معاون ترامپ در چه صورتی جایگزین او می شود ؟

همزمان با تشدید تلاش‌های دموکرات‌ها برای استیضاح دونالد ترامپ از ریاست جمهوری آمریکا به دنبال حمله هواداران او به کنگره، گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال اقدام مایک پنس معاون رئیس‌جمهور برای برکناری ترامپ شدت گرفته است.

به گزارش رکنا، شبکه «سی‌ان‌ان»به نقل از یک منبع نزدیک به نفر دوم دولت این کشور گزارش داد: «مایک پنس معاون رئیس‌جمهور تلاش برای توسل به متمم ۲۵ اُم قانون اساسی را رد نکرده است و می‌خواهد این گزینه را برای مقابله با وضعیتی که رئیس‌جمهور دونالد ترامپ بی‌ثبات‌تر بشود، حفظ کند. »

منبع فوق البته به این رسانه آمریکایی خبر داد، بین اعضای تیم مایک پنس این نگرانی وجود دارد که توسل به متمم ۲۵ اُم قانون اساسی یا حتی آغاز فرایند استیضاح ریسک‌هایی داشته باشد چرا که این احتمال وجود دارد ترامپ با انجام یک اقدام عجولانه کشور را در معرض خطر قرار دهد.

متمم ۲۵ اُم قانون اساسی آمریکا در باره قوانین در هنگام غیبت و جانشینی ریاست جمهوری این کشور است. طبق این متمم درصورت عدم کفایت، ناتوانی یا مرگ رئیس جمهور آمریکا، اکثریت کابینه می‌توانند به انتصاب معاون وی به عنوان رئیس جمهور رأی دهند.

سی‌ان‌ان در گزارش بامداد امروز( یکشنبه )خود خبر داد، ترامپ و پنس بعد از حمله هواداران رئیس‌جمهور به کنگره و برگزاری مراسم تایید پیروزی بایدن در کنگره آمریکا با یکدیگر صحبت نکرده‌اند.

طبق گزارش این شبکه‌، «رئیس‌جمهور (آمریکا) همچنین هنوز در رد تهدید به مرگ پنس در شبکه‌های اجتماعی هیچ اظهارنظر علنی نکرده است. »

چهارشنبه شب بود که همزمان با بر‌گزاری جلسه مشترک کنگره آمریکا به ریاست مایک پنس معاون رئیس‌جمهور و رئیس سنای این کشور برای تأیید نهایی پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری، عده‌ای از هواداران ترامپ به داخل آن یورش بردند. در جریان این حملات ۵ نفر شامل یک افسر پلیس کشته و ده‌ها نفر هم زخمی شدند.

ترامپ قبل از برگزاری این نشست، علنا از پنس معاون خود که ریاست مجلس سنا را هم در اختیار دارد، خواسته بود که از تایید آرای الکترال برخی ایالت‌ها امتناع کند و مانع از پیروزی بایدن شود اما پنس به او اعلام کرد، نقش او در برگزاری نشست کنگره برای تایید آرای الکترال، نقشی تشریفاتی است و او اختیاری برای تایید یا عدم تایید آرای الکترال ندارد.

نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا بعد از حمله هواداران ترامپ به کنگره، با اشاره به نقش او در تحریک این حمله روند استیضاح وی را آغاز کرده‌اند این در حالی است که دوران ریاست جمهوری ترامپ قرار است اول بهمن با برگزاری مراسم تحلیف بایدن به اتمام برسد.

شبکه سی‌ان‌ان با اشاره به حرف نزدن ترامپ با معاونش و همچنین عدم اظهارنظر او درباره تهدید پنس به مرگ در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «یک منبع مطلع (به سی‌ان‌ان) گفت، پنس سرانجام گوشه‌ای از انتقام جویی رئیس‌جمهور ایالات متحده را دریافت کرده است .آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 649575 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟