دست برتر ایران در نفوذ و قدرت منطقه‌ای نسبت به عربستان سعودی

به گزارش رکنا، شبکه الجزیره در گزارشی ویدیویی نوشت: سعودی‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران و احتمال دستیابی این کشور به بمب هسته‌ای ابراز نگرانی کرده‌اند. بنابراین، عربستان سعودی تاسیسات هسته‌ای خود را راه‌اندازی کرده و حتی به خرید تسلیحات هسته‌ای از پاکستان متهم شده است؛ هرچند این دو کشور آن را انکار می‌کنند.

الجزیره در ادامه با اشاره به توافق هسته‌ای که در سال ۲۰۱۵ میان ایران و آمریکا، چین، روسیه، انگلیس، فرانسه و آلمان انجام شد و به موجب آن ایران قرار بود در ازای بهره‌مندی از مزایای اقتصادی، فعالیت هسته‌ای‌اش را محدودتر کند، نوشت: عربستان حتی از این توافق نیز راضی نبوده و آمریکا در دوره ترامپ همین رویکرد را در پیش گرفته و در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای خارج شد. اما رقابت ایران و عربستان بر سر چه موضوعی است؟ «نفوذ و قدرت منطقه‌ای»، ایرانی‌ها به خاطر گستره هم‌پیمانان نظامی خود، دست برتر را در منطقه دارند.

این شبکه همچنین در گزارشش با ادعایی علیه نقش ایران در منطقه، مطرح کرد: عربستان سعودی در حال مبارزه با حوثی‌ها در یمن است، یعنی گروهی که تحت حمایت ایران قرار دارد. در لبنان نیز حزب‌الله با ایران هم‌پیمان است؛ گروه شبه نظامی که با حمایت ایران تاسیس شده و در معادلات سیاسی لبنان نیز تاثیرگذار است. حماس در نوار غزه تحت حمایت ایران است و در سوریه و عراق نیز نیروهایی هستند که تحت حمایت ایران قرار دارند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 655082 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟