مقتدایی: آمریکا به ایرانیان بدهکار است

عباس مقتدایی در واکنش به اظهار نظرهای اخیر سران برخی از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه درباره برجام با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا گفت: کشورهایی مثل فرانسه و برخی از کشورهای اروپایی دنباله رو آمریکا هستند. واقعیت این است که این کشورها در حوزه سیاست خارجی از خودشان استقلال نداشتند و انگار پذیرفتند که آمریکا پدربزرگ آنهاست و نوعی پدر سالاری در جبهه نظام سلطه وجود دارد. آمریکایی ها فرماندهی می کنند و کشورهایی مثل فرانسه یا رئیس جمهورش از آن فرمان تبعیت می کنند.

به گزارش رکنا، وی افزود: فرانسه در موضعی نیست که بخواهد مبحثی را در حوزه سیاست خارجه ایران به عنوان یک کشور مستقل مطرح کند. ما خودمان تصمیم می گیریم و خودمان تصمیمات مان را ادامه می دهیم. تصمیمات مان را بر اساس منافع ملی مان اتخاذ می کنیم و در پیش می گیریم. این منافع ملی ماست که به ما می گوید چه کاری انجام دهیم و یا انجام ندهیم.

مقتدایی تاکید کرد: کشور ایران با کشورهای دیگری همچون برخی کشورهای حوزه خلیج فارس متفاوت است. ما در عرصه دفاع مستقل هستیم. بومی سازی های متعددی انجام شده و در عرصه های علم و فناوری پیشرفت هایی مبتنی بر توان درونی کشور داشتیم. اگر ما در عرصه هوا فضا، انرژی هسته ای و یا صنایع دفاعی پیشرفته هستیم و می توانیم موشک های نقطه زن و یا پهپادهایی تولید کنیم همه مبتنی بر توان داخلی و بومی سازی و استفاده از نیروی انسانی و امکانات و تجهیزات درونی جمهوری اسلامی است. بنابراین رویکردمان دفاعی بوده و به دنبال حفظ و حراست از کشورهای منطقه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: ما همچنان بر این نکته پافشاری می کنیم که کشورهایی مثل عربستان باید در عرصه امت اسلامی نقش آفرینی کنند نه اینکه وحدت جهان اسلام را آن هم در حد وسیعی همچون در کشور یمن و یا سایر کشورها بر هم زنند. نه تنها نباید آرمان فلسطین را فراموش کنند که بر خلاف آن باید به این آرمان پایبند باشند. همه این پیام ها دائما به آنها داده می شود و امیدواریم به رویکردهای اسلامی و قرآنی که جمهوری اسلامی مدافع و بیان کننده آن است، بازگردند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اظهارات اخیر رئیس جمهور جدید آمریکا گفت: آنچه رئیس جمهور جدید آمریکا و یا سایر مقامات این کشور بیان می کنند این موضوع را نشان می دهد که انگار آنها هنوز خود را به عنوان کسانی نمی دانند که باید مسئولانه جواب دهند. مقامات آمریکا به مسئولیت خود یعنی رعایت مقررات بین المللی عمل کنند. آنها باید مفادی که در برجام نقض کرده اند را عملیاتی کرده و به تعهداتشان جامه عمل بپوشانند. اگر این اتفاق بیفتد تازه آنها می توانند به عنوان یکی از اعضای برجام سخن گویند.

مقتدایی در پایان گفت: با این شرایط حرف هایی که مقامات آمریکایی درباره برجام می زنند هیچ مبنای حقوقی ندارد. آمریکا یکی از کشورهای بد عهد و پیمان شکن است و به ایرانیان و جمهوری اسلامی بدهکار می باشد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 659507 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟