تلاش پمپئو برای چانه زنی  دولت بایدن با ایران

مصطفی خوش چشم کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با برنامه «بحث روز» رادیو ایران در واکنش به ادعاهای بی اساس مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در مورد ارتباط ایران با گروه القاعده اظهار داشت: پس از یازدهم سپتامبر سال 2001 که حادثه برج های دوقلو در نیویورک رخ داد قانونی در آمریکا تصویب شد که به رییس جمهور اجازه می داد که در صورتی که تشخیص دهد که کشوری با یک گروه تروریستی مثل القاعده ارتباط دارد نیازی به اجازه کنگره برای شروع جنگ نداشته باشد و از آن زمان به بعد یعنی از دوره جورج بوش تاکنون سیاستمداران آمریکایی برای تهدید سایر کشورها به جنگ از این حربه نخ نما شده استفاده می کنند و اظهارات پمپئو نیز صرفا در راستای تهدید مجدد ایران است.

به گزارش رکنا، وی ادامه داد: ایران در ماجرای موشک باران عین الاسد، انهدام پهپاد گلوبال هاوک آمریکا و توقیف کشتی انگلیسی ثابت کرد که از تهدیدات آمریکایی ها به هیچ عنوان هراسی ندارد. ادعاهای پوچ پمپئو زمینه ساز چانه زنی برای دولت بایدن است تا اگر مذاکره ای صورت گرفت با فشار بر مقامات دولت ایران محاسبات مسئولان ایرانی را بر هم بزنند و به عنوان مثال کاری کنند که دولت از پیگیری و اجرای مصوبه اخیر مجلس درباره غنی سازی 20 درصدی منصرف شود که البته به این هدف خود نخواهند رسید.

تیم سیاست خارجی بایدن نسبت به دار و دسته ترامپ فریبکارتر است

ابوالفضل ظهره وند کارشناس مسائل بین الملل در خصوص تحولات اخیر آمریکا گفت: حمله به ساختمان کنگره اتفاقی بی سابقه در تاریخ آمریکا محسوب می شود که قطعا پس لرزه های زیادی برای جامعه این کشور خواهد داشت. حتی این احتمال وجود دارد که پس لرزه های اتفاقات اخیر در آمریکا به اروپا و چند کشور آسیایی نیز برسد. مخالفان ترامپ از یک سو از اقدامات نسنجیده ترامپ عصبانی هستند و می خواهند او را استیضاح کنند و از سوی دیگر به پیامدهای میان مدت و بلندمدت استیضاح ترامپ می اندیشند.

وی افزود: فراموش نکنیم ترامپ در انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا 74 میلیون رای به دست آورد و حساب توییتر او نیز تا پیش از بسته شدن توسط توییتر 80 میلیون دنبال کننده داشت بنابراین مخالفان ترامپ در تصمیم نهایی خود همه جوانب را در نظر خواهند گرفت.

ظهره وند درباره احتمال بازگشت دولت بایدن به برجام عنوان کرد: تیم سیاست خارجی بایدن نسبت به دار و دسته ترامپ زیرک تر، هوشمندتر و البته فریبکارتر است و ما باید مراقب عملیات روانی تیم بایدن باشیم و طرف ایرانی باید با یک صدای واحد در عرصه سیاست خارجی ظاهر شود. همان طور که سران سه قوه نیز اخیرا اعلام کردند ابتدا باید آمریکایی ها و اروپایی ها نسبت به لغو تحریم ها اقدام کنند و به تعهدات خود در برجام پایبندی نشان دهند تا پس از آن ایران اقدامات خود را آغاز کند.

مردم آمریکا نسبت به رسانه ها بی اعتماد شده اند

علیرضا داوودی کارشناس رسانه با اشاره به عملکرد رسانه های آمریکایی در ماه های اخیر گفت: رسانه های آمریکا در ماه های اخیر سعی کردند بحران سیاسی این کشور را کم اهمیت جلوه دهند، آنها معترضان آمریکایی را اراذل و اوباش،آشوبگر و تروریست خواندند و این در حالی است که اگر یک دهم این اعتراضات در کشورهایی همچون ایران،ونزوئلا، کوبا،چین و روسیه شکل می گرفت سیاست این رسانه ها کاملا متفاوت می شد و اعتراض در این کشورها حتی اگر با فتنه و آشوب همراه شود از نظر آنها حرکتی قابل قبول و درست است.

وی در پایان گفت: رفتار دوگانه رسانه های رسمی آمریکایی در قبال اتفاقات و تحولات هفته ها و ماه های اخیر در آمریکا و اتفاقاتی که در سایر کشورها رخ می دهد باعث کاهش اعتبار این رسانه ها در بین مردم شده و با این روند اعتماد مردم آمریکا نسبت به صداقت رسانه های این کشور روز به روز کمتر می شود.

صرف بازگشت آمریکا به برجام کافی نیست

امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل بین الملل در مورد حمله به کنگره آمریکا و ادامه اعتراضات در این کشور گفت: اتفاقی که در روز چهارشنبه هفته گذشته یعنی روز ششم ژانویه در کنگره آمریکا رخ داد برگرفته از سال ها نارضایتی مردم و جدال های سیاسی در این کشور است. جنگ قدرت میان سیاستمداران آمریکایی به مردم هم سرایت کرده و جامعه امروز آمریکا جامعه ای ملتهب، خشمگین و سرخورده است. انگار مردم آمریکا برای نشان دادن اعتراض خود به وضع موجود منتظر یک جرقه بودند که با ادعای ترامپ مبنی بر تقلب گسترده در انتخابات فرصت خوبی یافتند تا خشم خود را از وضعیت نابسامان این کشور فریاد بزنند.

وی در خصوص افول قدرت آمریکا تصریح کرد: اینکه گفته می شود قدرت آمریکا رو به افول است کاملا درست است و آمریکای سال 2021 با آمریکا سال 1960 قطعا تفاوت های زیادی دارد و ضعیف تر شده اما این افول به این معنی نیست که آمریکا ظرف یک یا چند سال قدرتش را از دست می دهد بلکه این افول ممکن است چندین سال طول بکشد.

ابوالفتح درباره احتمال بازگشت آمریکا به برجام اظهار داشت: صرف بازگشت آمریکا به برجام برای ایران اهمیت ندارد و طرف آمریکایی باید تمام تعهدات خود را انجام دهد، یعنی همه تحریم هایی که با فرمان ترامپ علیه ایران انجام شده باید به طور کلی لغو شود. تحریم هایی که در دوره ترامپ اعمال شد باعث افزایش بی سابقه بی اعتمادی ها به آمریکا شده و دولت بایدن باید تضمین بدهد که بدعهدی های دوره ترامپ در دولت او تکرار نمی شود.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 650792 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟