انتقاد از اظهارات وزیر خارجه دولت جو بایدن درباره اموال بلوکه شده ایران در کره جنوبی آمریکا اعلام کرد، این دولت همان سیاست شکست‌خورده‌ ترامپ را دنبال می‌کند. وزیر خارجه ایران در توییتر نوشت:«ایالات متحده ادعا می‌کند که از دیپلماسی حمایت می‌کند و نه از سیاست شکست خورده «فشار حداکثری» اما با این وجود، آنتونی بلینکن وزیر خارجه اش مفتخر است که مانع از انتقال پول‌های خودمان از کره (جنوبی) به کانال سوئیس می‌شود؛ کانالی که فقط برای مواد غذایی و دارویی است. تکرار همان سیاست قدیمی (فشار حداکثری) نتایج جدیدی نخواهد داشت. تنها راه این است: تعهد، اقدام، جلسه».

تاکید ظریف بر بی عملی آمریکا و اروپا

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، چهارشنبه هفته گذشته‌ در حاشیه مراسم کاشت نهال دوستی با عنوان «با هم برای زمین» در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ایران همواره تعهداتش را در برجام انجام داده،‌ گفت: اگر مشکل بی‌اعتمادی است، بی‌اعتمادی ایران به کشورهای غربی است که هیچ‌وقت برجام را به درستی اجرا نکردند. عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه نیز در مصاحبه با خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» با تأکید بر لزوم بازگشت کامل ایالات متحده به تعهدات برجامی گفت: در صورتی که آمریکا به برجام بازگردد و تحریم‌ها (علیه جمهوری اسلامی ایران) را لغو کند، ایران هم بعد از راستی‌آزمایی به تعهدات خود بازمی‌گردد. عراقچی در ادامه تأکید کرد: بازگشت آمریکا به برجام به هیچ نشستی احتیاج ندارد.

بایدن، ادامه دهنده سیاست ترامپ علیه ایران

نشریه آمریکایی نیوزویک در تحلیلی به ریاست‌جمهوری بایدن در عرصه سیاست خارجی پرداخت و نوشت گرچه او منتقد سیاست فشار حداکثری ترامپ علیه ایران بود، اما در عمل همان راه را در پیش گرفته است.

حذف اطلاعات در پایان ماه سوم

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگوی اختصاصی با یورونیوز با بیان اینکه این طور نیست که بگویید یک‌شبه به توافق سال ۲۰۱۵ برمی‌گردیم، گفت: از آن زمان تاکنون اتفاق‌های بسیاری روی داده است.

کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، در گفت‌و‌گو با خبرنگاران ابعاد ضمیمه فنی بیانیه مشترک اخیر ایران و آژانس که سوم اسفند ماه و در پی سفر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس به تهران مورد توافق قرار گرفت را تشریح کرد.

غریب‌آبادی گفت: ایران برای مدت تا سه ماه اجازه خواهد داد تا دوربین‌های نصب‌شده در هشت تاسیسات یا ساختمان به منظور ضبط داده‌ها در محل خود حفظ شده و به کار خود ادامه دهند. دوربین‌های نصب‌شده در راستای فعالیت پادمانی در تأسیسات اظهار شده نیز در محل خود حفظ شده و به کار خود ادامه می‌دهند.

وی افزود: ایران برای مدت تا سه ماه سوابق کامل برخی فعالیت ها مانند کیک زرد، آب سنگین و ماشین ها را حفظ خواهد کرد. غریب آبادی در ادامه تاکید کرد: داده ها و سوابق مزبور در این دوره سه ماهه در صورتی و زمانی به آژانس ارائه می‌شود که ایران تصمیم بگیرد اجرای تعهدات مرتبط هسته ای خود تحت برجام را در همین دوره از سربگیرد که طبیعتا بعد از رفع کامل تحریم‌هاست. در غیر این صورت، تمامی این اطلاعات در پایان ماه سوم حذف و پاک خواهند شد.

جلسه مشورتی دولت بایدن با اسرائیل

مقام‌های ارشد تیم امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و آمریکا نخستین جلسه مشورتی برای هماهنگ‌سازی سیاست‌ها درخصوص ایران و مسائل منطقه‌ای را برگزار کردند.

هدایت نخستین جلسه «کارگروه مشورت‌های راهبردی آمریکا- اسرائیل» را «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی آمریکا و «مئیر بن شابات»، مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی بر عهده داشته‌اند. طبق نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز سالیوان قبل از این جلسه که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد دو مکالمه طولانی با همتای صهیونیست خود داشته است.

این گفت‌وگو یک روز بعد از آن برگزار شد که «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا در نخستین جلسه استماع خود در کنگره در این مقام گفت دولت «جو بایدن» خود را به مشورت با اسرائیل و دیگر متحدان منطقه‌ای درخصوص توافق هسته‌ای برجام متعهد می‌داند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پنجشنبه هفته گذشته تأکید کرد که دولت کشورش جهت ترغیب ایران به حضور در میز مذاکره برای گفت‌وگو درخصوص برجام هیچ «حرکت یا مشوق یکجانبه‌ای» به این کشور پیشنهاد نخواهد کرد.

به چالش کشیدن سیاست دولت بایدن در مجلس نمایندگان

ایلهان عمر، قانونگذار حزب دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا در جلسه‌ای در کمیته امور خارجی این مجلس سیاست دولت فعلی کشورش در قبال توافق هسته‌ای برجام را به چالش کشید. ایلهان عمر از «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا پرسید با توجه به اینکه ایالات متحده، برجام را ترک کرده چرا اصرار دارد نخست ایران به این توافق پایبند شود.

وی خطاب به بلینکن گفت: «به نظر می‌رسد درخصوص مذاکرات ایران، با توجه به اینکه هر دو طرف منتظرند طرف مقابل اولین گام را بردارد نوعی بن‌بست ایجاد شده. حقیقت مبرهن این است که ما طرفی بودیم که از توافق خارج شدیم.»

ایلهان عمر در ادامه از وزیر خارجه آمریکا پرسید: «چرا ما نباید اولین طرفی باشیم که گام نخست را برای پیوستن مجدد به برجام برمی‌داریم؟»

بلینکن در جواب این سئوال گفت: «ما به صراحت گفته‌ایم مسیر دیپلماسی باز است و کاملاً آماده‌ایم درخصوص آن تعامل کنیم.رئیس‌جمهور بارها گفته اگر ایران به پایبندی برگردد، ما هم همین کار را انجام می‌دهیم و بعد تلاش خواهیم کرد روی مسائل دیگری که محل اختلاف است، از جمله طولانی‌تر و قوی‌تر کردن توافق، کار کنیم.»

دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور جدید آمریکا مدعی شده قصد دارد با توسل به دیپلماسی مسیر بازگشت به توافق هسته‌ای برجام را که دولت پیشین این کشور از آن خارج شد هموار کند، با این حال تاکنون هیچ اقدام عملی در این راستا صورت نداده است.

۲۴ قانونگذار آمریکایی از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در نامه‌ای به «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه کشورشان ضمن طرح پاره‌ای انتقادات از برجام، خواستار رسیدن به «توافق جامع» با ایران شدند.

جاش گاتیمر، عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشته این نامه که به ابتکار او تنظیم شده خواستار «محدودیت‌های شدید علیه ایران» است و به امضای ۲۴ قانونگذار از هر دو حزب رسیده است.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی درخواست قانونگذاران آمریکایی از دولت بایدن برای دستیابی به آنچه توافق «جامع» با ایران خوانده‌اند را درخواستی دور از واقعیت توصیف کرد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 669830 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟