اردشیر سنایی: آمریکا به دنبال چیدن میز مذاکره با ایران است

اردشیر سنایی درباره تکرار مواضع مقامات دولت بایدن به ویژه وزیر خارجه این دولت مبنی بر این که بازگشت آمریکا به برجام زمانی خواهد بود که ایران ابتدا به تعهداتش عمل کند، گفت: معتقدم آنچه که در روند تحولات سیاسی در بحث مذاکرات هسته ای و برجام از سوی دولت بایدن شاهد هستیم منطبق با برنامه ای که بایدن و تیم سیاست خارجی و امنیت ملی اش مدنظر داشتند پیش می رود، یعنی قصد آنها بازگشت به برجام و رفع تحریم های ایران است اما در کنارش می خواهند از فضایی که علیه ایران در دوره ترامپ با سیاست فشار حداکثری پیش آمده، استفاده لازم را هم ببرند. یعنی در ابتدا برجام را احیا کنند و تحریم را بردارند ولی در کنارش برنامه های دیگری که دنبالش هستند از جمله طرح مسایل موشکی و منطقه ای مرتبط با ایران را هم می‌خواهند دنبال کنند.

به گزارش رکنا، این کارشناس مسایل بین الملل ادامه داد: اینکه در این مسیر از سوی طرف های مختلف برجامی صحبت های دیگر مطرح می شود، پیش شرط هایی است که در روند یک کار دیپلماسی طبیعی است. خواسته های حداکثری از سوی طرف ها مطرح می شود تا آنها به بخشی از خواسته هایشان در نهایت برسند، از این رو معتقدم آنچه در این روند شاهد هستیم امری طبیعی و در مسیر دیپلماسی است. فکر می کنم طرف ها بالاخره به طور مستقیم یا از طریق گروه های دیگری که در برجام هستند یا از طریق واسطه های دیگر به سمت این مسیر پیش می روند، اما اینکه بحث توافق مکمل یا توافقی در داخل برجام بر سر مسایل دیگر چطور پیش می‌رود را باید صبر کنیم ببینیم در چند ماه آینده به چه شکل مسایل پیش می رود.

وی تاکید کرد: در عین حال آمریکا در دوره بایدن مسایل مختلف دارد و به نظر نمی آید ایران و برجام از اولویت های اولیه آنها باشد اما در نهایت این موضوعات در چند ماه آینده تکلیفش مشخص می شود.

این استاد دانشگاه درباره موضع اروپا مبنی بر این که اولویت اول باید بازگشت آمریکا به برجام باشد و در عین حال آمریکا بر موضع خود پافشاری می کند گفت: فکر نمی کنم پافشاری آمریکا بر این مساله به عنوان مانعی در مسیر بازگشت به برجام باشد و در نهایت با مذاکراتی که انجام می شود حالا با مشارکت اروپا و حتی چین و روسیه این مشکل حل می شود. اینکه چه کسی اول باید برگردد، به طور منطقی آمریکا از این توافق خارج شده و انتظار اینکه ایران تعهداتش را اجرا کند تا بعد آمریکا به توافق برگردد یا تازه بعد از بازگشت ایران، این مساله را بررسی کنند، جزو همان مباحثی است که به نظر آمریکا از طرح آن بیشتر دنبال تهیه لوازم مختلف برای چیدن میز مذاکره است تا بعد وارد مذاکرات شود از این رو بعید است این مساله مشکلی را در مسیر احیای مجدد برجام ایجاد کند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 659522 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟