واکنش شدیداللحن ظریف و وزارت خارجه به ادعاهای عجیب پمپئو درباره ارتباط ایران و القاعده

وی در ادامه ادعاهای مضحک خود گفت که القاعده از سه دهه قبل با ایران در ارتباط بوده است و تعداد زیادی از مقامات بلندپایه القاعده به همراه خانواده‌هایشان پس از حملات ۱۱ سپتامبر به ایران پناهنده شده‌اند.

به گزارش رکنا، پمپئو گفت: ما امروز دو رهبر شبکه القاعده (سلطان یوسف حسن و محمد آباتیا) را که در ایران زندگی می‌کنند، در لیست تحریم‌های خود قرار می‌دهیم.

وی افزود: سه رهبر گردان های القاعده کرد را در این لیست نیز قرار داده اند.

وزیر خارجه امریکا گفت: اگر شخصی اطلاعاتی در مورد المغربی بدهد، تا هفت میلیون دلار جایزه دریافت خواهد کرد.

او در ادامه در اظهاراتی سخیف عنوان کرد: «نتیجه اش این است که مخلوق شیطانی اسامه بن لادن در حال تقویت خود گسترش ابزارهای عملیاتی خود است. اگر ما این محور ایران-القاعده را نادیده بگیریم، به بهای خطر افتادن خودمان تمام خواهد شد. باید این محور را به رسمیت بشناسیم، با آن روبه رو شویم و بر آن غلبه کنیم . »

وبسایت وزارت خزانه‌داری آمریکا در بخش مقابله با تروریسم خود نیز نام پنج نفر را در ارتباط با ایران ذکر و آنها را به لیست تحریم‌های خود وارد کرد.

این افراد عبارتند از: «محمد آباتای» شهروند مغربی، «احمد اسماعیل فؤاد رسول» شهروند عراقی، «العارف سلطان یوسف حسن» شهروند سعودی، «الشاخان فؤاد احمد نوری علی» شهروند عراقی، «شریف نیامت حما رحیم حما» شهروند عراقی.

وزارت خزانه‌داری آمریکا مدعی شد، ایران به اعضای القاعده و گروه ربایندگان هواپیمای حوادث ۱۱ سپتامبر اجازه داد تا از سرزمین‌های خود عبور کنند.

وزارت خزانه‌داری دولت ترامپ ـ که تا ۸ روز دیگر دورانش می گذرد ـ مدعی شد که گروه مرتبط با القاعده در منطقه‌ای میان مرز ایران و عراق فعالیت دارند.

واکنش شدیداللحن ظریف

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به ادعاهای بی اساس وزیر خارجه آمریکا و مرتبط کردن القاعده به ایران در توئیتر خطاب به «مایک پامپئو» نوشت: همه تروریست های ۱۱ سپتامبر از کشورهای محبوبت در خاورمیانه آمده بودند، نه ایران.

وی به قرار گرفتن نام کوبا در فهرست کشورهای حامی تروریست از سوی آمریکا نیز اشاره کرده و نوشت: از قرار دادن نام کوبا در فهرست کشورهای حامی تروریسم تا از طبقه بندی خارج کردن های خیالبافانه و ادعاهای ارتباط ایران با القاعده، آقای «دروغ می گوییم، فریب می دهیم، دزدی می کنیم» به شکل رقت باری در حال به پایان رساندن دوران فاجعه بار وزارت خارجه اش با دروغ های جنگ طلبانه است. کسی دیگر فریب نمی خورد. همه تروریست های حادثه ۱۱ سپتامبر از کشورهای محبوب پامپئو در خاورمیانه آمده بودند، نه ایران.

واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اتهامات اخیر وزیر خارجه رژیم ترامپ به کشورمان در مورد ادعای ارتباط ایران با القاعده اظهار داشت: تکرار اتهامات و نمایش سندسازی های دروغین تحت عناوین افشای اطلاعات محرمانه توسط پمپئو وزیر خارجه آمریکا در یک هفته باقی مانده از عمر حکمرانی یاغی گرایانه رژیم ترامپ، نشانه استیصال و درماندگی و شکست سیاست فشار حداکثری آنها علیه ایران است. تمسک به این نوع شگردها و بندبازی‌ها و ادعاهای کهنه و بی اساس، به هیچ عنوان نمی تواند به کمک مسیر پراشتباه رژیم تروریستی آمریکا و اعاده وجهه ناموجه مقامات این رژیم بیاید.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: پمپئو پیشتر نیز یک بار در دوره ریاست سازمان سیا و در قبال دلارهای نفتی، به دنبال برقراری ارتباط ساختگی میان ایران و القاعده برآمده بود تا با شانتاژ و تبلیغات دروغین، بار مسئولیت و فشارها بر متحدین آمریکا ـ که متهم پرونده القاعده و حمایت از فاجعه 11 سپتامبر هستند ـ منحرف سازد، ولی تا پایان دولت ترامپ موفق به باورپذیری روایت خودساخته در افکار عمومی آمریکا و جهان نشد.

خطیب زاده با تاکید بر اینکه مقامات جمهوری اسلامی ایران طی این سالها به این نوع فرافکنی ها و سناریوهای هالیوودی پاسخ مناسب داده اند، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران که خود سال ها قربانی تروریسم دولتی آمریکا و گروه های مورد حمایت آنها بوده است، در پرونده مقابله با تروریسم القاعده و داعش، کارنامه شفاف و قابل دفاعی دارد و معتقد است این صفحه از نمایش طیف تندرو در آمریکا کمکی به عطش و اعتیاد آنها به اقدامات تحریمی و یا تنش آفرینی نخواهد کرد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 650499 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟