واکنش چین به غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم توسط ایران

به گزارش رکنا، «هووآ چون‌یینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (سه‌شنبه) خواستار آرامش و خویشتن‌داری بعد از بیانیه ایران درباره آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی اروانیوم شد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، هووآ در نشست خبری روزانه، گفت تمام طرف‌ها باید از برداشتن گام‌هایی که می‌تواند باعث افزایش تنش‌ها شود، اجتناب کنند.

وی همچنین تاکید کرد همه طرف‌ها باید به اجماع‌نظر برای حفظ توافق هسته‌ای پایبند بمانند و فضای لازم برای اقدامات دیپلماتیک را فراهم کنند.

پیش از این، «کاتسونُبو کاتو» سخنگو و دبیر کابینه ژاپن با ابراز نگرانی از تصمیم ایران برای افزایش درصد غنی‌سازی اورانیوم، مدعی شد این اقدام در تناقض با توافق هسته‌ای است.

روز گذشته بود که «علی ربیعی» سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران از آغاز فرایند تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد خبر داد و گفت: «از ساعاتی پیش فرآیند تزریق گاز شروع شد و تا ساعاتی دیگر اولین محصول اورانیوم غنی شده UF۶ به دست خواهد آمد».

شامگاه دوشنبه نیز یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به تصمیم ایران برای از سرگیری غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصد واکنشی عصبانی نشان داده و آن را «باج‌گیری هسته‌ای» توصیف کرده است.

اخیراً مجلس شورای اسلامی در چارچوب گام‌های کاهش تعهدات هسته‌ای و نامه رئیس جمهور ایران به کشورهای اروپایی، در پاسخ به روند اقدامات خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و همراهی کشورهای اروپایی با آن، طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را به تصویب نهایی رساند.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 648001 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟