مشاور امنیت ملی کاخ سفید:  در حال رایزنی با کشورهای اروپایی درباره توافق هسته ای هستیم

برجام و توافق هسته ای با ایران از جمله سوالاتی است که مشاور امنیت ملی کاخ سفید از آن سخن گفت.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت که آمریکا در زمان حاضر و به طور فعال با متحدان خود در اتحادیه اروپا به ویژه سه کشور انگلیس ، فرانسه و آلمان درباره برجام در تعامل است.

به گزارش رکنا، سالیوان در نشست خبری و در پاسخ به سوالی در باره علت و پیام حضور «جو بایدن » رئیس جمهوری آمریکا در وزارت خارجه این کشور که قرار است تا ساعاتی دیگر انجام شود، گفت که تاکیدی بر تعهد وی به دیپلماسی است.

وی افزود: در حال حاضر فعالانه با متحدانمان در اتحادیه اروپا به ویژه سه کشور اروپایی عضو گروه 1+5 شامل آلمان، انگلیس، فرانسه درباره برجام در حال تعامل هستیم.

مشاور امنیت ملی بایدن ادامه داد: ما در سطوح مختلف دولت خود با آنها صحبت می‌کنیم، من فکر می‌کنم این رایزنی جبهه واحدی را در مورد استراتژی ما در قبال ایران و دیپلماسی مربوط به توافق هسته‌ای ایجاد می‌کند و من فقط نمی‌خواهم بیش از این صحبت کنم.

سالیوان درباره سیاست دولت بایدن در قبال جنگ یمن، اظهار کرد: رئیس جمهوری قصد دارد که پایان حمایت آمریکا از علمیات‌های تهاجمی به یمن را اعلام کند. این وعده‌ای است که او در کارزار انتخاباتی خود هم مطرح کرد.

وی اضافه کرد: اما ادامه کار او فراتر از این خواهد بود. (بایدن) خواهد گفت که از دیپلماسی برای خاتمه بخشیدن به درگیری در یمن فعالانه‌تر و بیشتر بهره می‌گیرد و دلیل انتخاب نماینده ویژه درباره یمن که امروز معرفی می‌شود هم همین است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته این تصمیم در راستای وعده‌های جو بایدن برای پایان دادن به جنگ چند ساله در یمن است که باعث گسترش فقر، بیکاری و بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی شده است.

منابع خبری همچنین گزارش داده‌اند بایدن قصد دارد «تیموثی لندرکینگ»، از مقام‌های وزارت خارجه دولت «دونالد ترامپ» را به عنوان سفیر جدید آمریکا در یمن معرفی کند.

ائتلافی به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است.

این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است.

کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. بیش از ۷۰ درصد جمعیت یمن نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان میلیون‌ها نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تأمین خواهد شد. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 658250 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟