آژانس در حفظ اسناد محرمانه ایران سهل‌انگاری کرده است / تست کرونای ظریف منفی اعلام شد

سعید خطیب‌زاده امروز( دوشنبه ) در نشست خبری با اصحاب درباره ضرب‌الاجل سوم اسفند براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی افزود: مسائل فنی باید از سازمان انرژی اتمی پرسیده شود ولی اگر طرف مقابل به تعهداتش در آن روز اجرا نکنند، دولت موظف به توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی است.

به گزارش رکنا، سخنگوی وزارت امور خارجه یادآورشد: این اقدام به معنای توقف نظارت‌های فراپادمانی است و به معنی پایان تمامی نظارت‌ها نیست. در واقع ایران عضو پادمان و ان‌پی‌تی است ولی پروتکل‌ الحاقی متوقف می‌شود.

وی با بیان اینکه همکاری با آژانس ادامه می‌یابد، عنوان کرد: تمامی این اقدامات برگشت‌پذیر هستند به شرطی که طرف‌های مقابل به تعهدات خود پایبند باشند.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره اظهارات اخیر وزیر اطلاعات هم گفت: موضع ایران تغییر نکرده و مبتنی بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای است. فتوای رهبری درباره حرمت سلاح‌های کشتار جمعی و هسته‌ای باقی است.

خطیب زاده با اشاره به تحولات سیاست خارجی در یک هفته اخیر گفت: روز دوشنبه ۲۰ بهمن، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن با ظریف، خاجی و عراقچی دیدار کرد. رایزنی‌های خوبی درباره حل بحران یمن انجام شد و امیدواریم این سفر تاثیر مثبتی بر حل این بحران داشته باشد.

وی ادامه داد: روز سه‌شنبه ( هفته گذشته )هم دیدار رئیس‌جمهور با سفرای مقیم در تهران انجام شد. همان روز احضار سفیر بلژیک را داشتیم که مدیرکل وزارت امور خارجه نسبت به رفتار غیرقانونی دادگاه بلژیک اعتراض کرد. در سالگرد پیروزی انقلاب هم تمامی نمایندگی‌های ایران سالگرد این پیروزی را برگزار کردند.

این دیپلمات ارشد کشورها سفر هفته گذشته رییس دستگاه قضا به عراق را جزو سفرهای موفق ارزیابی کرد و افزود: در حوزه پرونده سردار سلیمانی، روابط قضایی و سیاسی و مناسبات کنسولی پیگیری‌هایی انجام شد که می‌تواند به مناسبات دو کشور کمک کند. در روزهای اخیر نماینده ایران هم به سوریه سفر کرد و با بشار اسد دیدار کرد.

آژانس مسئولیت حقوقی و قطعی نسبت به حفظ محرمانه بودن اسناد دارد

خطیب‌زاده درباره نامه اخیر نمایندگی ایران در آژانس تصریح کرد: این اولین نامه ما نیست و ان‌شاالله آخرین نامه ما باشد. درباره همکاری با آژانس نهایت همکاری را داشتیم اما در گذشته شاهد درز اطلاعات بودیم. آژانس مسئولیت حقوقی و قطعی نسبت به حفظ محرمانه بودن اسناد دارد. این اسناد ذاتا محرمانه هستند وگرنه فعالیت‌های ایران شفاف است. متاسفیم سهل‌انگاری‌های جدی رخ داده است. این نامه برای یادآوری مسئولیت‌های آژانس بود.

دولت جدید آمریکا همچنان در مسیر غلط ترامپ حرکت می‌کند

وی درباره توییت روز گذشته وزیر امور خارجه آمریکا درباره برجام مبنی بر دیپلماسی اصولی خاطرنشان کرد: آمریکا متاسفانه همچنان بر رویه غلط دولت قبلی عمل می‌کند. آنچه امروز رخ می‌دهد با قبل از ۲۰ ژانویه تفاوتی نکرده است؛ همان فشار حداکثری و جنایت بر ملت با همان رویکرد ادامه داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: اکنون که با شما صحبت می‌کنم، آمریکا فرقی با دوران ترامپ درخصوص تحریم‌ها نکرده است و این می‌تواند موجب شرم کسانی باشد که کارزار انتخاباتی خود را مبنی بر فاصله گرفتن از ترامپ پایه گذاشته بودند. اگر دیپلماسی اصلاح مسیر غلط باشد ایران مطابق آنچه گفته پاسخ مناسب را به این اصلاح سیاست‌ها خواهد داد.

خطیب‌زاده درباره مواضع اخیر آمریکا درباره یمن و سفر اخیر نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور یمن عنوان کرد: سفر اخیر نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد از قبل برنامه ریزی شده بود که از قضا، به خاطر کرونا یکی دو بار عقب افتاده بود.

وی اضافه کرد: ایران درباره مسائل منطقه‌ای با کشورهای منطقه‌ای رایزنی می‌کند البته سازمان ملل به عنوان تسهیل‌کننده کار جایگاه خاص خود را دارد.

هیچ کارمند کنسولگری ایران در ترکیه بازداشت نشده است

سخنگوی وزارت خارجه با بیان این که هیچ کارمند کنسولگری ایران در ترکیه بازداشت نشده است و نمی تواند چنین اتفاقی بیفتد چرا که خلاف رویه ها است، گفت: یکی از اتباع ایران در هنگام ورود به ترکیه بازداشت شده است و با دولت ترکیه در این زمینه در تماس هستیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه خبرهایی درباره به وجود آمدن گشایش‌هایی در فروش نفت ایران بعد از روی کار آمدن پوتین شنیده می‌شود، اظهار داشت: هیچ اتفاقی درباره بازگشت آمریکا به تعهداتش نیفتاده است اما این به معنای این نیست که دولت جمهوری اسلامی ایران از تمامی مجاری خود برای تامین نیازهای مردم استفاده نکرده باشد. ما همواره در این راستا تلاش کردیم.

تست کرونا ظریف منفی بود

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره کسالت وزیر امور خارجه و عدم حضور وی در کمیسیون امنیت ملی مجلس، اظهار داشت: ایشان مقداری کسالت داشتند، اما بر اساس دو تستی که انجام داده‌اند، خوشبختانه کرونا نبوده و حال ایشان خوب است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص موضع ایران درقبال سلاح هسته‌ای، گفت: موضع جمهوری اسلامی نسبت به موضوع سلاح هسته‌ای تغییر نکرده است. موضع ایران همچنان صلح آمیز بودن فعالیت های هسته‌ای است و این موضع هم تغییری نکرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: فتوای رهبر انقلاب در حرمت استفاده از سلاح کشتار جمعی و سلاح هسته‌ای در جای خودش باقی است.

سفر نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن به تهران

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درخصوص سفر نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن به تهران، گفت: مذاکراتی که بین ایران و آقای گریفیتس اتفاق افتاد و زمان سفر وی از قبل برنامه ریزی شده بود. اتفاقا این سفر یکی دو مرتبه به دلیل کرونا عقب افتاده بود ولی در این زمان انجام شد.

وی گفت: ایران در موضوعات منطقه‌ای با کشورهای منطقه گفتگو می‌کند، البته سازمان ملل بعنوان تسهیل کننده این گفتگوها جایگاه خودش را دارد.

وزارت خارجه هماهنگی زیادی برای سفر قالیباف کرده است

وی در واکنش به اظهارات سخنگوی هیئت رئیسه مجلس مبنی بر اینکه ناهماهنگی وزارت امور خارجه باعث شد که نامه مقام معظم رهبری به رئیس دومای روسیه داده شود، گفت: آنچه شما از قول سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفتید، درست نیست و احتمالا اطلاع دقیقی از موضوع نداشتند و معاون امور بین الملل مجلس موضوع دیگری را مطرح کرد. وزارت امور خارجه تلاش و فعالیت زیادی برای هماهنگی سفر انجام داد.

خطیب زاده تاکید کرد: پیام مقام معظم رهبری به جایی که باید می‌رفت، رفته است و انشاءالله اثرات و برکات خود را خواهد داشت.

حاکمیت و تمامیت ارضی عراق باید به رسمیت شناخته شود

وی در پاسخ به سوالی پیرامون حمله ارتش ترکیه به شمال عراق، اظهار داشت: حاکمیت و تمامیت ارضی عراق باید توسط کشورهای منطقه به رسمیت شناخته شود و احترام میان کشورها حفظ شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: اتفاقات بدی هم در مورد ترکیه رخ داده که محکوم است و منطقه این حد از خشونت را نمی‌تواند تحمل کند.

ایران کاری جز تحقیق و توسعه برای سوخت راکتور تهران انجام نداده است

وی درباره پروژه اورانیوم فلزی، بیان کرد: ایران در حوزه تحقیق و توسعه دانش هسته‌ای این مسئله را در مدنظر قرار داد اما در برجام آن را متوقف کرده بود.

خطیب زاده ادامه داد: سوخت پیشرفته هسته‌ای اکنون در بسیاری از راکتورها استفاده می‌شود و امروز هم جزو ترندهای صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای است و اورانیوم فلزی راه رسیدن به این سوخت پیشرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران کاری جز تحقیق و توسعه برای سوخت راکتور تهران انجام نداده است.

وی اظهار داشت: بهتر است اروپا و آمریکا به تعهداتشان در برجام بازگردند تا جمهوری اسلامی ایران هم به تعهداتش عمل کند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 661696 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟