درخواست حمدوک برای تفاهم با مصر

نخست وزیر سودان که پنج روز پس از سفر رئیس جمهور مصر به خارطوم دیروز ( پنجشنبه ) وارد قاهره شد، اظهار داشت: ضروری است درباره مسائلی که در روابط سودان و مصر مسکوت گذاسته‌اند، سخن گفت که از جمله آنها می‌توان به پرونده منطقه مورد اختلاف دو کشور یعنی مثلث حلایب و شلاتین اشاره کرد.

به گزارش رکنا، عبدالله حمدوک، در جریان دیدار با کارشناسان و دانشگاهیان مصری تصریح کرد: با به جریان افتادن این پرونده، سودان و مصر می‌توانند درباره مثلث حلایب و شلاتین به توافقی دست پیدا کنند.

به گزارش خبرگزاری رسمی سودان، وی با اشاره به تاریخ مشترک مردمان مصر و سودان گفت: مناسبات خارطوم - قاهره را می‌توان براساس منافع دو ملت پی ریزی کرد.

نخست وزیر سودان برنامه دولتش را در دوره انتقالی، انجام اصلاح اقتصادی، بازنگری در ساختار امنتی سودان و برقراری روابط متوازن با سایر کشورهای جهان عنوان کرد.

مثلث حلایب منطقه‌ مورد مناقشه مصر و سودان است. این منطقه میان دو کشور و دریای سرخ قرار دارد. قاهره و خارطوم از زمان استقلال سودان در سال 1955 بر سرمالکیت حلایب و شلاتین اختلاف دارند. بر اساس قطعنامه استقلال سودان، این کشور با مرزهای اداری‌اش که شامل حلایب است، مستقل شد، اما مصر در سال 1958 این مثلث را به تصرف خود درآورد و سودان در همان سال شکایتی علیه قاهره به شورای امنیت تسلیم کرد. این اقدام خارطوم سبب عقب نشینی نظامیان مصری از حلایب شد اما نیروهای مصری در سال 1995 این مثلث را بار دیگر به اشغال خود در آوردند.

پرونده اختلافات سودان و مصر درباره مالکیت مثلث حلایب چندان فعال نبود، اما تصمیم اخیر اتحادیه آفریقا بار دیگر آتش این اختلافات را شعله ور کرد. این اتحادیه از مالکیت مصر بر حلایب و شلاتین حمایت کرد و این در حالی است که سودان مالکیت این مناطق را 100 درصد سودانی می‌داند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 669633 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟