پست اینستاگرام ظریف درباره سالگرد سقوط هواپیمای اوکراینی

به گزارش رکنا،محمد‌جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (چهارشنبه) در آستانه یکمین سالگرد سقوط هواپیمای اوکراینی در صفحه اینستاگرامش نوشت: یک سال از سحرگاه تلخ ۱۸ دی ۹۸ و فاجعه سقوط هواپیمای اوکراینی و شهادت فرزندان نخبه این مرز و بوم و قربانی شدن انسان‌های بیگناه می‌گذرد. فاجعه‌ای که تمامی ایران را داغدار کرده است.
* درک می‌کردم پذیرش خطای دهشتناک یک یا چند تن برای دلاورمردانی که جان خود را برای دفاع از این مردم و مرز و بوم در طبق اخلاص گذاشته‌اند، چقدر دشوار است​
وی می‌افزاید: می‌دانم پدران و مادران داغدار چه لحظات تلخی را در تنهایی از دست دادن جگر گوشه‌های خود تجربه کرده و می‌کنند. در کنار برخی از آنها نشسته‌ام و در همدلی با داغدیدگان از ناتوانی مطلق شرمنده شده‌ام. من از جمله مسؤولانی بودم که تا آخرین ساعت پیش از اعلام عمومی، همچون سایر مردم صرفا گمانه زنی‌های رسانه‌ای را می‌شنیدم و علیرغم پیگیری هیچ اطلاعاتی فراتر از اخبار رسمی به وزارت امور خارجه اعلام نمی‌شد.اما به محض اطلاع از ماوقع در بعدازظهر جمعه ۲۰ دی ماه ۹۸ به سهم خود تأکید کردم که باید با شرمندگی تمام عین ماوقع را با مردم و جهانیان صادقانه در میان گذاشت.
ظریف خاطرنشان کرده است: در آن ساعت‌های تلخ بعدازظهر جمعه نیک می‌دانستم که اذعان به چنین واقعیت تلخی در جهان بی سابقه یا بسیار کم سابقه است و چه میزان فشار بین‌المللی برای من و همکارانم به دنبال خواهد داشت و درک می‌کردم پذیرش خطای دهشتناک یک یا چند تن برای دلاورمردانی که جان خود را برای دفاع از این مردم و مرز و بوم در طبق اخلاص گذاشته‌اند، چقدر دشوار است.
* با قلبی پر از اندوه از همگان عذرخواهی کردم و هنوز نیز شرمنده و عذرخواهم
وی می‌نویسد: گرچه هیچ نقش و یا حتی اطلاعی از تحولات نظامی نیمه شب و فاجعه دهشتناک بامداد چهارشنبه سیاه ۱۸ دی ۹۸ نداشتم، ولی به عنوان یک مقام رسمی خاضعانه و با قلبی پر از اندوه از همگان عذرخواهی کردم و هنوز نیز شرمنده و عذرخواهم. از همان روز نیز همراه همکارانم در وزارت امور خارجه صادقانه کوشیده‌ایم که وظایف خود را برای کشف حقیقت، کمک به کاهش آلام خانواده‌ها، جلوگیری از تضییع حقوق آنان و همزمان حفظ و حراست از منافع ملی در برابر بدخواهان این مرز و بوم به انجام رسانیم.
ظریف در پایان یادآور شده است: می‌فهمم که انجام این وظیفه پیچیده بعضا باعث حساسیت و رنجش داغدیدگان شده است که از صمیم قلب از آنها پوزش می‌خواهم. باز هم می‌دانم هیچ کدام از این تلاش‌ها در نهایت نمی‌تواند جبران گوشه کوچکی از این خسارت عظیم و جبران ناپذیر باشد. مصوبه اخیر دولت اولین گام است، ولی همانگونه که در مصوبه تصریح شده است جایگزین رسیدگی کیفری در محاکم صالحه داخلی نیست.
 ۱۸ دی ماه سال گذشته (۱۳۹۸) بود که یک فروند هواپیمای متعلق به خطوط هوایی اوکراین بر اثر خطای انسانی و شلیک موشک بعد از برخاستن از فرودگاه امام خمینی (ره) سقوط کرد و ۱۷۶ سرنشین آن شامل اتباع ایرانی، کانادایی، افغانستانی، سوئدی، انگلیسی و کادر پرواز اوکراینی جان باختند. بنا بر اعلام دولت کانادا، ۶۳ نفر از مسافران این هواپیما تابعیت کانادایی داشته‌اند. در این هواپیما ۱۱ اوکراینی، ۱۷ سوئدی، چهار افغان و چهار انگلیسی نیز حضور داشته‌اند.جمهوری اسلامی ایران پس از وقوع این حادثه آمادگی خود را برای پرداخت غرامت اعلام کرد. صبح ۲۱ دی ماه، ستادکل نیروهای مسلح اعلام کرد که بلافاصله مقصر این حادثه را به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی می‌کند تا با خطای صورت گرفته برخورد قانونی صورت گیرد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 648487 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟